خیلی از پدر و مادرها وقتی کودکشان تمایلی به خوردن ندارد نگران می‌شوند. به طور کلی این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا معمولاً مرحله‌ای است که بعداً طی خواهد شد؛ اما اگر پزشک کودکتان می‌گوید کودکتان کم وزن است و باید غذا بخورد، پس باید به کودکتان کمک کنید تا وزن بگیرد.

وقتی کودکتان غذا نمی‌خورد چه باید بکنید؟

سلامت نیوز: خیلی از پدر و مادرها وقتی کودکشان تمایلی به خوردن ندارد نگران می‌شوند. به طور کلی این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا معمولاً مرحله‌ای است که بعداً طی خواهد شد؛ اما اگر پزشک کودکتان می‌گوید کودکتان کم وزن است و باید غذا بخورد، پس باید به کودکتان کمک کنید تا وزن بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، فرزند شما به عنوان یک کودک، سریع رشد می‌کند بنابراین طبیعی است که زیاد غذا بخورد؛ اما بین 2 تا 5 سال، اشتهای کودکانه ظاهر می‌شود. این مرحله حتی می‌تواند تا 6 یا 7 سالگی هم ادامه پیدا کند. وقتی زمان غذا خوردن می‌رسد ممکن است کودکتان از خوردن امتناع کند و بگوید غذا را دوست ندارد یا میل ندارد. در نتیجه والدین سعی می‌کنند کودک را مجبور به خوردن نمایند، ممکن است او را تهدید کنند و یا حتی تنبیه کنند و اینجاست که وقت غذا خوردن تبدیل به جنگ می‌شود!

الگوی خوبی باشید. شاید بچه‌ها تمایلی به امتحان کردن غذاهای جدید نداشته باشند؛ اما اگر ببینند پدر و مادر آن را می‌خورند، دیر یا زود دلشان می‌خواهد آن‌ها نیز غذا را امتحان کنند. به همین دلیل مهم است که همه‌ی اعضای خانواده سر میز غذا با هم باشند و یک غذا را بخورند

فرا گرفتن غذا خوردن
شروع تغذیه‌ی تکمیلی، شروع معرفی مزه‌ها به کودک است. کودک در ابتدا فقط شیر می‌نوشد، با رشد کودک او شروع خواهد کرد به خوردن غذاهای جامد و مشتاق می‌شود غذاهای بیشتر و بیشتری را امتحان کند. کودک، عاشق غذا خوردن است؛ اما با بزرگ‌تر شدن، معمولاً تمایلش را به خوردن از دست می‌دهد.
بعد از یک سالگی، فاکتورهای متعددی شروع به تأثیرگذاری بر تمایل کودک به خوردن می‌کند. سرعت رشد کودک افت می‌کند و زودتر سیر می‌شود. پدر و مادر نگران می‌شوند و مدام از پزشک سؤال‌هایی در مورد تغذیه‌ی کودک می‌پرسند.
وقتی پدر و مادر در مورد تغذیه‌ی کودک نگران می‌شوند او را وادار می‌کنند بیشتر از نیازش غذا بخورد. شاید هم کودک را مجبور کنند حتی غذا و طعمی را که دوست ندارد بخورد؛ اما مشکل واقعی در مورد تغذیه‌ی کودک زمانی شروع می‌شود که وزنش تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وقتی کودکتان نمی‌خواهد غذا بخورد
ممکن است اشتها نداشتن کودک، علتی در سلامتی او داشته باشد. یک بیماری مزمن، چیزی شبیه آنفلوانزا و یا یک عفونت حاد که کودک از خوردن امتناع می‌کند. این حالت برای مدت کوتاهی است و زمانی که احساس بهتری پیدا کند، اشتهای بیشتری خواهد داشت.
یک مشکل اساسی دیگر هم زمانی است که کودک گرسنه است؛ اما دوست دارد گرسنگی‌اش را فقط با خوردن غذاهایی که به نظر خودش خوشمزه است جواب بدهد. پدر و مادر نقش کلیدی را در حل این مسئله دارند.
اگر نگرانی والدین محیطی پُرتنش در زمان صرف غذا ایجاد کند، نگرش کودک نسبت به غذا منفی‌تر خواهد شد. ضمناً اگر کودک فقط بخواهد غذاهایی که خودش می‌پسندد را بخورد و پدر و مادر نیز جواب خواسته‌اش را بدهند، انتظارات منفی در او جا خواهد افتاد. سپس این کودک از خوردن غذاهای معمول امتناع خواهد کرد زیرا می‌داند هر وقت گرسنه شود پدر و مادر هر چه که بخواهد به او خواهند داد. اگر چنین اختلافی ادامه پیدا کند، سلامت کودک تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در نتیجه، پزشک ممکن است به والدین بگوید که کودک برای وزن گرفتن به کمک نیاز دارد.

چگونه به کودک کمک کنید تا به شیوه‌ای سالم وزن بگیرد
بچه‌ها یاد می‌گیرند چه مقدار غذا باید بخورند تا احساس سیری کنند. اگر کودک شما سالم و شاد باشد و با سرعت خوبی رشد کند، نباید چندان نگران چند درصد این طرف و آن طرف شدن مراحل رشدش روی منحنی رشد باشید. شما باید تمرکز خود را روی ایجاد فضایی خوشایند و دلپذیر هنگام صرف غذا بگذارید و دقت کنید کودکتان تغذیه‌ای سالم داشته باشد. اما اگر کودک شما وزن چشمگیری کم کند، پزشک او به شما خواهد گفت که کودک برای وزن گرفتن نیاز به کمک دارد.

13 عامل بی‌اشتهایی در کودکان
در ادامه توصیه‌هایی برایتان داریم که کمکتان می‌کند فرزندتان را به خوردن تشویق کنید:
* غذاهای جدید را به شیوه‌ای جذاب و تدریجی به کودک معرفی کنید. اگر کودک مکرراً از خوردن سر باز می‌زند، سعی کنید غذای دیگری با همان ارزش غذایی به او بدهید.
* الگوی خوبی باشید. شاید بچه‌ها تمایلی به امتحان کردن غذاهای جدید نداشته باشند؛ اما اگر ببینند پدر و مادر آن را می‌خورند، دیر یا زود دلشان می‌خواهد آن‌ها نیز غذا را امتحان کنند. به همین دلیل مهم است که همه‌ی اعضای خانواده سر میز غذا با هم باشند و یک غذا را بخورند.
* از الویت‌های غذایی کودک در اضافه کردن غذایی جدید به رژیم غذایی او استفاده کنید. خلاقیت محدودیتی ندارد، مخصوصاً در زمینه‌ی آشپزی. شما می‌توانید انتخاب‌هایی به کودک ارائه بدهید که تشویق به خوردن شود. ظاهر غذا اهمیت زیادی دارد پس ابتکار به خرج دهید.

غذای کودک
* اگر کودک دوست ندارد غذای جدیدی بخورد، صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. عصبانی نشوید. اگر کودک شما بدون اینکه واکنش منفی نشان بدهد از خوردن غذایی امتناع می‌کند، مثلاً تهوع یا استفراغ ندارد، کم‌کم یاد خواهد گرفت غذای جدید را نیز امتحان کند.
بعد از عفونت طبیعی است که کودک کمی وزن کم کند اما این وزن از دست رفته فوراً برمی‌گردد. از اشتها و الویت‌های غذایی کودک در این زمان برای کمک به وزن گرفتن او استفاده کنید.

در پایان
یادتان باشد تغذیه فقط برای وزن گرفتن نیست. مصرف زیاد غذاهای شیرین که فرآوری شده هستند و چربی‌های ترانس زیادی هم دارند نباید برای کمک به وزن گرفتن کودک استفاده شوند. چاقی کودکان یک معضل جدی است که باید به هر قیمتی شده از آن پیشگیری کنید.
فراموش نکنید که زمان صرف غذا باید زمانی خوشایند برای تمام خانواده باشد. این فضا و رابطه‌ی مثبت بر اشتهای کودک اثر می‌گذارد. در واقع این اصل در مورد همه‌ی افراد و در هر سن و سالی صدق می‌کند.
اگر کودک غذا خوردن را همراه با یک اتفاق خوب و دوست داشتنی دیگر مرتبط بداند، بهتر می‌تواند بر بی‌اشتهایی‌اش غلبه کند. اگر کودک شما خوب غذا نمی‌خورد، شاید پزشک او ویتامین‌ها یا مکمل‌های غذایی تجویز کند تا کودک سالم‌تر وزن بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha