یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 271277

بارش‌های شدید و رگباری باران در روزهای پایانی سال گذشته و طغیان رودخانه‌ها و سرریز شدن سدهای بوستان در کلاله و گلستان واقع در 15 کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و وشمگیر در آق‌قلا منجر به آب‌گرفتگی شهر و روستاهای گنبدکاووس، شهرستان آق‌قلا و گمیشان شد و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها از جمله راه‌های ارتباطی این مناطق وارد کرد.

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده گلستان

سلامت نیوز:بارش‌های شدید و رگباری باران در روزهای پایانی سال گذشته و طغیان رودخانه‌ها و سرریز شدن سدهای بوستان در کلاله و گلستان واقع در 15 کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و وشمگیر در آق‌قلا منجر به آب‌گرفتگی شهر و روستاهای گنبدکاووس، شهرستان آق‌قلا و گمیشان شد و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها از جمله راه‌های ارتباطی این مناطق وارد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا نزدیک به دوماه از سیل خانمان‌برانداز در استان گلستان می‌گذرد؛ سیلی که در آستانه تحویل سال، نخستین مهمان نوروزی اهالی آق‌قلا شد. گنبدکاووس، آق‌قلا، گمیشان و صدها روستا از جمله مناطقی بودند که در این رخداد در محاصره سیلاب‌ها قرار گرفتند؛ سیلی که برای رسیدن به دریا باید از شهر و روستاهای زیادی می‌گذشت و همه چیز را با خود می‌برد.

 حدود دو ماه از آن روزها می‌گذرد. آهسته‌آهسته مردم بومی از شوک این بلای طبیعی خارج شده و بهتر می‌توانند شرایط خود را بسنجند. مردمی که از استان‌های مختلف برای کمک به آنجا رفته بودند هم کم‌کم به شهرهایشان بازگشته‌اند و حالا مردم گلستان ماندند و شهرهایی که باید از نو
ساخته شود.

یکی از اهالی بومی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: «در این مناطق به‌دلیل اینکه ما مردم اهل سنت ساکن هستیم، این ذهنیت برای برخی بومی‌ها ایجاد شده که همواره محروم‌تر از دیگر مناطق آسیب‌دیده در کشور هستند.

همین موضوع گاهی باعث می‌شود که در توضیح وضعیت خود کمی اغراق کنند و اطلاعات درستی در اختیارتان قرار ندهند و میزان نیازهایشان را بیشتر از آن چیزی که لازم است، بیان کنند.»

این اهل آق‌قلا ادامه می‌دهد: «نیروهای جهادی زیادی در اینجا فعالیت می‌کردند که اغلب به عملکرد دولت معترض بودند. با این وجود این گروه‌های جهادی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند و دولت نیز سعی در رتق و فتق امور داشت.»


اما خانم گوزل کلته، یکی از بومیان مناطق سیل‌زده استان گلستان و دختر شهردار شهرستان آق‌قلا در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» درباره وضعیت فعلی مناطق آسیب‌دیده گفت: «همین‌طور که می‌دانید شغل اصلی مردم ترکمن‌صحرا کشاورزی است و متاسفانه بیشتر زمین‌های زراعی استان در سیل اخیر دچار خسارت شده و از بین رفته اند. این موضوع سبب شده که مردم علاوه بر از بین رفتن خانه‌هایشان شغل‌شان را نیز از دست بدهند.

از بین رفتن مزارع باعث شد مردم دیگر محصولی برای فروش نداشته باشند و این یعنی کمبود نقدینگی در منطقه.» وی ادامه داد: «بسیاری از مردم این مناطق کارگرهای زمین‌های کشاروزی هستند که حالا با از بین رفتن این مزارع آن‌ها بیکار شده‌اند. بخش دیگری از ساکنین آق‌قلا که کارمند هستند اما وضعیت بهتری دارند.» کلته گفت: «این روزها مردم هرچه دارند برای بازسازی منازل و خرید لوازم برقی خانه هزینه می‌کنند اما نبود نقدینگی در بین مردم به شدت مشهود است.»


این نیروی جهادی افزود: «در نخستین روزهای وقوع سیل برخی‌ها لوازم اساسی خود را به خارج از شهر منتقل کرده‌اند و برخی دیگر نه؛ اما به طور کلی حجم زیادی از لوازم خانگی آسیب دیده چرا که بیش از 40 روز آب در این مناطق راکد مانده بود.»


کلته ادامه داد: «راکد بودن آب به مدت طولانی سبب سست شدن بنای بسیاری از خانه‌ها شده است؛ البته بنیاد مسکن این منازل را کارشناسی کرده و آن‌هایی را که خطر ریزش دارند، تخلیه کرده و به ساکنان‌شان چادر داده است تا در حیاط منازل‌شان ساکن شوند. با این وجود بسیاری دیگر از اهالی آق‌قلا با وجود هشدار مبنی بر سست بودن بنای خانه‌هایشان همچنان در آنجا ساکن هستند.» وی افزود: «مدتی است که آب در شهر آق‌قلا فروکش کرده و این روزها با وجود همه مشکلات معیشتی، زندگی در شهر آق‌قلا جریان دارد. بازارچه و مدارس باز شده و رفت‌وآمدها عادی شده است.»


 این خیر محلی درباره اقدامات نیروهای جهادی گفت: «مردم زیادی از شهرهای مختلف کشور به اینجا آمدند و به ما کمک کردند. تبریزی‌ها، آشپزی و مشهدی‌ها به مردم بومی کمک می‌کردند. نیروهای سپاه و ارتش و طلبه هم به وفور در اینجا دیده می‌شد که امیدواریم بتوانیم روزی لطف آن‌ها را جبران کنیم.»


کلته درباره خیریه کوچک خود می‌گوید: «در نخستین روزهای وقوع سیل تصمیم گرفتیم نیازهای کودکان زیر سه سال منطقه را رفع کنیم. اطلاعات آن‌ها را استخراج کرده و در سامانه‌ای به ثبت رساندیم. در سه مرحله توانستیم از طریق تطبیق شناسنامه آن‌ها با نام آن‌ها در سامانه‌مان به چهار هزار کودک شیرخشک، پوشک و لوازم بهداشتی حمام برسانیم.» وی در آخر گفت: «این روزها نیز مشغول تهیه و توزیع بسته‌های رمضان هستیم و تا این لحظه توانسته‌ایم به 500 خانوار بسته‌های غذایی شامل برنج، مرغ، روغن و خرما هدیه دهیم.»

مسوولان چه کرده‌اند؟
آقای میرمحمد غراوی، سرپرست استانداری استان گلستان در دو روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «محصول 97 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان صددرصد تخریب شده و در مرحله اول 351 پرونده برای 559 هکتار اراضی زراعی و باغی تشکیل شده و دو میلیارد و 35 میلیون تومان پرداخت شده و روند پرداخت‌ها ادامه دارد. مرحله دوم نیز که شامل زمین‌های زراعی و باغی و مزارع پرورش ماهی می‌شود.»

جاده‌ها به‌طور کامل در دسترس هستند
دولت نیز همچنان در حال تلاش است تا هرچه زودتر اوضاع را سامان بخشد به طوری‌که همین سه روز پیش بود که پس از 50 روز، عملیات بازگشایی راه‌ها در این استان به اتمام رسید و می‌توان گفت الان وضعیت تردد در جاده‌های این استان به حالت عادی بازگشته است. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گلستان در این‌باره گفته است: «سیل و رانش زمین سه هزار میلیارد ریال به راه‌های ارتباطی گلستان خسارت وارد کرده است؛ البته مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گلستان نیز قبلاً به خبرنگاران اعلام کرده بود: دولت 20 میلیارد ریال اعتبار برای ترمیم جاده‌های خسارت‌دیده از سیل اخیر گلستان اختصاص داده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha