سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 271495

معاون کل وزارت بهداشت گفت: میزان مرگ و میرهای منتسب به فشار خون ۵۵ درصد افزایش داشته و متاسفانه شیوع سه برابری داشته است.

افزایش ۵۵ درصدی مرگ‌های منتسب به فشارخون

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت گفت: میزان مرگ و میرهای منتسب به فشار خون ۵۵ درصد افزایش داشته و متاسفانه شیوع سه برابری داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطر مرگ و میر و بیماری‌زایی ایرانیان در ۱۰ سال اخیر بوده است، گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری به دستور رییس جمهور آغاز شده است و تا ۱۶ خرداد ماه مرحله آموزش و اطلاع رسانی به مردم و مجریان طرح بوده و از ۱۷ خرداد به مدت یک ماه در مراکز مختلف خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌های دولتی، ایستگاه‌هایی که در سطح شهر ایجاد می‌شوند، فشار خون افراد اندازه‌گیری و بررسی می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: گروه‌های هدف ما افراد ۳۰ سال و بالاتر هستند و هدف‌گیری کرده‌ایم که ۵۰ درصد جمعیت مورد نظر یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر فشار خون‌شان اندازه‌گیری و بررسی شود و انتظار داریم که حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به فشار خون را در کشور شناسایی کنیم.

حریرچی خاطرنشان کرد: در ایران حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند و اگر بتوانیم مردم را از وجود بیماری فشار خون‌شان آگاه کنیم، حداقل ۳۰ درصد از مرگ های ناشی از فشار خون، کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال، فشار خون ۱۴ بالای ۹ دارند. اگر به سنین ۴۵ تا ۵۰ سال برسانیم یک سوم آنها و اگر به ۵۰ تا ۶۴ سال برسد نیمی از مردم و در سنین ۶۵ تا ۶۹ سال، ۶۰ درصد آنها و بالای ۷۰ سال نیز ۶۴ درصد یعنی دو سوم‌شان فشار خون بالا دارند.

بنابر اعلام وبدا، معاون کل وزارت بهداشت افزود: ۱۲۰۰ مرکز برای اندازه‌گیری و بررسی فشار خون تجهیز خواهد شد و نتایج در پرونده الکترونیک سلامت مردم ثبت می‌شود و در صورت بالابودن فشار خون به پزشکان ارجاع می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نتایج بررسی به افراد در همان روز و به صورت گزارش نهایی نیز شهریور ماه جاری اطلاع رسانی خواهد شد. از آنجایی که این پویش ملی مهم‌ترین بسیج بهداشتی در منطقه به شمار می‌رود نتایج آن به سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام خواهد شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha