پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 271075

یک فوق تخصص خون با اشاره به اینکه شیوع فاویسم در فصل بهار دیده می‌شود، گفت: مبتلایان به فاویسم ظاهری کاملا طبیعی دارند و تنها با تخریب گلبول‌های قرمز در بدن ایجاد می‌شود.

«فاویسم» گریبانگیر چه کسانی می‌شود؟

یک فوق تخصص خون با اشاره به اینکه شیوع فاویسم در فصل بهار دیده می‌شود، گفت: مبتلایان به فاویسم ظاهری کاملا طبیعی دارند و تنها با تخریب گلبول‌های قرمز در بدن ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبر نگاران،بی‌حالی فصل بهار ناشی از خوردن باقلا/ ویتامین A و بروز بیماری بنام فاویسممهشید مهدی زاده فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان کودکان  اظهار کرد: فاویسم نوعی بیماری ژنتیکی و ارثی است که به طور معمول از مادر به فرزند منتقل می‌شود و بسته به جنس نوزاد، به ایجاد کم خونی منجر خواهد شد.

وی با اشاره به رنگ پریدگی، زردی پوست، تغییر رنگ ادرار، تهوع و استفراغ  به عنوان علائم این بیماری افزود: مبتلایان به فاویسم ظاهری کاملا طبیعی دارند و تنها با تخریب  گلبول‌های قرمز در بدن بر اثر حمله‌ای که ایجاد می‌شود، علائم بیماری بروز پیدا می‌کند، از مهم‌ترین فاویسم در نوزادان زردی غیر طبیعی بدن است.

مهدی زاده با  اشاره به اینکه فاویسم بیشتر در پسر بچه‌های ۱۰ تا ۱۲ سال دیده می‌شود، ادامه داد: شروع این بیماری در فصل بهار به خصوص در نواحی شمال ایران است،  زیرا در این فصل باقلا در شهرهای شمالی برداشت می‌شود و ویسین و کوویسین موجود در این ماده عامل نوعی اکسیدان است.

وی درباره درمان این بیماری تشریح کرد: فاویسم درمان خاصی ندارد؛ بیشتر درمان آن بر مبنای پیشگیری است و اگر بیماران برخی داروهای ممنوعه مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن‌ها، تب برها، داروهای ضد انگل، داروهای ضد مالاریا، ویتامین A و حنا (به دلیل وجود اکسیدان درون ان) را مصرف نکنند و مراقبت‌های لازم به درستی انجام دهند، کمتر با این اختلال مواجه می‌شوند.


فوق تخصص بیماری‌های خون ادامه داد: به دلیل اینکه عملکرد داروهای جدید این بیماری در مبتلایان هنوز مشخص نیست، باید با تجویز پزشک مصرف شود.

وی در پایان گفت: فاویسم یک بیماری ژنتیکی است و اگر نوزادی مبتلا به بیماری ژنتیکی شود باید سقط شود، اما اگر کنترل و مراقبت شود با زندگی معمولی منافاتی ندارد و شرعا و عرفا اجازه سقط جنین را نداریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha