مصرف شکر به هر فُرمی که باشد نه تنها منجر به اضافه وزنتان می‌شود، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم و حتی برخی از سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

علائمی که نشان می‌دهد به شکر اعتیاد دارید

سلامت نیوز: مصرف شکر به هر فُرمی که باشد نه تنها منجر به اضافه وزنتان می‌شود، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم و حتی برخی از سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، اعتیاد به شکر شوخی نیست. مغز می‌تواند جوری خودش را تنظیم کند که ولع شکر داشته باشد و در نهایت شما به جایی برسید که دوری از شیرینی، حالتان را بد کند.
اعتیاد به شکر یک پدیده‌ی فیزیولوژیکی و قابل سنجش است که خیلی از افراد به آن دچارند. این اعتیاد باعث می‌شود خیلی از افراد نتوانند اصلاحات لازم در رژیم غذایی خود را ایجاد کنند. اگر می‌خواهید بدانید علامت‌های اعتیاد به شکر و شیرینی چیست ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

خوراکی‌های شیرینتان را پنهان می‌کنید
بعضی از افرادی که اعتیاد به شکر دارند، می‌دانند که زیاد از حد شکر مصرف می‌کنند اما به جای اینکه به دنبال راه‌هایی برای کاهش این عادت باشند، انکارش می‌کنند. بهانه آوردن یا توجیه کردن عادتتان به خوردن انواع دسرها و نوشیدنی‌های شیرین، علامت بی‌چون و چرای اعتیادتان به شکر است. هیچ‌کس کلم بروکلی را در کابینت آشپزخانه پنهان نمی‌کند، اگر شما شکلات‌ها را مخفی می‌کنید پس به شیرینی معتادید.

هر بار باید بیشتر و بیشتر شیرینی بخورید تا راضی شوید
درست مانند اعتیاد به هر ماده‌ی دیگری، به مرور زمان نسبت به شکر مقاوم می‌شوید. یکی از علامت‌های اعتیاد به شکر این است که احساس می‌کنید باید بیشتر شیرینی بخورید تا راضی شوید.

حتی وقتی‌که گرسنه نیستید هم شیرینی می‌خورید
یک وعده غذای کامل خورده‌اید اما همچنان دلتان می‌خواهد یک برش بزرگ از کیک بخورید؟ این هم علامتی دیگر از اعتیاد به شکر؛ حتی وقتی‌که سیرید باز هم به سمت شیرینی کشیده می‌شوید.

مدام هوس شیرینی دارید
بعد از خوردن شیرینی، قند خونتان افت می‌کند زیرا انسولین، تمام آن قند را به سلول‌هایتان برده است. این افت قند خون باعث می‌شود باز هم بیشتر هوس شیرینی کنید.

خوردن شیرینی برای تسکین ناراحتی و افسردگی، بسیار عادت ناسالمی است چون به فرد این اجازه را نمی‌دهد تا با هیجانات منفی‌اش به درستی کنار بیاید

هوس غذاهای شور دارید
هوس غذاهای شور داشتن علامتی است که نشان می‌دهد بدن شما مواد مغذی مورد نیازش را به اندازه کافی دریافت نمی‌کند. این مسئله در میان افرادی که اعتیاد به شکر دارند شایع است زیرا اغلب کمبود مواد مغذی دارند. اگر مدام دوست دارید خوراکی شور بخورید، احتمالاً به اندازه کافی پروتئین و چربی نمی‌خورید. هوس غذای شور، یکی از شیوه‌های بدنتان برای رساندن این پیام است که باید کمی از غذاهای شیرین فاصله بگیرید و چیزی مغذی‌تر بخورید.
عکس این مطلب نیز درست است. اگر زیاد غذای شور بخورید، ممکن است هوس غذاهای شیرین یا کربوهیدرات‌های ساده را نیز بکنید. کلید حل مشکل، تعادل است. خوردن غذاهایی که ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های لازم را دارند می‌تواند عملکرد بدنتان را تعدیل کند.

وقتی سعی می‌کنید مصرف شیرینی‌تان را کم کنید، دچار علائم غیرعادی می‌شوید
اعتیاد به شکر می‌تواند یک اعتیاد رفتاری نیز باشد. عادت کرده‌اید بعد از خوردن غذا یا در زمان‌های مشخصی از روز شیرینی بخورید و این می‌تواند یک اعتیاد شیمیایی باشد. وقتی که این عادت را ترک می‌کنید یا برنامه‌ی عادی‌تان را مختل کنید، بدنتان علائم استرس یا ترک اعتیاد را نشان می‌دهد. ترک شیرینی به طور ناگهانی می‌تواند باعث شود بدنتان علائم ترک اعتیاد را نشان بدهد که شامل سردرد، بی‌حالی و احساس خستگی، درد عضلانی، حالت تهوع و نفخ می‌شود. حتی ممکن است بی‌خواب شوید. این علائم بعد از 24 ساعت، شدت هم می‌گیرند. بهترین کار این است که تدریجاً مصرف شیرینی را کاهش بدهید نه اینکه به یکباره آن را حذف کنید.

از شیرینی به عنوان آرام‌بخش استفاده می‌کنید
اگر بعد از یک تجربه‌ی ناراحت کننده، تماشای یک فیلم غم‌انگیز و یا پشت سر گذاشتن یک روز بد و پُراسترس، هوس شیرینی می‌کنید علامت روحی و روانی اعتیاد به شکر است، چون از شیرینی به عنوان وسیله‌ای برای غلبه بر عوامل استرس برانگیز زندگی استفاده می‌کنید. خوردن شیرینی برای تسکین ناراحتی و افسردگی، بسیار عادت ناسالمی است چون به فرد این اجازه را نمی‌دهد تا با هیجانات منفی‌اش به درستی کنار بیاید.

مضرات زیاد شیرینی خوردن را می‌دانید و باز هم شیرینی می‌خورید
اگر عادتتان به خوردن شیرینی، وسواس گونه شده و با وجود اینکه می‌دانید تبعات منفی‌اش چیست باز هم به این کار ادامه می‌دهید پس اعتیاد به شکر دارید.

بابت زیاد شیرینی خوردن احساس گناه می‌کنید
احساس گناه بعد از خوردن شیرینی می‌تواند علامت اختلال خوردن باشد. اگر نسبت به عادتتان به شیرینی خوردن احساس خوبی ندارید و خودتان را سرزنش می‌کنید، بهتر است در این مورد با یک مشاور مشورت کنید.

به دنبال شیرینی از خانه بیرون می‌زنید
اگر با اینکه آخر شب است از خانه بیرون می‌زنید تا مثلاً به بهانه‌ی بنزین زدن، بستنی بخورید پس باید عادتتان را بررسی کنید. این نشان می‌دهد نیاز شما به شیرینی در هر شرایطی، خارج از کنترل شماست.

چه چیزی باعث می‌شود به شکر معتاد شویم؟
دقیقاً چه چیزی باعث می‌شود نسبت به شکر معتاد شویم؟ به هر حال شکر، داروی غیرقانونی نیست اما مغز با شکر همان رفتاری را دارد که با سایر مواد اعتیادآور. یکی از محکم‌ترین و قابل توجه‌ترین علت‌های اعتیاد به قند این است که مغز، شکر نیاز دارد. مغز به شکر (گلوکز) به عنوان منبعی از سوخت نیاز دارد و مدام سعی می‌کند به طریقی گلوکز دریافت کند تا احتمالاً دچار کمبود آن نشود. پس اگر دیدید به شکر معتاد شده‌اید، اولین مقصر، مغز شماست که حرکات و افکارتان را کنترل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha