یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 271869

بعضی از بیمارانی كه به علت دیسك كمر جراحی شده‌اند از خود یا جراحشان می‌پرسند، چرا با وجودی كه تحت جراحی كمر قرار گرفتم، دردهایم بهبود نیافته است؟

چرا با وجود جراحی،کمردردم خوب نشده؟

سلامت نیوز:بعضی از بیمارانی كه به علت دیسك كمر جراحی شده‌اند از خود یا جراحشان می‌پرسند، چرا با وجودی كه تحت جراحی كمر قرار گرفتم، دردهایم بهبود نیافته است؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بعضی از این بیماران در یك دوره زمانی بعد از جراحی بهبود داشته و الان بعد از چند ماه مجدد دچار عود علائم شده‌اند؛ بعضی هم بعد از عمل جراحی، یك روز بدون درد را تجربه نكرده‌اند.

  براساس‌تحقیقات انجام شده این بیماری كه به آن عمل جراحی شكست خورده می‌گویند در یك‌چهارم بیمارانی كه تحت جراحی باز در ناحیه كمر قرار می‌گیرند، دیده می‌شود. شایع‌ترین علت ایجاد این دردها چسبندگی‌هایی است كه در داخل كانال نخاع پس از جراحی ایجاد می‌شود.


ایجاد چسبندگی در واقع قسمتی از مسیر ترمیم بعد از جراحی است. چسبندگی به‌صورت یك شبكه تارمانند در محلی كه جراحی‌شده خودش را نشان می‌دهد.
 آنچه مسلم است این كه جراح در ایجاد این عارضه مقصر نیست و تفاوت‌های فردی مهم‌ترین عاملی است كه در یك بیمار پس از جراحی دردها ادامه می‌یابد و در بیمار دیگر ممكن است زندگی بدون درد با فعالیت‌های طبیعی پس از عمل وجود داشته باشد.


البته وسعت محل عمل جراحی و تكرار دفعات جراحی می‌تواند تاثیر زیادی در ایجاد چسبندگی بعد از عمل داشته باشد. تشخیص این بیماران در كلینیك‌های درد با انجام معاینه دقیق و مشاهده فیبروز در ناحیه اپیدورال در ام.آر.آی كمر صورت می‌گیرد.


درمان‌های اولیه شاید بر انجام فیزیوتراپی،  آب‌درمانی و درمان دارویی محدود بودند، ولی در كلینیك‌های درد راهكارهایی به‌صورت عمل‌های مداخله‌ای یا كم‌تهاجم برای رفع این چسبندگی‌ها طراحی می‌شود. 

در اتاق عمل كلینیك و در حالی كه ستون فقرات با فلوروسكوپ كه یك وسیله تصویربرداری است مستقیما دیده می‌شود، محل چسبندگی با تزریق ماده حاجب دیده می‌شود و آنزیم مخصوصی با سوزن باریك و بلندی در محل چسبندگی تزریق می‌شود.
این‌كار كه بدون بیهوشی و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود در بیش از دوسوم بیماران سبب از بین رفتن چسبندگی و بهبود  بیماران می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha