دیروز خبر رسید که طرح جدید شهرداری‌های شهرهای مختلف برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد شروع شده است. خبری که با توجه به تجربه‌های قبلی در افکار عمومی مخصوصا کسانی که دغدغه حقوق حیوانات را داشتند، حساسیت زیادی را برانگیخت تا جایی که تعدادی از فعالان حقوق حیوانات و دوستداران آنها با تجمع در مقابل مکان‌هایی مانند پارک سرخه حصار برای جلوگیری از جمع‌آوری سگ‌ها تلاش کردند.

سگ‌ها را نمی‌کشیم خودتان بیایید و ببینید

سلامت نیوز:دیروز خبر رسید که طرح جدید شهرداری‌های شهرهای مختلف برای جمع‌آوری سگ‌های بی‌صاحب و ولگرد شروع شده است. خبری که با توجه به تجربه‌های قبلی در افکار عمومی مخصوصا کسانی که دغدغه حقوق حیوانات را داشتند، حساسیت زیادی را برانگیخت تا جایی که تعدادی از فعالان حقوق حیوانات و دوستداران آنها با تجمع در مقابل مکان‌هایی مانند پارک سرخه حصار برای جلوگیری از جمع‌آوری سگ‌ها تلاش کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، به گفته مهسا پورصالح، دبیر انجمن حقوق حیوانات، گویا کار به درگیری بین تجمع‌کننده‌ها و ماموران شهرداری هم کشیده شده است.

می‌گوید: «ما می‌دانیم که ایستگاه آخر برای خیلی از این سگ‌ها مرگ است. هر بار شهرداری اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها می‌کند، بعد از چند وقت به ما خبر می‌رسد که اغلب آنها به بهانه‌هایی مانند درمان‌ناپذیری، سن زیاد و... کشته شده‌اند؛ در حالی ‌که معلوم نیست این بهانه‌ها واقعی باشند.»
او ادامه می‌دهد:

«یکی دیگر از مسائل ما این است که نحوه جمع‌آوری سگ‌ها همراه با خشونت است. آنها را در تعداد بالا در جای تنگ می‌ریزند و می‌برند آن هم در حالی ‌که با خشونت آنها را گرفته‌اند. ماموران شهرداری برای این کار آموزش ندیده‌اند. خیلی از این سگ‌ها بچه دارند و بچه‌های‌شان یک گوشه‌ای منتظرشان هستند. ماموران به این مسائل توجه نمی‌کنند.

حرف ما این است که وقتی در حضور ما با این سگ‌ها چنین برخوردی می‌شود، چطور باید باور کنیم که وقتی آنها را به جایی که کسی نیست، می‌برند برخورد بهتری می‌کنند و آنها از درمان و جراحی عقیم‌سازی ایمن برخوردار خواهند بود؟»


حامیان حقوق حیوانات طرح تازه شهرداری را به دلیل نامه دانشگاه علوم پزشکی به شهرداری در مورد ابتلای دو شهروند به بیماری‌ هاری می‌دانند.
از آن طرف حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران که متولی  ساماندهی سگ‌های ولگرد است، با تمام توان سعی می‌کند که در مورد برخورد شهرداری با این حیوانات اطمینان بدهد.


او دیروز در توییتر خود نوشت: «سال گذشته ۶ شهروند دچار حمله‌ شدید سگ‌های ولگرد شدند؛ یکی از آسیب‌دیدگان تا مرز جان‌ باختن پیش رفت. اکنون ساماندهی بر اساس مسئولیتی که بر عهده دارد، سگ‌های ولگرد را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و پس از واکسیناسیون و شماره‌گذاری در محل‌های ویژه رها می‌کند.

پس از دریافت گزارش از ادارات دامپزشکی تهران مبنی بر ابتلای دو قلاده سگ به هاری تمام تلاش من و همکارانم در ساماندهی در کنار حفظ جان شهروندان احترام به حقوق حیوانات است. ساماندهی آمادگی خود را جهت بازدید حامیان حیوانات از محل نگهداری سگ‌ها اعلام می‌دارد.»


او در مورد جزییات اقدامات شهرداری هم می‌گوید: «ما در مورد سگ‌های بی‌صاحب یک روند مشخصی داریم، ضمن این‌که وظیفه این کار هم به عهده ما گذاشته شده است. فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در هیچ جای جهان موافق رهاکردن سگ‌های بی‌صاحب بدون نظارت و برنامه باشد.»
او ادامه می‌دهد:

«ما طبق وظیفه‌مان سگ‌های بدون صاحب را جمع‌آوری کرده و بعد آنها را با رعایت موازین و اصول مشخص به مرکزی که از قبل آماده کردیم، منتقل می‌کنیم. آنجا دامپزشک و انواع داروها و تجهیزات لازم را داریم که سگ‌ها را درمان، جراحی و عقیم‌سازی کنیم. حیوانات در محیطی کاملا بهداشتی و همراه با اصول دامپزشکی عقیم می‌شوند و بعد از طی‌کردن دوران نقاهت در همان محلی که گرفته شده‌اند، رهاسازی می‌شوند.»


او برخورد حامیان حیوانات را ناشی از بی‌اطلاعی آنها از روند ساماندهی سگ‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: «بسیار پیش می‌آید که حامیان حقوق حیوانات مانع از انجام وظایف ما می‌شوند در حالی ‌که ما از آنها می‌خواهیم از انجام وظیفه ما نترسند و اگر باور نمی‌کنند که تمام این روند بدون آسیب‌زدن به حیوانات انجام می‌شود، خودشان بیایند و از مراکزی که ما حیوانات را نگهداری می‌کنیم، بازدید کنند.

موضوع این است که اگر ما به وظیفه‌مان رسیدگی نکنیم و شهروندی از بابت این کوتاهی آسیب ببیند، مسئولیتش متوجه ما است. کما این‌که تا کنون شهروندانی که دچار حمله سگ‌های ولگرد شده‌اند از ما دیه طلب کرده‌اند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha