زهرا سعیدی نماینده‌ای که گفت و گویش با یکی از قربانیان اسیدپاشی حاشیه‌شاز شده بود امروز در حمایت از قربانیان صحبت کرد.

عذرخواهی خانم نماینده از قربانیان اسیدپاشی/رأی منفی نمایندگان به پیشنهاد مطهری درباره اسیدپاشی

سلامت نیوز: زهرا سعیدی نماینده‌ای که گفت و گویش با یکی از قربانیان اسیدپاشی حاشیه‌شاز شده بود امروز در حمایت از قربانیان صحبت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، زهرا سعیدی نماینده مبارکه که در دیدار با آسیب‌دیدگان اسیدپاشی در حاشیه جلسه علنی دیروز به مرضیه ابراهیمی یکی از قربانیان حادثه اسیدپاشی اصفهان گفته بود«شما از دست اسیدپاش قسر در رفته‌ای و نیمی از صورتت سالم مانده است»، امروز در موافقت با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، گفت: در قانون قبلی مشکلاتی برای قربانیان اسیدپاشی ایجاد شده بود که این قانون در قانون مجازات اسلامی ادغام شد تا بتواند از قربانیان حمایت کند اما این قانون نتوانست که قربانیان این عمل غیرانسانی را تحت حمایت قرار داده و مجازات هایی که در آن وجود داشت برای مرتکبین این عمل به حدی نبود که بتواند آن ها را به سزای عمل زشت خود برساند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح می تواند علاوه بر تشدید مجازات مرتکبین عمل زشت و غیرانسانی اسیدپاشی، قربانیان آن را مورد حمایت قرار دهد که امید است این طرح با رأی قاطعی به تصویب رسیده و دولت برای حمایت های مادی، معنوی و بیمه ای آن ها قدم برداشته و هزینه های درمانی آن ها را متقبل شود.

او درباره صحبت‌های دیروزش، گفت:  ما باید به گونه‌ای تصمیم گیری کنیم که اگر کسی قربانی اسیدپاشی شد مورد حمایت قرار گرفته و مجرم به مجازات شدیدی برسد. دیروز یکی از این عزیزان به بنده گفت که هویت خود را از دست داده یعنی اگر به اداره‌ای می‌رود و کارت ملی خود را ارائه می‌دهد به او می‌گویند که قابل شناسایی نیست. به خاطر عزت نفس این عزیزان مجلس در این طرح تلاش خود را کرد. اکنون نوبت دولت است که دست در جیب خود کرده و هزینه معالجه آنها را بپردازد.

سعیدی به حاشیه‌های پیش آمده بر سر دیدارش با قربانیان اسیدپاشی هم اشاره کرد و گفت: برای از بین رفتن هر گونه شائبه رسانه‌ای بنده روز گذشته در بین قربانیان اسیدپاشی حاضر شدم و به آنها گفتم که اگر مکدر هستید عذرخواهی می‌کنم با وجود اینکه پاسخ منفی دادند باز هم از این تریبون از این افراد عذرخواهی می‌کنم.

مخالفت مجلس با پیشنهاد مطهری

 در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی علی مطهری نماینده تهران هم در پیشنهادی، گفت: ممکن است فردی که از اسیدپاشی آسیب دیده است از سوی مجرم خود یا اولیای دم تهدید شوند که اگر شکایت کنند یا این موضوع را پیگیری کند دیگر اعضای خانواده او را نیز مورد حمله قرار می‌دهد. به نظر می رسد در این بخش ابهام وجود دارد چراکه نقش مدعی العموم مشخص نشده است لذا در این ماده بهتر است مدعی العموم هم اضافه شود.

فرهاد تجری اما در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اینجا فقط بحث قصاص است  و حق شخصی افراد است که باید از سوی آسیب دیده درخواست شود و لزومی ندارد در بحث قصاص مدعی العموم وارد شود. به نظر می‌رسد انچه آقای مطهری می‌گویند درباره ورود مدعی‌العموم ضروری نباشد و قطعا شورای نگهبان هم آن را مخالف شرع می‌داند و به آن ایراد خواهد گرفت.

فاطمه ذوالقدر نیز در موافقت با پیشنهاد مطهری گفت: پیشنهاد آقای مطهری پیشنهادی  به جا است چون گاهی  افراد جنایت دیده می ترسند شکایت کنند لذا لازم است  مدعی العموم وارد شود و این یک امر ضروری است و چون خانواده این واهمه را دارند که این افراد آنها را تهدید کنند اگر شکایتی شود دیگر اعضای خانواده هم آسیب ببینند.

نماینده دولت و کمیسیون حقوقی و قضایی نیز با این استدلال که این جرم یک بعد خصوصی و یک جنبه عمومی دارد، گفت: در جنبه خصوصی مدعی العموم نمی تواند دخالت کند و در بحث عمومی جرم بدون ذکر مدعی العموم می‌تواند وارد شود لذا با این پیشنهاد مخالفت هستم.

لازم به ذکر است نمایندگان با پیشنهاد علی مطهری موافقت نکرده و این پیشنهاد تصویب نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha