رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: با نوجه به اقدامات مدیریت شهری و رصد و پایش کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا خوشبختانه جرشد جمعیت آفت سفید بالک‌ها تحت کنترل است.

سال ۹۸ هم مانند ۹۷ شاهد طغیان جمعیت سفید بالک‌ها نخواهیم بود

سلامت نیوز: رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: با نوجه به اقدامات مدیریت شهری و رصد و پایش کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا خوشبختانه جرشد جمعیت آفت سفید بالک‌ها تحت کنترل است.
                                                     

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، از سال ۹۳ تهران مهمان ناخوانده‌ای داشت که هر روز شهروندان را به مرز کلافگی می‌رساند. جمعیت سفید بالک در سطح شهر تهران طغیان پیدا کرده بود و از مهمترین دلایل آن میتوان به تغییرات اقلیمی (به ویژه افزایش دمای هوا)، قدرت تکثیر زیاد آفت (در تهران تا ۷ نسل در سال)، پیدا کردن میزبان مناسب و قدرت استقرار بر روی آن، کاهش یا عدم وجود حشرات مفید اشاره داشت.

در این سال‌ها اقدامات مدیریت شهری نظیر سم پاشی یا کاشت گونه‌های گیاهی نا مناسب نیز نتوانسته بود رشد غیر قابل مهار این آفت را کنترل کند.

با این حال با روی کار آمدن دوره کنونی مدیریت شهری و انجام اقدامات مناسب و پایش‌های مستمر، تهران در سال ۹۷ شاهد کاهش این مهمانان ناخوانده از معابرش بود.

در همین زمینه زهرا صدر اعظم نوری گفت: ما در سال ۹۸ نیز شاهد حضور این آفت در سطح شهر تهران نخواهیم بود، اما این بدان معنا نیست که این حشرات کاملا از بین رفته باشند بلکه رشد جمعیتی آن‌ها کنترل شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی اقدامات چند ساله شهرداری تهران که توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز انجام گرفته است توانستیم تا حدود زیادی جمعیت سفید بالک‌ها و رشد آن‌ها را کنترل و مهار کنیم و این امر حاکی از آن است که اقدامات ۸ گانه‌ای که انجام گرفته موثر بوده است و اوج آن را در سال ۹۷ مشاهده کردیم که دیگر این آفت برای شهروندان تهرانی آزار دهنده نبود.

وی ادامه داد: البته این اقدامات مدیریت شهری به معنای حذف کامل این آفت از چرخه و سیستم طبیعت نیست، اما اقدامات کنترلی و پایش مستمر رشد این جمعیت از سوی مدیریت شهری صورت خواهد گرفت و ما در سال ۹۸ نیز همانند سال ۹۷ شاهد طغیان این موجودات نخواهیم بود و سفید بالک‌ها دیگر به عنوان یک عامل آزار دهنده مطرح نخواهند بود.

نوری خاطر نشان ساخت: مقابله با سفید بالک‌ها یک برنامه کنترلی است که در طول سال‌های گذشته تا به امروز تداوم داشته است و بر اساس مطالعات موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، اقدامات در این زمینه در سطح شهر به خوبی اجرا شد.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا یاد آور شد: حفظ محیط زیست و توسعه پایدار آن یکی از اولویت‌های شورای پنجم بوده و اقدامات مدیریت شهری در راستای اولویت‌ها ادامه خواهد یافت.

پیش از این نیز سید آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورا از مبارزه بیولوژیکی با این آفت خبر داده بود.

میلانی بیان داشت: هرچه اقلیم گرم‌تر باشد، فرآیند بلوغ سفیدبالک‌ها زودتر تکمیل شده و شهر بیشتر دچار مشکل می‌شود. بر این اساس باید به موقع بستر زیست سفیدبالک‌ها را در فصل پاییز، هرس و برگ‌های آلوده را از شهر خارج کرد.

تاکنون هشت روش معرفی شده است که از جمله آنها، «مبارزه بیولوژیکی» است و روش‌های مذکور امسال تست دقیق خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت: استفاده از سم‌های گیاهی از برنامه‌های جدید است و از سم‌های شیمیایی دیگر استفاده نمی‌شود. استفاده از سم گیاهی هم در شرایط طغیان به صورت موردی انجام می‌شود، اما روش اصلی هرس است که خوشبختانه در سال گذشته در فصل سرما این هرس انجام شد.


                    
                                                                                                                                       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha