کم نیستند افرادی که زیبایی، جوانی و زندگی آنان در چند ثانیه در آتش خشم‌های اسیدی برای همیشه سوخته و تباه شده است. کم نیستند کسانی که انتشار اخبار و تصاویر دهشتناک اسیدپاشی و چهره‌های رنجورشان، برای چند روزلرزه بر پیکره جامعه و برای یک عمر لرزه بر اندام آنان انداخته است.

درخواست حبس ابد برای اسیدپاش‌ها

سلامت نیوز: کم نیستند افرادی که زیبایی، جوانی و زندگی آنان در چند ثانیه در آتش خشم‌های اسیدی برای همیشه سوخته و تباه شده است. کم نیستند کسانی که انتشار اخبار و تصاویر دهشتناک اسیدپاشی و چهره‌های رنجورشان، برای چند روزلرزه بر پیکره جامعه و برای یک عمر لرزه بر اندام آنان انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،انزجار از این جرم و ضرورت جلوگیری از تکرار آن، مجلسی‌ها را بر آن داشته که مجازات مرتکبان این عمل قبیح را بیش از پیش تشدید کنند.
درجلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طرح تشدید مجازات اسید پاشی بررسی شد. همزمان با در دستور کار قرار گرفتن طرح مقابله با اسیدپاشی، جمعی از قربانیان اسیدپاشی به همراه اعضای انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در جلسه علنی مجلس حضور یافتند.


اکنون قانونی که در مورد اسیدپاشی در کشور اجرا می‌شود مصوبه سال 1337 است، قانونی که بازدارندگی لازم را ندارد. در طول این 60 سال که از تصویب این قانون می‌گذرد تحولات اجتماعی زیادی در کشور رخ داده است، تحولاتی که به روز کردن این قانون وگنجاندن قوانین سختگیرانه‌تری در آن را ضروری می‌ساخت. افزایش موارد اسیدپاشی و همچنین خلاء‌های قانونی این قضیه، بهارستانی‌ها را بر آن داشت تا بعد از 60 سال این قانون را مورد بازنگری قرار دهند.


بنابراین طرح تشدید مجازات اسیدپاشی با هدف تشدید سخت‌گیری‌ها نسبت به جرم اسیدپاشی و برداشته شدن خلاءهای قانونی برای احقاق حق قربانیان و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از اسید پاشی در مجلس مطرح شد و در جلسه علنی دوشنبه هفته گذشته یک فوریت این طرح با ۱۶۱ رای موافق ۱۴ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید،

تا پس از بررسی طرح در کمیسیون‌های مربوطه، قانون ۶۰ ساله مجازات اسیدپاشی در کشور اصلاح شود. تا بعد از این قانون جدید که به گفته طراحانش بازدارندگی بیشتری دارد، اجرا شود. این طرح که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود دیروز در صحن علنی مجلس بررسی شد.


زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، به رسانه‌ها گفته هدف از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی، نگاه سخت‌گیرانه‌تر نسبت به این جرم است تا با اشد مجازات، ضریب بازدارندگی بیشتر شود و اگر این مجازات تشدید شود از بسیاری از مسائل جلوگیری خواهد شد.


اسیدپاشی که موجب نابود کردن زندگی قربانیان می شود و حیات اجتماعی و زندگی خصوصی یک فرد را تهدید و او را دچار مرگ تدریحی می کند، چند سالی است که به یکی از معضلات جامعه ایران تبدیل شده است. هر از چندگاهی خبری از اسیدپاشی بر خروجی رسانه‌ها نقش می‌بندد، اما در این میان اسیدپاشی اصفهان نگاه‌های بیشتری را به خود جلب کرد. پاییز 1393 شهر اصفهان شاهد هفت مورد اسیدپاشی به زنان در کوی و برزن بود. حملاتی که عاملان آن تا کنون شناسایی نشده‌اند.


تشدید مجازات اسیدپاشی بعد از اسیدپاشی اصفهان مطرح شد، در آن زمان، «شهیندخت مولاوردی» معاون پیشین رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از ارایه لایحه‌ای به مجلس برای تشدید مجازات عاملان اسیدپاشی خبر داد و گفت دولت در حال ارسال این لایحه به مجلس است.


«زهرا ساعی» عضو فراکسیون زنان مجلس نیز پس از حادثه اسیدپاشی سال گذشته در شهر تبریز در توییتر خود نوشت: تاثیر و شفافیت قانون در مورد جرم اسیدپاشی نباید از تاثیر اسید بر صورت قربانیان کمتر باشد تا امنیت روحی و جسمی دختران را تضمین کند.


با وجود موارد زیاد اسیدپاشی در ایران ،هنوز آماری از قربانیان اسید پاشی از نهادهای مربوطه به بیرون درز نکرده است، رصد خبرهای اسید پاشی از روند رو به رشد این حوادث در کشور خبر می‌دهد. سخنان سه روز پیش کمال فروتن، رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی، شاهدی بر این مدعاست.

وی سه روز پیش  گفت: « در چند هفته اخیر حدود پنج مورد اسیدپاشی در کشور داشتیم که رسانه‌ای شده است و این نشان می‌دهد که باید قوانین دارای بازدارندگی بالایی باشند تا از وقوع چنین جرایمی جلوگیری شود.»


بسیاری از کارشناسان خلاهای قانونی و نبود قوانین سختگیرانه در این زمینه و همچنین در دسترس بودن اسید را دلیل استفاده از آن و افزایش قربانیان اسیدپاشی می‌دانند. به اعتقاد آنان نحوه مواجهه قانونگذار با اسید باید مانند مواجهه با آلت قتاله مثل سلاح گرم و سرد باشد و برای دسترسی به آن مانع و محدودیت وضع کنند.


رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی نیز چند روز پیش با انتقاد از در دسترس بودن اسید به ایسنا گفت:اسید نباید مثل آب خوردن در دسترس باشد.درخواست ما این است که قوانینی تدوین و تصویب شود تا اسید به راحتی در دسترس همگان نباشد و خریداران و مصرف کنندگان اسید قابل ردیابی و شناسایی باشند. همانطور که در مورد اسلحه چنین قوانینی وجود دارد باید قوانین سختگیرانه ای در مورد اسید هم وجود داشته باشد.


دیروز نیز قربانیان اسید پاشی که مهمان مجلس بودند خواستار ممنوعیت خرید و فروش اسید شدند. سیده فاطمه حسینی، نماینده مجلس در پاسخ به این مطالبه قربانیان اسیدپاشی گفت: کمیته ای در کمیسیون قضایی مجلس برای بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی تشکیل شد که پیشنهادی برای محدود کردن خرید و فروش اسید در آن به تصویب رسیده بود تا اسید در دسترس همگان قرار نگیرد و خرید و فروش آن بدون ارائه اوراق هویت امکان پذیر نباشد. متاسفانه این پیشنهاد در کمیسیون رای نیاورد ولی مجددا آن را در صحن علنی مجلس مطرح خواهیم کرد.


با نیم نگاهی به قربانیان اسیدپاشی متوجه می‌شویم قربانیان این شکل از خشونت، بیشتر زنانی هستند که قربانی انتقام جویی‌های عشقی یا خانوادگی شده‌اند. عاملان آنها بیشتر با هدف تخریب زیبایی صورت قربانی اقدام به اسیدپاشی می‌کنند.


زنانی که قربانی اسیدپاشی می‌شوند، هرگز به زندگی گذشته خود بازنمی‌گردند. روند درمان قربانیان اسیدپاشی طولانی و پرهزینه است. روندی که به گفته پزشکان ممکن است تا سال‌ها و در برخی موارد تا آخر عمر هم طول بکشد.


یکی از معروف‌ترین قربانیان اسیدپاشی در ایران، آمنه بهرامی است. او که بینایی‌اش را از دست داده، عامل اسیدپاشی را که خواستگارش بود پیش ازاجرای حکم قصاص بخشید. بعدها داستان زندگی‌اش دست‌مایه فیلم سینمایی «لانتوری» شد.


مرضیه ابراهیمی که در حادثه اسیدپاشی اصفهان زیبایی نصف صورت و بینایی یک چشم خود را از دست داد، یکی دیگر از قربانیان اسیدپاشی است که در شبکه‌های اجتماعی در راستای احقاق حق قربانیان اسیدپاشی فعالیت زیادی دارد و دیروز نیز یکی از مهمانان مجلس بود که گفت‌وگو وی با نماینده مبارکه اصفهان حاشیه ساز شد.


دیروز زهرا سعیدی، نماینده نزدیک به اصولگرایان مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع قربانیان اسیدپاشی طی جملاتی خطاب به مرضیه ابراهیمی که نیمی از صورت او در جریان اسیدپاشی های اصفهان دچار جراحات شدید شده گفت: «شما از دست مجرم قِسِر در رفته ای و فقط یک طرف صورتت آسیب دیده است! تکلیف عامل اسیدپاشی چه شد؟»


مرضیه ابراهیمی در ادامه از سعیدی درباره حوزه انتخابیه اش سوال کرد و وقتی فهمید او نماینده مبارکه اصفهان است با تعجب خطاب به او گفت: «واقعا متاسفم که شما نماینده اصفهان هستید و نمی دانید عاملان حادثه اسیدپاشی اصفهان هنوز مشخص نشده اند و به من می‌گویید قِسِر در رفته ای!»نماینده مردم مبارکه نیز در ادامه خطاب به ابراهیمی و سایر قربانیان حاضر در مجلس بیان کرد: «ما پیشنهاد اعدام را در طرح تشدید مجازات اسیدپاشی داشتیم و فکر می کنم شما هم همین را می خواهید.»


ابراهیمی پاسخ داد: «من شخصا نه قصاص می خواهم نه اعدام، بلکه حبس ابد می خواهم. قرار نیست این چرخه خشونت ادامه داشته باشد.»
نه فقط قربانیان اسیدپاشی بلکه تمام مردم که اسید خطری بالقوه برای آنان نیز به شمار می‌رود، امیدوارند عزم بهارستانی‌ها در تشدید مجازات عاملان اسید پاشی و وضع قوانین بازدارنده بتواند از شکل گیری رو به افزون این جنایت جلوگیری کند.


بر همگان روشن است فقط وضع قوانین بدون ضمانت اجرایی و در نبود فرهنگ سازی در راستای منع خشونت علیه زنان، نمی‌تواند کارساز باشد. بدون تردید بدون برچیده شده جهل و تعصب‌های غلط در مورد زنان و بدون ممنوع کردن اقداماتی که مصداق خشونت علیه زنان است، شاید وضع قوانین بازدارنده و اجرای آن درصد جنایت را اندکی کاهش دهد، اما هرگز منجر به جامعه ای سالم و به دور از جنایات نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha