دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 271371

عینک‌ آفتابی‌های تقلبی علاوه بر این که کارایی مناسبی ندارند، ممکن است در صورت استفاده به چشمانتان آسیب هم بزنند.

چند نکته که باید درباره عینک‌های آفتابی بدانید

سلامت نیوز : عینک‌ آفتابی‌های تقلبی علاوه بر این که کارایی مناسبی ندارند، ممکن است در صورت استفاده به چشمانتان آسیب هم بزنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، دیلی میل نوشت، تاکید بر استفاده از عینک‌های آفتابی به دلیل وجود اشعه‌های فرابنفش در نور خورشید است. به همان میزان که اشعه‌های فرابنفش به پوست آسیب می‌زند، چشم‌ها را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

بخش عدسی در چشم از رشته‌های پروتئینی ساخته شده که همه در یک راستا قرار دارند. زمانی که اشعه فرابنفش نوع B مستقیم به داخل چشم می‌تابد، این رشته‌ها از حالت منظم خود خارج شده و حتی ممکن است دچار پیچ خوردگی شود. یکی از شایع‌ترین علائم آسیب دیدن چشم با نور خورشید، تجمع چربی زرد رنگ در بخش سفید چشم است.

علاوه بر این، به دلیل نازک و آسیبپذیر بودن پوست اطراف چشم، در صورتی که از عینک آفتابی استفاده نکنید ممکن است در معرض سرطان پوست قرار بگیرید.

عینک آفتابی و اشعه فرابنفش (UV)

طول موج نور اغلب با نانومتر اندازه گیری می‌شود و طول موج فرابنفش نوع B حدود ۳۲۰ تا ۳۹۰ است. اگر عینکی که تهیه می‌کنید، استاندارد باشد، نباید بیشتر از ۵ درصد از این اشعه‌ مضر را عبور بدهد. احتمالا عبارت UV 400 را شنیده‌اید. اگر UV 400 روی عینک حک شده باشد یعنی طول موج کمتر از ۴۰۰ از عینک عبور نمی‌کند و عینک برای محافظت از چشم مناسب است.

عینک آفتابی‌های تقلبی به چشم آسیب می‌زنند

زمانی که در یک محیط کم نور قرار بگیرید، مردمک چشم گشاد می‌شود. وقتی از یک عینک آفتابی استفاده می‌کنید که تقلبی است و برای جلوگیری از ورود اشعه‌های فرابنفش کارایی ندارد، چون شیشه عینک تیره است، مردمک چشم با تصور این که در محیط کم نور قرار گرفته، گشاد می‌شود. در چنین شرایطی چشم در حالت آسیب‌پذیر خود قرار گرفته و اشعه‌های بیشتری جذب می‌کند.

آیا استفاده از عینک‌هایی که شیشه‌های رنگی دارند برای چشم ضرر دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از عینک‌هایی با شیشه‌های رنگی بخصوص برای کسانی که رانندگی می‌کنند دردسرساز خواهد بود چرا که در موارد گزارش شده، رنگ چراغ قرمز راهنمایی رانندگی از پشت لنز این عینک‌ها قابل تشخیص نیست. البته این موضوع به غلظت رنگ لنز عینک بستگی دارد. این عینک‌ها اغلب برای جذب اشعه کارایی ندارند.

چطور در دام عینک‌ آفتابی‌های تقلبی نیفتیم؟

اگر قصد دارید یک عینک مناسب بخرید، کافی است این چند نکته را بخاطر داشته باشید:

اگر قصد دارید مارک خاصی را خریداری کنید، حتما به شکل نوشته و فونت و اندازه آن دقت کنید. مارک عینک اغلب گوشه شیشه عینک یا داخل دسته‌ قاب آن حک می‌شود.

برای خرید یک عینک مناسب به مراکز فروش عینک‌های طبی و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

اگر مارک و مدل خاصی مد نظرتان بود، حتما از قبل در اینترنت جست و جو کرده و شکل و مشخصات آن را بررسی کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha