ارها شنیده‌اید که دکمه آسانسور، کاسه توالت فرنگی و فرش خانه، از آلوده‌ترین چیزهایی هستند که ممکن است بدنتان با آن‌ها تماس پیدا کند و بارها راه‌هایی برای فاصله گرفتن از میکروب‌ها و باکتری‌هایی که رویشان خانه‌کرده‌اند به‌کار بسته‌اید. اما بد نیست بدانید که همه روش‌های قدیمی شما، روش‌هایی مناسب برای دورشدنتان از این آلودگی‌ها نیستند.

اشتباهاتی که باعث ماندگاری میکروب ها روی دست‌هایتان می شود

سلامت نیوز: بارها شنیده‌اید که دکمه آسانسور، کاسه توالت فرنگی و فرش خانه، از آلوده‌ترین چیزهایی هستند که ممکن است بدنتان با آن‌ها تماس پیدا کند و بارها راه‌هایی برای فاصله گرفتن از میکروب‌ها و باکتری‌هایی که رویشان خانه‌کرده‌اند به‌کار بسته‌اید. اما بد نیست بدانید که همه روش‌های قدیمی شما، روش‌هایی مناسب برای دورشدنتان از این آلودگی‌ها نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، در این مطلب، چند روش بی‌اثری که ممکن است بارها به‌کار بسته باشید را به شما معرفی می‌کنیم و دلایل مهارناپذیر بودن این آلودگی‌ها را با شما در میان می‌گذاریم.


با دستمال روی کاسه توالت‌فرنگی را می‌پوشانید؟
برای اینکه خیالتان از انتقال میکروب‌ها به بدنتان راحت شود، دور تا دور کاسه توالت فرنگی را دستمال توالت می‌چینید؟
متاسفانه باید بگوییم که بیهوده انرژی‌تان را صرف چنین کاری می‌کنید.
لایه دستمال توالتی که روی کاسه توالت چیده‌اید، با یک قطره آب تحلیل می‌رود و زمینه را برای تماس بدن شما با باکتری‌های روی توالت فراهم می‌کند. اما نگران نباشید؛ چه دستمال توالت خیس شود و چه اصلا دستمالی را روی کاسه توالت قرار ندهید، سلامتتان به خاطر آلودگی‌های روی آن تهدید نمی‌شود.پوست شما بهترین محافظ در برابر این آلودگی‌هاست و اگر زخم یا شکافی نداشته باشد، بعید است که تنها به خاطر نشستن روی کاسه توالتی که قبلا از آن استفاده شده است، بیمار شوید.
 
با قانون پنج ثانیه زندگی می‌کنید؟
شنیده‌اید که اگر چیزی روی زمین بیفتد و قبل از گذشتن پنج ثانیه، آن را از روی زمین بردارید، دیگر آلوده نمی‌شود.
این یک دروغ بزرگ است.محققان می‌گویند، درست است که تماس طولانی‌مدت یک وسیله با زمین، احتمال جذب میکروب‌ها و باکتری‌های بیشتر را بالا می‌برد، اما معنای این حرف این نیست که با یکی، دو ثانیه تماس پیدا کردن، وسیله موردنظرتان آلوده نمی‌شود. از نظر آن‌ها حتی یک ثانیه تماس داشتن با سطح آلوده، می‌تواند به انتقال بخشی از آلودگی‌ها منجر شود.
 
درِ توالت را با دستگیره لباستان باز می‌کنید؟
دستگیره‌های در توالت واقعا آلوده هستند و بعید نیست که شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، برای اجتناب از این آلودگی‌ها، از آستین لباستان کمک بگیرید.
درست است که مستقیم لمس نکردن دستگیره، دست‌های شما را در برابر آلودگی آن محافظت می‌کند، اما وقتی از آستینتان برای این کار استفاده می‌کنید، هیچ کمکی به دور ماندن از میکروب‌ها نکرده‌اید. چون به هر حال باکتری‌های روی آستین هم ظرف چند دقیقه بعد، به دست‌هایتان منتقل می‌شوند.
برای دور ماندن از باکتری‌های فراوان روی دستگیره در توالت، بهتر است از یک دستمال کاغذی استفاده کنید و پس از بستن در، آن را دور بیندازید.
 
دکمه آسانسور را با پشت دستتان می‌زنید؟
نمی‌خواهید دستی که قرار است با آن غذا بخورید، یا صورتتان را با آن لمس کنید را با دکمه‌های آلوده آسانسور کثیف کنید؟ برای زدن این دکمه‌ها از پشت دستتان استفاده می‌کنید؟ مطمئن باشید این کار کمک زیادی به دور ماندنتان از آلودگی‌ها نمی‌کند.فرقی نمی‌کند که پشت دستتان آلوده باشد یا انگشت‌هایتان. دیر یا زود پشت دستتان را هم به صورتتان خواهید زد یا اینکه کف دست دیگرتان را ناخودآگاه روی دست آلوده‌تان خواهید گذاشت و باکتری‌هایی که پشت دست هستند را هم در سراسر بدنتان پراکنده خواهید کرد.
 
روی اُپن را مدام ضدعفونی می‌کنید؟
برای دور شدن از باکتری‌ها و جرم‌های آشپزخانه، مدام سطوح آن را ضدعفونی می‌کنید؟ عالی است، اما این همه ماجرا نیست.
گوشه‌های آلوده‌تری هم در آشپزخانه شما وجود دارند.حوله آشپزخانه، یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه است و تا فکری برای مرتب تمیز نگه‌داشتن آن نکنید، هیچ راهی به کم شدن آلودگی‌های خانه شما، کمک نخواهد کرد.
وقتی حوله‌ای که مدام دست‌هایتان را با آن خشک می‌کنید آلوده است، زمینه برای بارها و بارها تماس پیدا کردن دست‌هایتان با میکروب‌ها و باکتری‌های آشپزخانه فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha