یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 270668

از قدیم می گویند که اگر می خواهید از عفونت واژن و دستگاه ادراری پیشگیری کنید باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.

آیا ادرار کردن قبل و بعد از رابطه جنسی لازم است؟

سلامت نیوز: از قدیم می گویند که اگر می خواهید از عفونت واژن  و دستگاه ادراری پیشگیری کنید باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیمرغ، از قدیم می گویند که اگر می خواهید از عفونت واژن  و دستگاه ادراری پیشگیری کنید باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. از طرف دیگر برخی مقاله ها عنوان می کنند که اگر نمی خواهید در زمان رابطه جنسی پر شدن مثانه اذیتتان کند و حواستان را پرت کند، قبل از رابطه جنسی ادرار کنید. ولی طبیعت چیز دیگری می گوید.

اگر ما توانایی کنترل مثانه خود در زمان های مختلف مثل مسافرت های طولانی با ماشین و هواپیما داریم و مسلما تجربه های ناخوشایند پر شدن مثانه را تجربه کرده ایم ولی اتفاقی برایمان نیوفتاده است. به هر حال صحبت های زیادی در مورد دستشویی رفتن قبل یا بعد از رابطه جنسی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادراری که در اثر وارد شدن باکتری های خارجی و انتقال به مجاری ادراری، مثانه و کلیه بوجود می آید، وجود دارد.

رابطه جنسی به صورت بالقوه باعث می شود که آلت تناسلی مرد باکتری های را به سمت مجاری ادراری منتقل کند بنابراین کمی نگرانی لازم است.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2017 در دانشکده پزشگی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد، یک شاخه به خصوص از باکتری های واژن به نام گاردنرلا Gardnerella vaginalis ، می تواند عفونت های مجاری ادراری که قبلا توسط باکتری اشرشیاکلای E.coli، ایجاد شد را تحریک کند.

رفتن به دستشویی بعد از رابطه جنسی مسیر مجاری ادراری را شسته و باکتری ها را قبل از این که به مثانه برسند و شروع به رشد نمایند از بدن دور می کند.  بنابراین می تواند به برخی زنان در پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند.

به همین دلیل احتمالا رفتن به دستشویی قبل و بعد از رابطه جنسی تبدیل به روند معمول زندگی شما شده. ولی آیا واقعا ضروری است؟

به گفته دکتر سالا هوراواث Sarah Horvath، متخصص زنان در فیلادلفیا، از نظر پزشکی لازم نیست بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید. اغلب زنان نیازی به استرس بیش از حد برای دستشویی رفتن بلافاصله بعد از اتمام رابطه جنسی ندارند مگر این که مستعد ابتلا به عفونت های مجاری ادراری باشند.

زنانی که مستعد ابتلای مکرر به عفونت مجاری ادراری هسند باید بیشتر از سایرین مسائل بهداشتی را رعایت کنند مثلا مطئن شوید دست و آلت تناسلی طرف مقابلتان تمیز است. دستهای خود را بشویید و روی آلت تناسلی طرف مقابلتان کاندوم بکشید.

نکته دیگر این است که باید به ا ندازه کافی آب بنوشید تا بدنتان همیشه هیدراته بماند و با ادرار منظم باکتری ها از مجاری ادراری شما دور شون.

از نظر علمی نمی توان گفت تمام زنان باید قبل وبعد از رابطه جنسی به دستشویی بروند ولی هیدراته ماندن و در نتیجه ادرار منظم برای پیشگیری از عفونت های ادراری ضروری است.

اگر شما به طور مکرر به عفونت های مجاری ادراری مبتلا می شوید باید با مرکز خدمات بهداشتی در میان بگذارید تا مورد معاینه قرار گرفته و رژیم غذایی خود را تغییر دهید. از مصرف نوشیدنی های خیلی شیرین اجتناب کنید. آب کرن بری را وارد رژیم غذایی خود کنید. از قرص های عصاره کرن بری استفاده کنید. کرن بری از چسبیدن باکتری ها به دیوراه مجاری ادراری و مثانه پیشگیری می کند.

بنابراین به پیشنهاد دکتر هوراث نیازی نیست برای تخلیه مثانه خود بعد از رابطه جنسی عجله کنید یا استرس داشته باشید. هر موقع احساس نیاز داشتید می توانید به دستشویی بروید. نگه داشتن ادرار احتمال ابتلا به عفونت های ادراری را افزایش می دهد بنابراین اگر حتی وسط رابطه جنسی احساس پر شدن مثانه داشتید باید به دستشویی رفته و مثانه را خالی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha