پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 271630

یک متخصص اکولوژی حیات‌ وحش و مدیریت زیستگاه‌ها ضمن اشاره به اینکه خطر انقراض حدود یک میلیون از گونه‌های گیاهی و جانوری در کره زمین را تهدید می‌کند، گفت: انسان جزیی از زنجیره اکوسیستم است و اگر تعادل آن را بهم بزند در نهایت به خود صدمه وارد کرده است.

انسان علیه انسان

سلامت نیوز: یک متخصص اکولوژی حیات‌ وحش و مدیریت زیستگاه‌ها ضمن اشاره به اینکه خطر انقراض حدود یک میلیون از گونه‌های گیاهی و جانوری در کره زمین را تهدید می‌کند، گفت: انسان جزیی از زنجیره اکوسیستم است و اگر تعادل آن را بهم بزند در نهایت به خود صدمه وارد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل ،افشین علیزاده با بیان اینکه فرایند انقراض گونه‌ها و تغییر اقلیم پدیده‌های طبیعی هستند که در طول پیدایش کره زمین نیز وجود داشتند، اظهار کرد: برای مثال در گذشته عصر یخبندان و انقراض دایناسورها را داشتیم اما می‌توان گفت از زمانی‌که فعالیت‌های صنعتی انسان به‌ویژه بعد از انقلاب صنعتی شتاب گرفت مباحث مرتبط با تغییر اقلیم و انقراض گونه‌ها جدی‌تر شد.

او با اشاره به اینکه انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی از گذشته نیز وجود داشته است، تصریح کرد: در گذشته در مقابل انقراض با پدیده گونه‌زایی مواجه بودیم ولی امروزه فعالیت‌های انسان سبب شده است که موجودات زنده فرصتی برای گونه‌زایی نداشته باشند.

این متخصص اکولوژی حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها با اشاره به طبیعی بودن پدیده تغییر اقلیم گفت: فعالیت‌های انسانی از جمله تولید گاز گلخانه‌ای، از بین بردن پوشش گیاهی و عدم تعادل بین تولید اکسیژن و جذب کربن سبب شده است که روند تغییر اقلیم سرعت گیرد و کره زمین به سمت گرم شدن حرکت کند. علیزاده ادامه داد: موجودات زنده کره زمین به از بین رفتن زیستگاه‌ها و گرم‌تر شدن، پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

بسیاری از جانوران به قسمت‌های مرتفع‌تر زمین که دما و زیستگاه‌های مناسب‌تری دارد، حرکت کرده‌اند اما بسیاری از آنها فرصت این انتقال را ندارند و محکوم به انقراض هستند.

به گفته او، انسان خود جزیی از زنجیره اکوسیستم است و تمام فعل و انفعالات زنجیره   به‌‌طور مستقیم یا غیرمستقیم روی انسان تاثیر می‌گذارد. بسیاری از فعالیت‌های انسان وابسته به طبیعت است و اگر تعادل آن را بهم بزند در نهایت به خود صدمه وارد کرده است.  او اظهار کرد: از جمله اینها می‌توان به توافق پاریس اشاره کرد که ضمن آن کشورها موظف هستند که تولید کربن خود را برای جلوگیری از گرمایش زمین کاهش دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha