شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 271731

بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری آزاردهنده است که به واسطه وجود عوامل متعددی ایجاد می شود و پیشرفت می‌کند. امروزه محققان از نقش سبک زندگی، عوامل محیطی و البته گروهی از ژن‌ها در بروز این بیماری صحبت می‌کنند.

راهنمای غذایی برای مبتلایان به التهاب روده

سلامت نیوز:بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری آزاردهنده است که به واسطه وجود عوامل متعددی ایجاد می شود و پیشرفت می‌کند. امروزه محققان از نقش سبک زندگی، عوامل محیطی و البته گروهی از ژن‌ها در بروز این بیماری صحبت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،نقش سبک تغذیه در این بین تاکنون بارها بررسی شده اما نتایج متفاوت این مطالعات باعث گیجی بیماران وحتی کادر درمانی شده است. حالا در آخرین قدم برای بررسی نقش تغذیه در بروز و پیشرفت این بیماری، گروهی از محققان ایتالیایی نتایج مطالعات صورت گرفته طی 12 سال گذشته را در این خصوص بررسی کرده و به جمع‌بندی قابل توجهی دست یافته‌اند.
 
هر چه صنعتی‌تر، بدتر
این گروه از محققان متوجه شدند که تا به امروز در غالب پژوهش‌ها مواد غذایی به صورت تکی یا در گروه‌های مشابه بررسی شده اند و بر مبنای شدت بیماری فرد، توصیه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد.

این محققان معتقدند با توجه به یافته‌های پژوهش‌های مختلف، الگوی تغذیه‌ای غربی بیشتر از دیگر سبک‌های تغذیه‌ای (مدیترانه‌ای، هندی، شرق آسیا و . . .) شامل موادی است که می‌تواند در بروز و تشدید این بیماری نقش داشته باشد چرا که به عنوان مثال در این الگوی تغذیه‌ای، میزان مواد غذایی که آنتی‌اکسیدان و مواد ضدالتهابی دارند، بسیار پایین و از سوی دیگر میزان مصرف گوشت قرمز، لبنیات و چربی اشباع در آن بسیار بالاست.

استفاده از محصولات صنعتی که مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی دارند نیز درتشدید این بیماری، نقش اثبات‌شده‌ای دارد و این گروه در الگوی تغذیه‌ای بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان است.


پیشگیری از التهاب روده
 این محققان در کار خود به مطالعاتی اشاره داشتند که تایید می‌کند هر کجا الگوی تغذیه‌ای جوامع به سمت غربی شدن رفته، التهاب روده نیز افزایش یافته است. در پایان این مقاله، محققان فهرست کاربردی و مفصلی از موارد مجاز، مواردی که باید در مصرف آن‌ها محتاط بود و موارد منع مصرف برای این گروه از بیماران را آورده‌اند.

دقت داشته باشید اگر شما از مشکل التهاب روده رنج نمی‌برید، رعایت مواردی که در ادامه می‌آید به شما توصیه نمی‌شود. برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود رژیمی متعادل و متنوع از گروه‌های غذایی مختلف داشته باشید. مواد غذایی تازه مصرف و از مواد غذایی صنعتی در کمترین میزان ممکن استفاده کنید.


مواد غذایی مجاز      
از گروه کربوهیدرات‌ها: برنج سفید، برنج باسماتی، نودل برنج، جو پرک، سیب‌زمینی تازه (سیب ‌زمینی‌های خلالی سرخ شده فریزری مجاز نیست)

پروتئین حیوانی: مرغ تازه، ماهی تازه، تخم مرغ و برای یک بار در هفته گوشت قرمز بدون چربی

میوه‌های پوست کنده و سبزیجات: گوجه‌فرنگی، خیار، هویج، اسفناج تازه، کدو، سیب (در صورت شدید نبودن بیماری)، موز، چند دانه توت‌فرنگی، کیوی، طالبی، پیاز، سیر و زنجبیل تازه


طعم‌دهنده‌های غذا: روغن زیتون، روغن کانولا، فلفل، پاپریکا، چوب دارچین


سبزیجات تازه: نعناع، اورگانو، گشنیز، رزماری، مریم‌گلی، ریحان و آویشن


نوشیدنی‌ها: آب، دمنوش‌های گیاهی، آب پرتقال یا آب لیموی تازه (محصولات صنعتی ممنوع است)، آب سبزیجات، محصولات لبنی کفیر، شیر به میزان کم، شیرهای گیاهی مانند شیر بادام یا جو (شیر سویا مجاز نیست)، به میزان کم پنیر  حاصل از شیر بز

شیرین‌کننده‌ها: عسل طبیعی

مواردی که در مصرف آن‌ها باید محتاط بود

از گروه کربوهیدرات‌ها: برنج‌های قهوه‌ای و سیاه

حبوبات: عدس، لپه و جوانه سویا

نوشیدنی‌ها: قهوه اسپرسو   یا دیگر قهوه‌های بدون شیر

شیرین‌کننده‌ها: حداکثر 2 تا 3 قاشق چای خوری شکر در یک روز


فهرست مواد غذایی ممنوع

کربوهیدرات‌های تصفیه شده: محصولات آماده شده با آرد گندم، غلات صبحانه، نان با آرد گندم، محصولات بدون گلوتن صنعتی

پروتئین حیوانی فراوری شده: سوسیس، کالباس، ماهی‌های فراوری شده، گوشت‌های دودی

محصولات لبنی: شیر گاو، بز و گوسفند، پنیر گاو، خامه و بستنی

حبوبات: لوبیا، نخود، دانه‌های سویا و شیر سویا

طعم‌دهنده‌های غذا: نمک، مارگارین، سس‌های آماده، شربت‌ها و مرباها

محصولات بسته‌بندی: کنسروها و محصولات یخ‌زده

میان‌وعده‌های کارخانه‌ای: چیپس، پفک، ذرت بوداده، آجیل، شکلات، تافی، کیک

نوشیدنی‌ها: نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب میوه‌های صنعتی، چای کیسه‌ای و نسکافه

شیرین‌کننده‌ها: سوربیتول، منیتول، زایلیتون، ملتیتول و سیروپ ذرت

افزودنی‌ها: هر ماده غذایی که افزودنی‌های خوراکی مانند سولفات و امولسیفایر به آن اضافه شده باشد. استفاده از محصولات صنعتی که مواد نگهدارنده و افزودنی‌های خوراکی دارند درتشدید التهاب روده ، نقش اثبات‌شده‌ای دارد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha