دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 271381

عوامل مختلفی نظیر وراثت، هورمون‌ها، اضطراب و هیجانات می‌تواند فرد را به معضل ریزش مو دچار کند.

طاسی سراغ چه کسانی می‌رود؟

سلامت نیوز: عوامل مختلفی نظیر وراثت، هورمون‌ها، اضطراب و هیجانات می‌تواند فرد را به معضل ریزش مو دچار کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مو‌ نقش غیر قابل انکاری در زندگی اجتماعی ما ایفا می‌کند؛ وقتی برای نخستین بار شخصی را ملاقات می‌کنیم مو‌های فرد مقابل از فاکتورهایی است که توجه ما را به خود جلب می‌کند.

مو‌ها از فاکتورهایی است که در ملاقات‌ها و برخورد‌های اجتماعی به آن‌ توجه می‌کنیم، نامرتب بودن مو اغلب به عنوان نمادی از پریشانی و غمگینی به شمار می‌رود، ریزش شدید مو‌ها احساساتی مانند نگرانی به دلیل ظاهر نامناسب، آسیب پذیری، تغییر نظر دیگران را به همراه دارد.


عوامل مختلفی نظیر وراثت، هورمون‌ها، اضطراب و هیجانات می‌توانند فرد را به سوی ریزش موی مجدد سوق دهند، این عارضه در گروه آقایان و هم در گروه خانم‌ها و در پیرها و جوانان رخ می‌دهد، شایع‌ترین نوع ریزش مو، طاسی نوع مردانه یا آندروژنیک است که با وراثت، هورمون‌ها و افزایش سن رابطه دارد، از آنجایی‌ که دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، تعیین دلیل اصلی قبل از شروع درمان از اهمیت زیادی برخوردار است که در حال حاضر دو نوع دارو برای جلوگیری از گسترش طاسی نوع مردانه شدید در دسترس است.

از طاسی مردانه چه می‌دانید؟

علی روشن متخصص پوست و مو، درباره طاسی، اظهار کرد: طاسی یک نوع ریزش موی مردانه است که تحت تأثیر هورمون مردانه رخ می‌دهد، در فولیکول مو اثر می‌گذارد و باعث ضعیف شدن فولیکول مو می‌شود؛ به تدریج فولیکول حالت کوچک پیدا می‌کند و مو‌ها می‌ریزند و نازک می‌شوند.

طاسی بیشتر در کاسه سر اتفاق می‌افتد

وی با اشاره به اینکه طاسی بیشتر در کاسه سر اتفاق می‌افتد، گفت: زمانی که هورمون‌های فرد دچار مشکلاتی شود مو‌ها حالت کرکی به خود می‌گیرد و می‌ریزد؛ عوامل ژنتیکی بیشترین تأثیر را در بروز طاسی دارد و اصولاً بین ۲۰ تا ۳۰ سال زمان می‌برد تا فرد طاس شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: برای درمان طاسی نباید اجازه داد هورمون در فولیکول تاثیر بگذارد و از تبدیل تستوسترون به دی‌تسترون جلوگیری، همچنین از تاثیر این دی‌تسترون در فولیکول مو پیشگیری می‌شود.

روشن ادامه داد: برای درمان طاسی از مواد به صورت موضعی استفاده می‌شود، همچنین از طریق قرص‌های خوراکی مثل فیناستراید می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد؛ این نوع قرص‌های آنزیم را مهار و از ضعیف شدن فولیکول مو جلوگیری می‌کند؛ تنها عامل اصلی ابتلا به طاسی ژنتیک است و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت شامپو، صابون و غیره در بروز این بیماری مؤثر است.

طاسی در طب جدید جنبه ژنتیکی دارد

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طاسی، اظهار کرد: طاسی در طب جدید جنبه ژنتیکی دارد؛  در پوست سوراخ‌هایی داریم که بخاراتی از آن خارج می‌شود و این سوراخ‌ها باعث رشد مو می‌شوند.

مراجعه سریع به پزشک پس از  ریزش مو

وی ادامه داد: اگر سوراخ‌های موجود در روی مو بسته شود این بخارات دیگر نمی‌توانند خارج شوند در نتیجه رشد مو متوقف می‌شود و فرد مبتلا به طاسی خواهد شد؛ اگر فرد در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کند می‌توان این بیماری را درمان کرد.

غفارزاده با اشاره به اینکه خانم‌ها نیز مبتلا به طاسی می‌شوند، گفت: دیده شده است خانم‌ها مانند آقایان به طاسی مبتلا می‌شوند، اما آقایان کمتر به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند؛ ابتدا باید بیماری را از جنبه عفونی بررسی کنیم، اگر جنبه ژنتیکی داشت در قدم اول توصیه می‌کنیم افراد  هر شب یک قاشق مرباخوری سبوس برنج را دم و با یک قاشق مرباخوری آبلیمو مخلوط و صاف کنند.

سبوس برنج موثر در درمان طاسی

این متخصص طب سنتی افزود: مبتلایان به این عارضه این مواد را هر شب به مدت ۳ هفته باید میل کنند سپس یک هفته مصرف را قطع کنند و پس از گذشت یک هفته مجدد ۳ هفته کار فوق را انجام دهند، معمولاً گذراندن دوره ۲ یا ۳  باره این روش درمانی باعث بهبود می‌شود.

وی تشریح کرد: روش درمان دیگری که برای طاسی استفاده می‌کنیم مصرف روغن سیاه دانه است که مبتلایان باید این روغن را به طور موضعی روی سر خود بمالند، اگر عارضه کنترل نشد نیاز به کار‌های تخصصی‌تر است؛ ممکن است فرد نیاز به پاکسازی بدن داشته باشد.

غفارزاده یادآوری کرد: افزاد حتماً باید قبل از استفاده از هر نوع محلول و روغنی با پزشک متخصص مشورت کنند و به هیچ عنوان خودسرانه راه درمانی را انتخاب نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha