روسای چهار انجمن علمی پزشکی کشور در نامه‌ مشترکی خطاب به دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، خواستار تجدیدنظر آنی و اصلاح مصوبه تعرفه درمان ۹۸ شدند.

درخواست انجمن‌های علمی پزشکی برای اصلاح تعرفه‌های درمان

سلامت نیوز:روسای چهار انجمن علمی پزشکی کشور در نامه‌ مشترکی خطاب به دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، خواستار تجدیدنظر آنی و اصلاح مصوبه تعرفه درمان ۹۸ شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم؛ روسای چهار انجمن علمی پزشکی کشور در نامه‌ مشترکی خطاب به دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، خواستار تجدیدنظر آنی و اصلاح مصوبه تعرفه درمان 98 شدند. متن این نامه که به امضای دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه متخصصین داخلی ایران، دکتر غلامرضا خاتمی رییس انجمن پزشکان کودکان ایران و دکتر ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران رسیده به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جهانگیری
معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

از آنجا که همواره جنابعالی و ریاست محترم جمهوری بر نقش بی‌بدیل انجمن‌ها به‌عنوان نهادهای مدنی برخاسته از بطن جامعه در انتقال مشکلات، تعدیل و واقعی‌سازی نیازها و ارایه راهکارهای عملیاتی تاکید داشته‌اید، اکنون که نظام سلامت کشور به‌دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی و تحریم‌های غیرانسانی در وضعیتی بحرانی به‌سر می‌برد، امید است با در میان گذاشتن عوارض برخی تصمیمات غیرکارشناسی که سبب آزردگی و نگرانی جامعه پزشکی شده و سلامتی عمومی مردم را نیز متاثر می‌سازد، از تنش‌های درونی و خدشه به انسجام ملی پیشگیری شود.

با توجه به مقدمه فوق، امضا کنندگان این نامه که نمایندگی بیش از 60 درصد از جامعه پزشکی با پوشش بخش اعظم خدمات پیشگیری و درمانی سرپایی کشور را برعهده دارند، با تاکید بر اینکه خدمات‌شان حدود 8 درصد از هزینه‌های درمان کشور را شامل می‌شود، بدین وسیله نگرانی شدید خود را از شیوه تعرفه‌گذاری بخش سرپایی و تبعات آن اعلام می‌کنند و همراه با تلاش‌های وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس‌کل محترم سازمان نظام پزشکی، برای اصلاح مصوبه مذکور تقاضای تجدیدنظر آنی دارند.

گفتنی است هر چند رشد 25 درصدی تعرفه‌ها در حوزه بستری نیز کفاف هزینه‌های این بخش را نخواهد داد، اما افزایش فقط 8 درصد در تعرفه ویزیت پزشکان یکی از عجیب‌ترین و غیرکارشناسی‌ترین شیوه‌های تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری خدمات درمانی است که به‌ویژه گروه نسخه‌نویس جامعه پزشکی را که کم‌درآمدترین و از سویی موثرترین گروه در کاهش هزینه‌های سطوح بعدی است، متاثر می‌سازد. این تصمیم موجب بروز نارضایتی و اعتراضات بسیار شده است و بیم آن می‌رود که تبعات بی‌توجهی به ارزش‌گذاری واقعی تعرفه‌های ویزیت سرپایی، سبب افت کیفی خدمات شده یا تعطیلی مراکز مختلف را در پی داشته باشد.

نقش این گروه از جامعه پزشکی در تشخیص، درمان و بهبود سرپایی بیماران و پیشگیری از هزینه‌های سنگین بستری چنان است که همه کارشناسان حوزه سلامت در اهمیت این سطح برای برقراری نظام ارجاع به سطوح بالاتر و اصلاحات اساسی در اقتصاد درمان اذعان داشته و به همین منظور در تلاش برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و نسخ الکترونیک هستند که در شرایط فعلی نتیجه‌ای شایسته و موفق برای این آرمان متصور نخواهد بود.

در پایان به‌منظور تبیین کارشناسی این بحران و خطری که کیفیت درمان و سلامتی عموم مردم را تهدید می‌کند، تقاضا داریم در نشستی مشترک با حضور جنابعالی و به‌دور از هر گونه فضای رسانه‌ای و تصور منفعت‌گرایی، اهمیت و آثار این موضوع تحلیل شود تا با چاره‌اندیشی از سوی آن مقام محترم، اهمیت موضوع به هیات محترم دولت منتقل گردد. امید است که این دلسوزی و عاقبت‌اندیشی، بااهمیت تلقی شده و مورد عنایت قرار گیرد".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha