مطالعات اخیر نشان می‌دهد پیاده‌روی و تمرین‌های قدرتی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی و سیروز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

پیاده‌روی و تمرین‌های قدرتی، رمز طول عمر بیماران کبدی

سلامت نیوز:  مطالعات اخیر نشان می‌دهد پیاده‌روی و تمرین‌های قدرتی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی و سیروز را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،با توجه به شیوع چاقی و زندگی کم تحرک، شیوع بیماری‌‌های مزمن کبدی رو به افزایش است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد پیروی از یک الگوی فعالیت بدنی منظم، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبد و به ویژه سیروز کبدی را کاهش می‌دهد.
سیروز به التهاب شدید کبد گفته می‌شود که مهترین عامل بروز سرطان کبد است.


محققان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست با بررسی عادت‌های ورزشی بیش از 117 هزار نفر به مدت 26 سال دریافتند پیاده روی و تمرین‌های قدرتی در کاهش آمار مرگ و میر بیماری های کبد به ویژه سیروز موثر است.
تمرکز تمرینات قدرتی بر انقباض عضلات و افزایش قدرت، استقامت و اندازه عضلات است.


کبد با 1.36 کیلوگرم وزن، بزرگترین ارگان داخلی بدن است که بیش از 500 عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می‌شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می‌کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.


تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول‌های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف کبد به شمار می‌آیند.


مراحل اولیه بیماری های کبد هیچ علایمی ندارند؛ بنابراین کوچکترین نشانه ای نیز باید جدی گرفته شود. زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهمترین علایم بیماری‌های کبد هستند.
بر اساس آمار، مرگ و میر ناشی از سیروز و بیماری‌های کبد در بیشتر نقاط جهان و آمریکا رو به افزایش است و برآورد می‌شود این میزان تا سال 2030 میلادی سه برابر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha