سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه اجرای طرح ملی کنترل فشار خون که از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده راهی برای شناسایی مبتلایان جدید به فشار خون است، توضیح داد: پیش بینی می‌شود با پایان این طرح، دو میلیون فشار خونی جدید در کشور شناسایی شود.

بیماری موذی و کشنده‌ای که از هر چهار ایرانی یک نفر به آن مبتلاست

سلامت نیوز:سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه اجرای طرح ملی کنترل فشار خون که از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده راهی برای شناسایی مبتلایان جدید به فشار خون است، توضیح داد: پیش بینی می‌شود با پایان این طرح، دو میلیون فشار خونی جدید در کشور شناسایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین کریم  اظهار کرد: فشار خون یک بیماری بسیار موذی و کشنده است و به همین دلیل به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری علائم خاصی ندارد و اغلب فرد تا وقتی با مشکلات حاصل از ابتلاء به این بیماری درگیر نشده، متوجه آن نمی‌شود که همین فرآیند درمان را سخت می‌کند.

این مسئول با اشاره به خطرات ناشی از ابتلای فرد به بیماری فشار خون خاطر نشان کرد: سکته‌های قلبی و مغزی، مشکلات چشمی و درگیری با مشکلات کلیوی تنها بخشی از اثرات ابتلاء به فشار خون است.

وی ادامه داد: اغلب افراد بالای ۳۰ سال با این بیماری درگیر می‌شوند ولی این به آن معنا نیست که در دیگر سنین این بیماری مشاهده نشود به طوری که ممکن است یک نوزاد با این بیماری به دنیا بیاید.

کریم با اشاره به اینکه امکان درمان به موقع فشار خون در سنین پایین وجود دارد، عنوان کرد: ۹۰ درصد علت ابتلاء به فشار خون در سنین بالای ۳۰ سال مشخص نمی‌شود ولی در سنین پایین‌تر با آزمایش و … می‌توان علت را شناسایی و برای درمان آن اقدام کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: استرس، مسائل ارثی و ژنتیکی، تغذیه و … می‌تواند در ابتلای سنین مختلف به این بیماری دخیل باشند ولی به نظر می‌رسد در افراد بالای ۳۰ سال بیشتر ژنتیک و وراثت تأثیرگذار است.

وی با اشاره به آمار ابتلای ایرانی‌ها به این بیماری توضیح داد: دو سوم افراد بین ۵۰ تا ۶۴ سال و نیمی از افراد ۳۰ تا ۵۰ سال کشور به این بیماری مبتلا هستند و در حالت کلی یک چهارم جمعیت ایران را افراد مبتلا به فشار خون تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح ملی کنترل فشار خون که از ۱۷ اردیبهشت آغاز شده راهی برای شناسایی مبتلایان جدید به این بیماری است، توضیح داد: پیش بینی می‌شود با پایان این طرح، دو میلیون فشار خونی جدید در کشور شناسایی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز ابراز کرد: در راستای این طرح افراد بالای ۳۰ می‌توانند به پایگاه‌های سلامت و سایر مرکز بهداشتی مراجعه کنند تا از وضعیت ابتلاء به این بیماری با خبر شوند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha