رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون حمایت از کودک و نوجوان مصوبه سال 81، اگر مسئولی در سازمان ها، نهادها یا موسساتی که محل نگهداری کودکان است، متوجه «نقض حقوق کودک» یا خشونت علیه کودکی شود و گزارش ندهد، طبق قانون مجرم است.

گزارش نشدنِ نقض حقوق کودک در مدارس، جرم است

سلامت نیوز:رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق قانون حمایت از کودک و نوجوان مصوبه سال 81، اگر مسئولی در سازمان ها، نهادها یا موسساتی که محل نگهداری کودکان است، متوجه «نقض حقوق کودک» یا خشونت علیه کودکی شود و گزارش ندهد، طبق قانون مجرم است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رضا جعفری  افزود: چنین فردی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد و فرقی نمی کند که محل آن مدرسه، مهدکودک یا مرکز نگهداری کودکان بهزیستی باشد.


وی خاطرنشان کرد: مواردی داریم که خود پرسنل سیستم آموزش و پرورش مانند مدیر، مربی یا ناظم از طریق مشاهده تغییرات رفتاری کودک، افت تحصیلی، حضور نامنظم یا رفتارهای پرخاشگرانه متوجه موارد سوءرفتار با کودکان می شوند و موارد این چنینی را به اورژانس اجتماعی اطلاع می دهند.
وی اضافه کرد: موارد گزارش شده هنوز به حد مطلوبی نرسیده و نظام مند نیست.

* درخواست برای نظام مند شدن گزارش خشونت در مدارس
رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: از مسئولان آموزش و پرورش درخواست داریم تا الزاماتی تدوین شود که برمبنای آن گزارش خشونت علیه کودکان یا دیگر موارد مربوط به حقوق کودک در مدارس نظام مند شود.


جعفری افزود: اورژانس اجتماعی مکانی برای ارائه گزارش موارد وقوع خشونت های خانگی و سایر موارد آسیب رسان به گروه های در معرض آسیب از جمله زنان و کودکان است که همگان اعم از شهروندان و سایر دستگاه ها می توانند از این ظرفیت برای ارتقا و تعالی سلامت روانی و اجتماعی جامعه استفاده کنند.
وی اظهار داشت: گزارش های نقض حقوق کودک در مدارس نیز از طریق کادر آموزشی و اولیای مدارس به اورژانس اجتماعی اطلاع رسانی می شود و به محض دریافت خبر و پس از بررسی های اولیه، مداخلات تخصصی لازم صورت می گیرد.


جعفری با اشاره به اجرای طرح نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان موسوم به طرح نماد در مدارس کشور برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای دانش آموزان، اضافه کرد: سازمان بهزیستی در کنار وزارتخانه و سازمان های دیگر در اجرای آن، همکاری دارد و گزارش «نقض حقوق کودک» در این طرح نیز پیش بینی شده است.


اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌های مداخله ای با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که خدمات خود را از طریق خط تلفن 123، تیم سیار اورژانس و پایگاه خدمات اجتماعی ارائه می دهد و در بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی مداخله می کند.


مردم می توانند خشونت های خانگی به ویژه کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری و خودکشی را با کارشناسان سامانه 123 در میان بگذارند. هم اکنون 350 مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر در کشور فعال است.
ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha