طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران آخرین مراحل خود را سپری می‌کند و قرار است آب رودخانه کرج با یک تونل بلافاصله پس از سد کرج به تهران منتقل شود، با این کار ۲۵ کیلومتر از رودخانه کرج در انتقال آب این رودخانه به تهران حذف می‌شود، ۲۵ کیلومتری که مهمترین زیستگاه و خاستگاه ماهی منحصر به فرد قزل‌آلای خال قرمز است، اما این فقط یکی از تبعات تونل انتقال آب کرج-تهران است.

تکلیف حق آبه رودخانه کرج در انتقال آب به تهران چه می‌شود؟

سلامت نیوز:طرح انتقال تونلی آب رودخانه کرج به تهران آخرین مراحل خود را سپری می‌کند و قرار است آب رودخانه کرج با یک تونل بلافاصله پس از سد کرج به تهران منتقل شود، با این کار ۲۵ کیلومتر از رودخانه کرج در انتقال آب این رودخانه به تهران حذف می‌شود، ۲۵ کیلومتری که مهمترین زیستگاه و خاستگاه ماهی منحصر به فرد قزل‌آلای خال قرمز است، اما این فقط یکی از تبعات تونل انتقال آب کرج-تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،فردین حکیمی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای انتقال تونلی آب از رودخانه کرج به تهران گفت: پیش از این عنوان کردیم موضوعی که در این بین مورد تاکید ما قرار دارد تأمین حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج است تا آن میزان آب که برای ادامه حیات رودخانه لازم است در آن جریان داشته باشد و همچنان بر اهمیت اختصاص و رعایت این حق‌آبه تأکید می‌کنیم.

حکیمی افزود: کار مطالعات حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج در ارتباط با انتقال تونلی آب به پایان رسیده و بر اساس آن با وزارت نیرو برای اختصاص این حق‌آبه جلساتی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: روز گذشته هم جلسه سازمان حفاظت محیط زیست با مجری مطالعات طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران، برگزار و نتیجه مطالعات حق‌آبه زیست محیطی رودخانه کرج در این جلسه ارائه شد تا با توجه به آن تصمیم‌گیری لازم صورت بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب رودخانه کرج پس از طی یک مسیر چند کیلومتری از بیلقان به تهران منتقل می‌شود و پس از بیلقان مقدار زیادی از آب رودخانه کاسته می‌شود بنابراین اگر قرار است طرح انتقال آب به وسیله تونلی که در بالادست بیلقان و پشت سد کرج قرار دارد انجام شود باید میزان آب منتقل شده کمتر باشد و در آن حق‌آبه زیست محیطی، کشاورزی، کرج و … لحاظ شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما در محیط زیست استان البرز تمام تلاش خود را در خصوص حق‌آبه رودخانه کرج به کار خواهیم بست و این قول را به شهروندان البرزی می‌دهم که تا زمانی که هستیم پیگیر این موضوع باشم.

طرح تونل انتقال آب از سد کرج به تهران از سال ۸۴ آغاز شده و هدف از اجرای آن حذف مسیر رودخانه کرج از خروجی سد تا بیلقان که خطوط انتقال آب رودخانه کرج به تهران در آن قرار دارد، ذکر شده است؛ این تونل ۳۰ کیلومتر طول و حدود چهار متر قطر دارد و طبق آخرین خبرهایی که از آن در دست است مراحل پایانی ساخت را نیز پشت سر گذاشته است.

پیش از این رئیس شورای شهر کرج هم نسبت به عدم شفاف‌سازی متولیان این طرح در خصوص اینکه سرنوشت رودخانه کرج با انتقال تونلی آب چه خواهد شد گلایه کرده و به ایسنا گفته بود: این طرح مردم را نگران کرده است.

عباس زارع خاطرنشان کرده بود: منطقه کرج و پایین دست سد امیرکبیر با جریان آبی که از سد به سمت بیلقان جریان دارد زنده است و کاهش این آب آثار بسیار سوئی برای این محدوده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم حق دارند نسبت به چنین پروژه‌هایی بدبین باشند اعلام کرده بود: قطعاً کاهش آب از خروجی سد کرج تا ۲۵ کیلومتر پایین دست آثار منفی به دنبال خواهد داشت؛ متولیان این موضوع باید اطلاع‌رسانی کنند که با انتقال تونل آب سد کرج به تهران چه بر سر رودخانه کرج خواهد آمد.

زارع پیشتر از این هم از تضعیف سفره‌های آب زیرزمینی، تخریب پوشش گیاهی منطقه، تشدید بیابان زایی، ایجاد کانون‌های ریزگرد، تهدید حیات برخی گونه‌های جانوری و تأثیرات سو بر اکوسیستم منطقه به عنوان گوشه‌هایی از تهدیدهای زیست محیطی انتقال تونلی آب از سد امیرکبیر به تهران یاد و اعلام کرده بود: متأسفانه به رغم انتقادات شدید تشکل‌های مردم نهاد و مسئولان محلی نسبت به اجرای این طرح اما شاهدیم که شرکت آب منطقه‌ای تهران بر عملیاتی کردن آن اصرار می‌ورزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha