پژوهشگران از سه‌تکه آدامس متعلق به ده هزار سال پیش، دی‌ان‌ای نخستین ساکنان اسکاندیناوی را استخراج کردند.

استخراج دی‌ان‌ای انسان‌های اولیه از آدامس‌های چند هزارساله

سلامت نیوز: پژوهشگران از سه‌تکه آدامس متعلق به ده هزار سال پیش، دی‌ان‌ای نخستین ساکنان اسکاندیناوی را استخراج کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اگرچه این آدامس‌ها که از جنس صمغ به دست آمده از پوست درخت غان هستند، در دهه 90 میلادی و در جریان حفاری شکارگاه باستانی Huseby Klev واقع در ساحل غربی کشور سوئد کشف شده بودند، دانشمندان به‌تازگی توانستند آثاری از دی‌ان‌ای نخستین ساکنان اسکاندیناوی را در آن‌ها بیایند.


به گزارش به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت،محققان دی‌ان‌ای دو زن و یک مرد را از این سه‌تکه آدامس استخراج کرده‌اند.
در این آدامس‌های قدیمی که برخلاف نمونه‌های جدید به‌طور مصنوعی شیرین نشده بودند، سه ژنوم متفاوت شناسایی شده که نشان می‌دهد این سه نفر از اعضای یک خانواده نبوده و از لحاظ ژنتیکی شبیه ساکنان اسکاندیناوی و شمال اروپا بوده‌اند.


اهمیت این اکتشاف جدید در آن است که تعداد استخوان‌های کشف شده از انسان‌های دوره میان‌سنگی در اسکاندیناوی بسیار کم است و استخوان‌های حاوی دی‌ان‌ای فعال از آن هم کمتر.


«پر پرسون» از مؤلفان این پژوهش در بیانیه‌ای با اشاره به این‌که می‌توان از آدامس‌ها به‌عنوان منبعی برای استخراج اطلاعات دی‌ان‌ای افراد استفاده کرد، می‌گوید که می‌توان از دی‌ان‌ای استخراج‌شده از آدامس‌های قدیمی، اطلاعاتی را در مورد روابط اجتماعی، بیماری‌ها و خوراک انسان‌هایی که قرن‌ها پیش می‌زیسته‌اند، به دست آورد.
جزئیات این پژوهش در مجله Communications Biology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha