یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه :« اگر ما طرح پرونده الکترونیک سلامت را نداشته باشیم این پازلی که برای اجرای طرح تحول سلامت چیده می شود که شامل پزشک خانواده و سیستم ارجاع و سطح بندی و خریدهای راهبردی خدمات و سایر مطالبی که در قانون دیده شده قطعا ابتر باقی می ماند. » خاطر نشان کرد :« تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اولین گام است سپس اتصال سطح ها به یکدیگر و سیستم ارجاع را داریم همچنین بحث دارو و تجهیزات پزشکی را داریم که باید در دل این پرونده خود را تطابق دهند و از آمار این پرونده استفاده کنند. »

آیا پازل طرح تحول سلامت با اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت کامل می شود؟

سلامت نیوز:یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه :« اگر ما طرح پرونده الکترونیک سلامت را نداشته باشیم این پازلی که برای اجرای طرح تحول سلامت چیده می شود که شامل پزشک خانواده و سیستم ارجاع و سطح بندی و خریدهای راهبردی خدمات و سایر مطالبی که در قانون دیده شده قطعا ابتر باقی می ماند. » خاطر نشان کرد :« تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اولین گام است سپس اتصال سطح ها به یکدیگر و سیستم ارجاع را داریم همچنین بحث دارو و تجهیزات پزشکی را داریم که باید در دل این پرونده خود را تطابق دهند و از آمار این پرونده استفاده کنند. »

 


دکتر بهروز بنیادی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره قول وزیر بهداشت در  اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار امسال گفت:« این موضوع با پیشینه تاریخی طولانی در ادوار مختلف مطرح بوده است و هرکدام از وزرای پیشین نیز به سهم خود تلاش هایی کردند. به نظر می رسد سرعت کار در دوره وزارت دکتر حسن قاضی زاده هاشمی به شدت افزایش پیدا کرد و زیرساخت های آن فراهم شده است. »


وی با اشاره به جلسه دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت با کمیسیون بهداشت مجلس، گفت:« ایشان در گزارشی که در این رابطه ارایه کرده اند به همین مطلب تاکید داشتند که حتما تا پایان خرداد ماه طرح پرونده الکترونیک سلامت را به اتمام می رسانیم. اجرای این طرح هم قانون و مورد تاکید برنامه ششم توسعه است و هم جزء‌ نیازهای اصلی اجرای طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع است.»


این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد:« اگر ما طرح پرونده الکترونیک سلامت را نداشته باشیم این پازلی که برای اجرای طرح تحول سلامت چیده می شود که شامل پزشک خانواده و سیستم ارجاع و سطح بندی و خریدهای راهبردی خدمات و سایر مطالبی که در قانون دیده شده قطعا ابتر باقی می ماند. به نظرم این کاری که دکتر نمکی می خواهند انجام دهند گام اول و مهمترین گام در ادامه اجرایی شدن قانون برنامه ششم توسعه است.»


وی درباره بودجه اجرای این طرح گفت:« وزیر بهداشت گزارشی مبنی بر اینکه بودجه جداگانه ای برای اجرای این طرح نیاز دارند و یا اینکه کمبود منابع دارند، نداشته است. بودجه مورد نیاز این طرح در غالب بودجه های سنواتی که به وزارت بهداشت اختصاص می یابد، دیده شده و قطعا نیاز به منابع جدیدی برای اجرای این طرح وجود ندارد از سال های گذشته هم در همین مسیر کار ادامه پیدا کرده است.»


وی درباره مشکلات احتمالی که ممکن است بر سر راه اجرای این طرح در مناطق محروم و دورافتاده کشور بوجود آید، گفت:« در بعضی از نقاط کشور که خانه های بهداشت در مناطق  کوهستانی واقع شده اند مشکلاتی در زمینه اینترنت داریم البته ما از میان جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور در حال حاضر بالای ۷۰ میلیون نفر دارای پرونده الکترونیک سلامت هستند و پرونده الکترونیکی آنها کامل شده است و بایستی سطح ها به یکدیگر متصل شوند. به نظر نمی رسد برای تعداد اندکی در سطح کشور به دلیل موانع فناوری اطلاعات و زیرساخت ها در اجرای پرونده الکترونیک سلامت دچار مشکل شویم.»


وی در پاسخ به اینکه آیا مشکل لینک شدن سطح یک به دو که تاکنون یکی از مشکلات اجرای این طرح بوده حل شدنی است، گفت:« در سطح اول ما خانه های بهداشت را داریم و باید به مراکز جامع سلامت بیاییم و سپس کلینیک های تخصصی و بیمارستان های شهرستان ها و مراکز شهرستان ها و بعد از آن بیمارستان های مراکز استان ها را داریم که همه این سیستم ها برمی گردد به پرونده الکترونیک سلامت. البته امروز نسخه نویسی الکترونیک را داریم و توزیع دارو در داروخانه ها بدون نسخه کاغذی هم امکانپذیر شده است. تمام این موارد باید در غالب یک دیتا سنتر و مرکز اصلی اطلاعات که پرونده الکترونیک سلامت هر فرد است در آینده گنجانده شود.»


وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل ما در زمینه ارجاعات از سطح های مختلف به هم است که سعی بر رفع مشکلات آن است، خاطرنشان کرد:« اینکه بگوییم با رونمایی از طرح پرونده الکترونیک سلامت تمام کارها در تمام استان ها قابل انجام است شاید حرف دقیقی نباشد ولی بخش اعظم کار روی روی ریل خود قرار می گیرد و بقیه ساختارها باید بر مبنای هویت پرونده الکترونیک سلامت در استان ها و سطح کشور خود را هماهنگ کنند و در این راستا هر برنامه ای که قرار است صورت گیرد باید در ریل پرونده الکترونیک سلامت قرار بگیرد.»


وی با بیان اینکه این سوال ممکن است برای بسیاری از ما بوجود بیاید اگر اختلالی در اجرای این طرح بوجود آمد چه باید کرد، گفت:« بخشی از پرونده الکترونیک سلامت به صورت آفلاین است یعنی ممکن است بیماری بیاید و من او را ویزیت کنم و بعدا اطلاعات وی را در پرونده اش وارد کنم. ما سیستم پیامک را در اختیار داریم  و سایر راه ها را در پیش روی خود برای جلوگیری از بروز مشکل داریم.»


این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:« نوبت دهی به بیماران و نحوه ارجاع آنها بر روی سیستم پیامک در حال فعال شدن است و اگر بیمار در روستایی محروم باشد بعد از تکمیل اطلاعات وی در پرونده اش از طریق سیستم پیامک به وی اطلاع داده می شود که کجا و چه ساعتی و به چه پزشکی مراجعه کند البته در مورد بیماران اورژانس و ویزیت های اورژانسی قطعا تمهیداتی باید اندیشیده شود. به نظرم با تشکیل این پرونده باید نگاه همگی تقویت و کمک به اجرای این طرح باشد و نباید سنگی جلوی اجرای این طرح بیندازیم.این طرح یک گام مهم و اساسی است و امیدوارم اجرایی شود.»


وی بر لزوم اطلاع رسانی و آموزش مردم در این زمینه گفت:« ممکن است مردم در نقاطی که اکنون طرح پرونده الکترونیک سلامت به صورت پایلوت در حال اجرا است، نارضایتی هایی از عدم تنوع دسترسی به پزشکان و حق انتخاب پزشک و حق انتخاب بیمارستان داشته باشند. یکسری نارضایتی هایی هست که باید از هم اکنون آموزش و اطلاع رسانی های لازم و اینکه نحوه عملکرد به چه صورتی خواهد بود درباره این طرح انجام گیرد.»


وی با تاکید بر لزوم آموزش مردم برای پیشگیری از بیماری ها گفت:« بسیاری از افراد بدون توجه به راه های پیشگیری از بیماری ها بعد از اینکه به یک بیماری مبتلا می شوند به پزشک مراجعه می کنند. امیدواریم هم آموزش در بحث پیشگیری و هم در بحث درمان به خانواده ها داده شود و قطعا تمهیدات خاصی از طریق سیستم های سطح بندی دیده می شود.»


دکتر بنیادی در پایان خاطرنشان کرد:« این پرونده فعلا به عنوان شناسنامه هویتی فرد در امور مختلف است و اینطور نیست که پرونده درست شد تمام مسایلی که مد نظرمان است به طور کامل اجرایی می شود. باید گام به گام پیش برویم. تشکیل پرونده الکترونیک سلامت اولین گام است سپس اتصال سطح ها به یکدیگر و سیستم ارجاع را داریم همچنین بحث دارو و تجهیزات پزشکی را داریم که باید در دل این پرونده خود را تطابق دهند و از آمار این پرونده استفاده کنند. بر حسب این طرح برای آینده نیازهای کشور می توانیم خیلی از پیش بینی ها را انجام دهیم و در راس بسیاری از مسایل سلامت کشور طرح پرونده الکترونیک سلامت اولین قدم است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha