افراد درگیر در حوادث مختلف، بسته به شدت و نوع حادثه‌ای که با آن مواجه شده‌اند، درگیر عوارض روحی و روانی پس از آن نیز می‌شوند، عوارضی که گرچه در بحران‌های بسیاری در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و پیامدهای زیادی نیز ایجاد کرده بود، اما چند سالی است که کم کم مورد توجه دستگاه‌های امدادی و بهداشتی قرار گرفته است.

تشدید فعالیت تیم‌های حمایت روانی در مناطق سیل‌زده

سلامت نیوز:افراد درگیر در حوادث مختلف، بسته به شدت و نوع حادثه‌ای که با آن مواجه شده‌اند، درگیر عوارض روحی و روانی پس از آن نیز می‌شوند، عوارضی که گرچه در بحران‌های بسیاری در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و پیامدهای زیادی نیز ایجاد کرده بود، اما چند سالی است که کم کم مورد توجه دستگاه‌های امدادی و بهداشتی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره طرح این سازمان برای ساماندهی حمایت‌های روانی و اجتماعی پس از بحران توضیح داده است.

شهاب الدین صابونچی ، درباره اقدامات انجام شده از سوی سازمان جوانان جمعیت هلال برای بازتوانی روحی و روانی آسیب دیدگان حوادث مختلف گفت: بعد از زلزله در ورزقان بود که گروه‌های مختلف مردمی و فعالان سازمان‌های مردم نهاد کم کم به این فکر افتادند تا اقداماتی را در مورد آثار روحی و روانی زلزله زدگان نیز انجام دهند. اقداماتی که بسیار مؤثر بود و خلاء انجام جدی و گسترده آن در گذشته بسیار به چشم می‌آمد. سازمان جوانان جمعیت هلال احمر نیز وارد این اقدامات شد.

وی با بیان اینکه پس از زمین لرزه کرمانشاه این اقدامات با ساماندهی بیشتری دنبال شد، گفت: در همین راستا نیز طر ح سحر به معنای ساماندهی و حمایت روانی و اجتماعی حادثه دیدگان از سوی سازمان جوانان با دو هدف تغییر فضای روحی افراد و تغییر فضای پیرامونی افراد اجرایی شد و تمرکز اصلی‌مان را هم روی کودکان و نواجوانان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار در شرایط بحرانی قرار دادیم.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به تفاوت میان شرایط حاکم بر اردوگاه‌های اسکان اضطراری و منازل گفت: تصور کنید کودکی که تا چند روز پیش در خانه بوده، اسباب بازی داشته و بالاخره خود را در فضایی تحت عنوان خانه و سرپناه می دیده، اما به یکباره در پی سیل، زلزله یا هر حادثه دیگری تمام اینها را از دست داده و مجبور است در اردوگاه یا چادر زندگی کند.

حالا اگر این کودکان علاوه بر خانه، یکی از نزدیکان خود را هم از دست داده یا شاهد فضایی اندوهگین و غمبار باشند، قطعاً دچار حملات روحی و روانی می‌شوند که لازم است به موقع و با مداخلات افراد متخصص حل و فصل شود.

صابونچی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی تیم‌های سحر در حوادث مختلف اظهارکرد: در زلزله کرمانشاه تیم‌های سحر با حضور در مناطق زلزله زده اقدام به برگزاری کارگاه‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان کردند، آنها سعی کردند از طریق تغییر فضای فیزیکی اطراف و همینطور ارتقای روحیه کودکان و نوجوانان این افراد را از معرض پیامدها و عوارض ناشی از بحران دور کنند.

وی افزود: در سیل سه استان گلستان، لرستان و خوزستان نیز تیم‌های سحر وارد شده و اقداماتی را انجام دادند که از جمله آن می‌توان به برگزاری کارگاه‌های نقاشی، جنگ‌های کودکان، اجرای موسیقی برای کودکان، بازی درمانی و… اشاره کرد.

همچنین با توجه به اینکه در جریان بسیاری از این اقدامات می‌توان به اختلالات روحی کودکان و نوجوانان پی برد، در صورت رو به رو شدن با مشکلات حاد روحی، این افراد به تیم‌های بهزیستی و وزارت بهداشت معرفی می‌شوند تا اقدامات درمانی نیز روی آنان آغاز شود.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر درباره زمان آغاز به کار تیم‌های سحر در مناطق متأثر از بحران نیز اظهار کرد: معمولاً در روزهای نخست از وقوع یک حادثه هم خود افراد در یک شوک هستند و هم افراد دیگر در اطراف فرد حادثه دیده حضور دارند و به همین دلیل فرد کمتر احساس افسردگی یا درماندگی می‌کند، اما معمولاً با گذشت یک ماه پس از وقوع حادثه، محل از کمک‌های مردمی و دستگاه‌های امدادی خالی می‌شود و افراد درگیر بحران نیز بیشتر با واقعیت و آنچه که با آن مواجه شده‌اند روبرو می‌شوند و به همین دلیل نیز فعالیت تیم‌های حمایت روان سازمان جوانان نیز از همین ایام آغاز شده و بسته به شرایط تا شش ماه یا حتی یکسال بعد نیز فعالیت‌شان را در محل ادامه می‌دهند.

صابونچی با بیان اینکه تلاش ما این است که از جوانان بومی عضو سازمان جوانان هلال احمر که با فرهنگ و زبان منطقه آشنا هستند، کمک بگیریم، گفت: توجه به فرهنگ‌ها و آداب هر منطقه امر مهمی است که مورد توجه قرار داده‌ایم. همچنین تسلط به زبان و گویش هر منطقه هم مورد توجه قرار گرفته است و از طرفی دیگر با توجه به اینکه زمان استقرار تیم‌ها در محل طولانی مدت است، بنابراین لازم است که حتماً افراد بومی همان مناطق را بکار بگیریم.

وی از همکاری یونیسف با سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خبر داد و گفت: تیم‌های سحر که در دسته بندی‌های مددکاری و تسهیل‌گری در محل حاضر می‌شوند، مورد توجه یونیسف نیز قرار گرفته و این سازمان با استقبال از چنین اقداماتی در ایران اعلام کرد که آماده همکاری با جمعیت هلال احمر در حوزه آموزش به جوانان و… است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در مجموع سه استان سیل زده گلستان، خوزستان و لرستان بیش از ۳۰ هزار نفر از نیروهای سازمان جوانان مشارکت داشتند، گفت: در حال حاضر نیز گرچه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده، اما فعالیت جوانان در مناطق سیل‌زده در پوشش تیم‌های سحر همچنان ادامه دارد.

صابونچی افزود: شهروندان نیز می‌توانند در صورتی که قصد کمک به کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده را دارند، از طریق تیم‌های جوانان و پایگاه‌های سازمان جوانان اقدام کرده تا با توجه به شناختی که این گروه‌ها از نیازهای کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده دارند، اقلام مورد نیاز آنان از کتاب و اسباب بازی تا موادخوراکی و… تهیه شده و در اختیار قرار داده شود. به عنوان مثال همین چند روز پیش ۱۰۰ هزار بسته لوازم التحریر در مناطق سیل زده توزیع شد.

به گفته وی، در مجموع تمامی اقدامات تیم‌های سحر در راستای بازگشت زندگی در مناطق بحرانی به حالت عادی است و استقرار و اقدامات این تیم‌ها نیز تا زمان رسیدن به این هدف ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha