معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: آمار کشوری نشان می‌دهد، در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار می‌پیوندد و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر در لیست انتظار دریافت پیوند عضو فوت می‌کنند.

روزانه چند نفر در لیست انتظار دریافت پیوند عضو فوت می‌کنند؟

سلامت نیوز:معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: آمار کشوری نشان می‌دهد، در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار می‌پیوندد و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر در لیست انتظار دریافت پیوند عضو فوت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شاپور بدیعی اول، صبح امروز در نشست خبری روز ملی اهدای عضو که در سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: آمارهای کشوری نشان‌دهنده اهمیت موضوع اهدای عضو است.

وی افزود: ما باید بیشتر روی این مسئله کار کنیم که جان انسان‌های بیشتری را نجات دهیم. به همین دلیل سعی کرده‌ایم در سال‌های اخیر تمرکز ویژه‌ای روی این موضوع داشته‌باشیم.

بدیعی با اشاره به اینکه «سالانه حدود ۴ هزار مرگ مغزی در کل کشور داریم که می‌توانند اهدای عضو داشته‌باشند»، گفت: اهدا عضو در سال گذشته حدود ۲۵ درصد در کل کشور بوده که این درصد در  برخی کشورها به ۶۳ درصد هم رسیده‌ است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان کرد: 31 اردیبشهت روز ملی اهدای عضو است. در سال ۱۳۸۰ پس از تصویب مجلس، اهدای عضو در دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد شروع شد و کار را شروع کردیم. سال ۸۰ در دانشگاه از تعداد سه مورد مرگ مغزی شش عضو پیوندی را داشتیم.

وی ادامه داد: در این بخش ما به مواردی رسیدیم که از سال ۸۰ تا امروز تعداد ۸۸۴ مورد اهدای عضو انجام شده که از این تعداد حدود ۳هزار و ۳۹۱ نفر پیوند اعضا انجام داده‌اند. یکی از این مثال‌ها تعداد ۷۲۲ مورد بیمار نابینا بود که با پیوند قرنیه توانستند بینایی خودشان را کسب کنند.

بدیعی خاطرنشان کرد: اهدای عضو نیازمند دو محور و مسئله مهم است؛ محور اول پذیرش مردم است که تشکر می‌کنم از مردمی که با دید باز به این مسئله نگاه کردند تا با این رشد مواجه شدیم و نکته دوم زحماتی بود که از قشرهای مختلف به ما کمک کردند تا بتوانیم این کار مهم را انجام دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه «با فعالیت‌های تیم و با درایت ریاست دانشگاه و معاونین دیگر توانستیم در سال ۹۷ بیشترین تعداد اهدا  از مرگ مغزی را داشته‌ باشیم»، ادامه داد: از این تعداد مرگ مغزی ۱۲۳ نفر و بیشترین عضو اهدایی تعداد 526 نفر را  در سال ۹۷ داشته‌ایم که آمار بسیار امیدوارکننده‌ای است. در سال ۹۸ تا امروز ۲۶ مورد اهدا کننده مرگ مغزی داشته‌ایم که از این تعداد به ۱۰۵ نفر اهدا عضو انجام شده‌است. ما با تمام قوا امسال هم برنامه‌ریزی کردیم تا این روند روبه رشد خودمان را ادامه دهیم.

وی افزود: دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد پس از دانشگاه ایران و تهران رتبه سوم در زمینه پیوند قلب را دارد و در پیوند کبد پس از دانشگاه تهران و شیراز رتبه سوم را داریم، امیدواریم بتوانیم در سال جاری در جایگاهی قرار بگیریم و سعی داریم به رتبه اول برسیم تا بتوانیم کمک بیشتری به بیماران داشته‌ باشیم.

بدیعی با بیان اینکه «پیوند کلیه از ابتدا تاکنون حدود ۱۳۹۹ مورد در دانشگاه انجام شده‌ است»، گفت: در پیوند کبد ۲۸۸ مورد از ابتدا تاکنون،  در پیوند قرنیه ۷۲۲ مورد، پیوند پوست ۴۶۱ مورد، پیوند قلب ۶۹ مورد، پیوند هم‌زمان کلیه و کبد 6 مورد و پیوند هم‌زمان پانکراس(لوز‌المعده) و ‌کبد 7 مورد در دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد انجام شده‌ است.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: کد اطلاع‌رسانی ۲۴۷ که افراد کمی از آن مطلع هستند می‌تواند جان  بیماران زیادی را نجات دهد. در ۲۴ ساعت هر روز در هفت روز هفته متخصصین ما در کت‌لب بیمارستان حاضرند که اگر بیمار به موقع حضور پیدا کند و رگش بسته باشد مستقیما کار انجام می‌شود که می‌تواند از مرگ حتمی بیمار جلوگیری کند. متاسفانه بیش از نیمی از بیماران قلبی ما نمی‌دانند این کد وجود دارد و باید اطلاع‌رسانی در مورد این کد بیشتر شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha