چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 271585

سد کرم‌آباد پلدشت در سفر رئیس جمهوری به منطقه ماکو آبگیری شد. به گزارش همشهری، عصر دیروز «حسن روحانی»به همراه وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وزارتخانه‌ها به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۷ طرح و چندین پروژه مهم ملی و منطقه‌ای وارد ماکو شد. در این سفر یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان گشایش یافت.

سد کرم‌آباد پلدشت آبگیری شد

سلامت نیوز:سد کرم‌آباد پلدشت در سفر رئیس جمهوری به منطقه ماکو آبگیری شد. به گزارش همشهری، عصر دیروز «حسن روحانی»به همراه وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی، نفت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان وزارتخانه‌ها به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی ۲۷ طرح و چندین پروژه مهم ملی و منطقه‌ای وارد ماکو شد. در این سفر یکی از مهم‌ترین طرح‌های استان گشایش یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سدکرم‌آباد پلدشت که برای اجرای آن به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح اقتصاد مقاومتی شمال‌غرب کشور در زمینه مهار آب‌های مرزی، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، آبگیری شد.

طرح جامع کرم‌آباد با هدف مهار آب‌های سطحی، برداشت حقابه ایران از دریاچه سد ارس، توسعه فعالیت‌های کشاورزی مبتنی بر سامانه‌های آبیاری مدرن، افزایش بازده آب کشاورزی و افزایش درآمد مردم منطقه با ارتقای شاخص درآمد در واحد سطح اجرا شد و با آبگیری این سد سالانه آب مورد نیاز کشاورزی اراضی پایاب آن به میزان ۱۱۲ میلیون متر مکعب به‌وسیله این سد تأمین می‌شود.
 
«کیومرث دانشجو» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با تشریح مشخصات فنی این طرح، گفت: بدنه این سد از نوع خاکی با هسته رسی و طول تاج آن 2 هزار و ٤٠٠ متر با حجم تنظیمی 3/57 میلیون متر مکعب آب است.


وی اهداف مهم این طرح را استفاده از حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی و ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در منطقه عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح، تحول عظیم اقتصادی و اجتماعی، توسعه پایدار در بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال وسیع برای مردم این مناطق را شاهد خواهیم بود.

رئیس جمهوری بعد از افتتاح سد کرم‌آباد به فرودگاه منطقه آزاد ماکو رفت و از طریق ویدئوکنفرانس چندین طرح کشاورزی با 439 میلیارد تومان اعتبار، چند طرح مخابراتی با 185 میلیارد تومان و 6 طرح ورزشی از جمله ورزشگاه 5 هزار نفری سلماس با مجموع 57 میلیارد تومان اعتبار را بهره‌برداری کرد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه و آب شیرین‌کن ماکو کارخانه سیمان مهر با ظرفیت تولید یک میلیون و 300 هزار تن در سال، بهره‌برداری از کلینیک دندان‌پزشکی دیجیتال، مرکز نوآوری، رشد و شتاب‌دهی هوشمند منطقه آزاد ماکو و دفتر پلیس مهاجرت و اتباع خارجی منطقه آزاد ماکو از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور رئیس جمهوری در ماکو افتتاح شد.

روحانی بعد از افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و خدماتی در جلسه شورای اداری استان که پشت درهای بسته در ماکو برگزار شد حضور یافت. استاندار آذربایجان‌غربی هم در این جلسه توسعه بسترهای گمرک، تکمیل زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل و ارتباط، افزایش سقف مبادلات پیله‌وری مرزنشینان و نیز فعال کردن بازارچه‌های مرزی، تعدیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری، توسعه دامداری‌های صنعتی و گلخانه‌‌های کشاورزی را برای تصویب در هیات دولت پیشنهاد کرد.


سابقه سفرهای روحانی به آذربایجان‌غربی

روحانی که 28 آبان سال گذشته به آذربایجان غربی سفر کرده بود، عصر دیروز و تنها پس از گذشت 6 ماه بار دیگر در این استان مرزی حضور یافت و چندین طرح توسعه آب و خاک مرزی را از جمله طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (سد مخزنی کرم‌آباد)، سد سیلوه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، طرح سد و نیروگاه سردشت و طرح غازان افتتاح کرد.

در این سفر، علاوه بر بهره‌برداری و آبگیری سد کرم‌آباد پلدشت با 2200 میلیارد تومان اعتبار، چندین پروژه در بخش کشاورزی با 439 میلیارد تومان اعتبار، چند پروژه مخابراتی با 185 میلیارد تومان اعتبار و تعدادی پروژه ورزشی از جمله استادیوم 5 هزار نفری سلماس با مجموع 57 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید. این سفر را می‌توان در ادامه نگاه ویژه دولت به این استان مرزی مورد توجه قرار داد زیرا از یک‌سو با افتتاح طرح‌های مربوط به منابع آب و خاک در نقاط مرزی و محروم آذربایجان غربی به ارزش 2200 میلیارد تومان و در مجموع افتتاح 27 طرح با اعتبار 4465 میلیارد تومان، فرصت‌های جدید شغلی برای مرزنشینان شمال و جنوب استان فراهم می‌شود.

نجات دریاچه ارومیه، اتصال ارومیه به شبکه ریلی، جبران عقب‌ماندگی‌های حوزه بهداشت و درمان، فرصت‌های دستیابی به منابع برای همه ساکنان استان به‌ویژه مرزنشینان و گازرسانی به مناطق روستایی و سخت‌گذر این استان کوهستانی از مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهوری به مردم آذربایجان غربی بود و اکنون بسیاری از آنها تا حدود زیادی محقق شده است.


دستاورد سفر‌های استانی

روحانی، با احتساب سفر دیروز خود به ماکو، برای سومین بار در جایگاه رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی سفر کرد. او نخستین سفر استانی خود را نیز به این منطقه اختصاص داده بود تا توجه ویژه‌اش به ارتقای شاخص‌های توسعه این استان مرزی بیش از پیش مشخص شود.

میزان اعتبارات اختصاصی از سوی دولت تدبیر و امید نیز گویای توجه ویژه به این استان مرزی است و به گفته «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان غربی، دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از 15 هزار میلیارد تومان در آذربایجان غربی سرمایه‌گذاری کرده است که 6 هزار میلیارد تومان آن به بخش آب و خاک و 4700 میلیارد تومان دیگر به ستاد احیای دریاچه ارومیه مربوط بوده است.

 رئیس‌جمهوری در سفر سال گذشته خود به ارومیه دست خالی نبود؛ بهره‌برداری از فرودگاه ماکو و طرح‌های توسعه بیمارستانی تنها بخشی از دستاورهای دولت در یکی از 32 استان کشور بود. طرح‌های گازرسانی به 200 روستا و شهر سیلوانای ارومیه در این سفر به بهره‌برداری رسیدند.

خط‌آهن مراغه - ارومیه هم با حضور روحانی و با صرف 5131 میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید و آرزوی دیرینه مردم این خطه برای اتصال به خط ریلی کشور محقق شد. آغاز عملیات اجرایی طرح‌های آب‌رسانی به 47 روستا و 20 پروژه آبخیزداری و اختصاص بیش از 2248 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 45 طرح تحفه این سفر استانی بود.

در این سفر یک‌روزه، 10 طرح بزرگ در حوزه‌های بهداشتی و درمانی، گازرسانی، آبخیزداری، فرودگاه، راه‌آهن و نیروگاه سیکل ترکیبی با هزینه 9971 میلیارد ریال افتتاح و 2 طرح در بخش‌های آبخیزداری و گازرسانی روستایی به ارزش 486 میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد. با همه اینها، برخی مطالبات مردم از رئیس‌جمهوری همچنان محقق نشده است.

عدم تخصیص اعتبارات مربوط به انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه با ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل نشدن پروژه‌های کریدور شمال و جنوب در استان یعنی اهواز - بازرگان و ارومیه – تبریز و همچنین پروژه‌های عمرانی با بیش از ۱۵ سال رکود از جمله تالار مرکزی ارومیه، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ارومیه، بیمارستان‌های نیمه‌تمام و... از مطالبات محقق‌نشده مردم استان در سفرهای قبلی رئیس‌جمهوری کشورمان به استان است که مردم چشم‌انتظار تکمیل و بهره‌برداری آنها هستند.


ظرفیت‌های بالای استان برای توسعه

«عین‌الله شریف‌پور» رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی هم تکرار سفرهای رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی را نشانه ظرفیت‌های بالای این استان برای توسعه و توجه ویژه دکتر روحانی به رونق تولید و توزیع عادلانه امکانات عنوان می‌کند و می‌گوید: رئیس‌جمهوری به توسعه مناطق مرزی توجه ویژه دارد.

نماینده مهاباد و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وضعیت دریاچه ارومیه و طرح‌های ستاد احیا را اولویت اصلی سفرهای مکرر رئیس‌جمهوری به آذربایجان غربی عنوان می‌کند و می‌افزاید: وضعیت دریاچه ارومیه در سایه اقدامات زیربنایی و افزایش بارندگی بهبود یافته است و بهره‌برداری از طرح‌های ستاد احیا، تراز این پهنه آبی را در ماه‌ها و سال‌های آینده بیش از پیش افزایش خواهد داد.

 «جلال محمودزاده» با اشاره به این‌که خشک شدن دریاچه ارومیه نه‌تنها آذربایجان غربی بلکه 5 استان دیگر را هم تهدید می‌کند، بیان می‌کند: نجات این دریاچه برای دولت مهم است و تاکنون برای احیای آن اقدامات قابل توجهی انجام داده و تکرار سفرها هم بیشتر در همین راستاست.

وی به نتایج حضور رئیس جمهوری و سایر مسئولان در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: سفر رئیس‌جمهوری به استان به روند پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا سرعت می‌بخشد و زمینه تامین اعتبار و تقویت زیرساخت‌ها را نیز فراهم می‌کند.


توجه به توسعه مناطق مرزی

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که افتتاح طرح‌های آب و خاک نشانه خوش‌قولی رئیس‌جمهوری در عمل به وعده‌هایش به مردم آذربایجان غربی است، عنوان می‌کند: آب و خاک 2 سرمایه ارزشمند برای توسعه مناطق مرزی و محروم این استان به شمار می‌روند. توسعه مناطق مرزی، به‌ویژه آذربایجان غربی، در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته و رئیس‌جمهوری به بیشتر وعده‌های خود در این استان جامه عمل پوشانده است.

«علی عبدالعلی‌زاده» به قرار گرفتن آذربایجان غربی در امتداد مرزهای ایران با 3 کشور همسایه شامل جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه اشاره می‌کند و می‌گوید: توجه ویژه دولت به این استان، با توجه به ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی آن، منطقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha