رییس مرکز تحقیقات ایدز و عضو کمیته کشوری ایدز درباره توزیع تست خودارزیابی اچ‌آی‌وی که قرار بود از سوی وزارت بهداشت در داروخانه‌های کشور توزیع شود، گفت: ما با توزیع تست خودارزیابی اچ‌آی‌وی در داروخانه‌ها مخالف نیستیم، اما این تست باید در کنار یک مشاور انجام شود.

توزیع کیت‌های تست «ایدز» در داروخانه‌ها به کجا رسید؟

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات ایدز و عضو کمیته کشوری ایدز درباره توزیع تست خودارزیابی اچ‌آی‌وی که قرار بود از سوی وزارت بهداشت در داروخانه‌های کشور توزیع شود، گفت: ما با توزیع تست خودارزیابی اچ‌آی‌وی در داروخانه‌ها مخالف نیستیم، اما این تست باید در کنار یک مشاور انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مینو محرز  با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای توزیع تست‌های خودارزیابی اچ‌آی‌وی در داروخانه‌ها، گفت: باید توجه کرد که تست خودارزیابی یا Self-test  برای جامعه‌ای که آگاهی ندارد، به تنهایی موثر نیست. در این زمینه ما به وزارت بهداشت اعلام کردیم که یک نفر باید به عنوان مشاور در داروخانه حضور داشته باشد و اگر تست فردی مثبت شد، او را راهنمایی کند.

وی افزود: بنابراین اینطور نیست که فردی تست اچ‌آی‌وی دهد و بعد برود و مورد پیگیری قرار نگیرد. بلکه هدف از انجام تست اچ‌آی‌وی این است که افراد مشکوک به اچ‌آی‌وی، تست داده و افراد مبتلا شناسایی شوند؛ به‌طوری که اگر جواب تست فردی مثبت بود، به مزاکر ما متصل شده و دارو دریافت کند تا بیماری را به سایر افراد جامعه منتقل نکند. بنابراین باید این افراد را راهنمایی کرد.

محرز ادامه داد: بر این اساس ما با این شرط قبول کردیم که تست خودارزیابی اچ‌آی‌وی در داروخانه‌ها توزیع شود که فردی به عنوان راهنما و مشاور در داروخانه حضور داشته باشد و افرادی را که تست خودارزیابی می‌دهند، راهنمایی کند. متاسفانه عده‌ای کیت‌هایی را وارد و تلاش می‌کنند که وارد داروخانه کنند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز و عضو کمیته کشوری ایدز، تاکید کرد: وقتی جامعه هیچگونه آگاهی درباره اچ‌آی وی ندارد، چطور باید تست دهد؟. حال اگر مثبت شد، چه اقدامی می‌کند؟. یا خودش را از بین می‌برد و یا اقدامات خطرناک انجام می‌دهد. بنابراین باید کسی در داروخانه باشد تا به او مشاوره دهد و راهنمایی‌اش کند.

محرز همچنین گفت:‌ ما در کمیته کشور ایدز در جلسه‌ای که با وزارت بهداشت داشتیم، اعلام کردیم که ما با تست خودارزیابی در حوزه اچ‌آی‌وی مخالف نیستیم، اما این تست باید در کنار یک مشاور انجام شود تا به افرادی که تمایل دارند تست دهند، ‌راهنمایی کند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha