دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 270761

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری جزئیات طرح ارائه خدمات پرستاری در منزل را اعلام کرد.

جزئیات طرح «ارائه خدمات پرستاری» در منزل اعلام شد

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری جزئیات طرح ارائه خدمات پرستاری در منزل را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،احمد نجاتیان،مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به روز جهانی پرستار، اظهار داشت: بخش پرستاران برای سلامت جامعه و دسترسی همگان به خدمات سلامت برجسته است؛ ضمن اینکه بار بیماری‌ها نسبت به گذشته تغییر کرده و باید روش برخورد ما برای ارتقا و حفظ سلامت مردم متفاوت از گذشته باشد.

وی ادامه داد: در این تغییر پرستاران نقش مهمی می‌توانند ایفا کنند و ما در حوزه معاونت پرستاری روند جامع‌نگر شدن پرستاری را به شدت پیگیری می‌‌کنیم و ایران در سال‌های گذشته موضوع پرستاری در سطح ارتقاء سلامت را آغاز کرده و امروز گفتمان پرستاری جامعه نگر به شدت رونق یافته است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری وزارت بهداشت افزود: در این مسیر مراقبت‌های پرستاری در منزل را چند سالی است در دستور کار داریم و توسعه خوبی پیدا کرده و پوشش بیمه‌ای آن به صورت پایلوت انجام می‌شود.

نجاتیان تصریح کرد: اکنون 150 هزار پرستار در رده‌های مختلف مشغول به کار هستند و آمار بیکاری ما در این حوزه و افرادی که با مدرک پرستاری بیکار هستند کمتر از 2 هزار نفر بوده است.

نجاتیان درباره «جذب نیروهای پرستار جدید»، یادآور شد:ظاهرا امسال مجوز جذب 9 هزار نیروی پرستاری را داریم که منتظر اعلام آن هستیم؛ البته کارهای آن در مجلس و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و منتظر ابلاغ هستیم و فکر می‌کنم طی یکی دو ماه آینده این موضوع اتفاق افتد.

وی اضافه کرد: به دنبال برنامه‌هایی برای ارتقاء سلامت هستیم که در این زمینه در کمپین کنترل فشار خون که در ماه آینده توسط وزارت بهداشت به طور سراسری انجام می‌شود پرستاران حضور پررنگی خواهند داشت.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری درباره «وضعیت حقوقی پرستاران»، یادآور شد: حقوق پرستاران در بخش دولتی معادل کارمندان دولت است به اضافه کارانه و اضافه‌کار؛ البته در حوزه کارانه مقداری عقب‌افتادگی وجود دارد که بخشی از آن پرداخت شده و بخشی باقی مانده است.

نجاتیان اضافه کرد: در بخش خصوصی اوضاع نابسامان‌تر است؛ چرا که در بخش دولتی قانون یکسانی در پرداخت حقوق و کارانه داریم اما در بخش غیردولتی شرایط خیلی مناسب نیست.

وی  تصریح کرد: امروز بازار کار پرستاری بازار خوبی است و اگر بیمارستان‌های خصوصی در این رقابت جذب نیرو موفق نشوند، قطعا نیروهای خوب خود را از دست می‌دهند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری درباره «تعرفه خدمات پرستاری در منازل»، خاطرنشان کرد: در حوزه «هوم‌کر» یا مراقبت در منزل اکنون بیمه سلامت ایران خدمات پرستاری در منزل را پوشش داده است؛ البته برای 3-2 بیماری است و دارای طیف گسترده خدمات است که انجام می‌شود، اما در بخش بیمارستانی هنوز اتفاقی نیفتاده است و در خواست‌ها در این خصوص در شورای عالی بیمه است.

نجاتیان متذکر شد: فعلا 6 استان و چند بیمارستان آن در خصوص خدمات پرستاری در منزل انتخاب شده اند و مراکز معتبری که خدمات پرستاری در منزل را ارئه می‌دهند انتخاب شده و با بیمه قرار داد بسته‌اند و بیماران دچار نارسایی مزمن قلبی و بیماران آی‌سی‌یو تحت این خدمات قرار می‌گیرند.

 وی با اشاره به جزئیات دریافت خدمات پرستاری در منزل، تصریح کرد: بیماران زمانی که از لحاظ جسمی به شرایط پایدار رسیدند براساس نظر پزشک معالج و رضایت خانواده بیمار طبق قراردادی به یک واحد مراقبت در خانه  معرفی می‌‌شوند و پرستاران زبده و متخصص در منزل از بیماران یاد شده مراقبت می‌کنند. بخشی از هزینه  قابل توجه آنها توسط بیمه پرداخت شده و بخش کوچکی را مردم پرداخت می‌کنند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی و بهبود سرمایه‌ای معاونت پرستاری افزود: امیدواریم این روش پرداخت کمکی به حل بسیاری از مشکلات مردم که بی‌دلیل در بیمارستان‌ها بستری هستند شده و بتوانند با کیفیت مناسب‌تری در محیط خانواده و در کنار آنها خدمات پرستاری تخصصی را دریافت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha