دلایل بسیار زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. عوامل محیطی همانند وضعیت آب و هوایی و شیوه و سبک زندگی می‌تواند در کمبود آب بدن و یا خشکی پوست تأثیرگذار باشد. در ادامه غذاهایی که به رفع این مشکل کمک می‌کنند را آورده‌ایم، با ما همراه باشید...

غذاهایی که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند

سلامت نیوز: دلایل بسیار زیادی برای خشکی پوست وجود دارد. عوامل محیطی همانند وضعیت آب و هوایی و شیوه و سبک زندگی می‌تواند در کمبود آب بدن و یا خشکی پوست تأثیرگذار باشد. در ادامه غذاهایی که به رفع این مشکل کمک می‌کنند را آورده‌ایم، با ما همراه باشید...

مواد غذایی مرطوب کننده ی پوست
به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، مرطوب کننده‌های موضعی فراوانی برای رفع مشکل خشکی پوست وجود دارند، اما گاهی اوقات حتی این مواد هم برای رفع خشکی پوست مناسب و کافی به نظر نمی‌رسند. این امر می‌تواند به دلیل کمبود آب در داخل بدن باشد و این در حالی است که مرطوب کننده‌ها تنها به حفظ رطوبت لایه‌های سطحی پوست کمک می‌کنند. خوشبختانه غذاهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توان با افزودن آن‌ها به رژیم غذایی، از پوست در برابر خشکی و پوسته‌پوسته شدن محافظت نمود که در اینجا به تعدادی از این نوع غذاها اشاره خواهیم نمود:

ماهی‌های چرب
ماهی‌های چرب همانند ماهی قزل‌آلا (سالمون) و ساردین دارای مقادیر بسیار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به طور قابل توجهی باعث افزایش میزان رطوبت پوست می‌شوند. یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی علوم پوستی نشان داد که اسید چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی می‌تواند رطوبت مورد نیاز پوست را در پوست‌های خشک احیا نموده و بروز خارش و حتی خارش‌های مزمن را کاهش دهد.

دانه‌هایی مانند دانه کتان و گردو، مقادیر بسیار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 را در خود دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می‌کنند
بهتر است در هنگام خوردن این نوع از ماهی‌ها از پوست آن نیز تغذیه نمایید، زیرا حاوی مقادیر مناسبی از کاروتنوئیدها، لوتئین و زآگزانتین می‌باشد. این مواد مغذی می‌توانند موجب حفظ رطوبت و طراوت پوست گردند. برای برخورداری از پوستی سالم و شاداب، توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای سه بار از این نوع ماهی‌ها استفاده نمایید.

آجیل‌ها و دانه‌ها
آجیل‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که به پوست‌های خشک کمک فراوانی می‌کند. به عنوان مثال برخی از انواع آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم هستند که سطح گلوتاتیون را افزایش می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند علائم پسوریازیس را کاهش داده و بهبود بخشد (نوعی بیماری پوستی خودایمنی که موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می‌گردد). علاوه بر این، دانه‌هایی مانند دانه کتان و گردو، مقادیر بسیار مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 را در خود دارند که به حفظ رطوبت پوست کمک فراوانی می‌کنند. می‌توانید برای استفاده‌ی بیشتر از این مواد غذایی آن‌ها را در میان وعده‌ها، سالادها و اسموتی‌های (نوشیدنی) مورد استفاده خود قرار دهید.

آووکادو
علاوه بر دارا بودن چربی‌های سالم، آووکادو حاوی ویتامین‌های C و E می‌باشد. ویتامین C باعث تقویت تولید کلاژن می‌گردد. از سوی دیگر بر اساس نظر محققین، کمبود ویتامین E می‌تواند منجر به خشکی پوست گردد. اضافه کردن آووکادو به سالاد و اسموتی ها می‌تواند شما را از دریافت مقادیر مناسبی از این دو نوع ویتامین برخوردار ساخته و موجب حفظ رطوبت پوست شما گردد.

سیب‌زمینی شیرین
برای کمک به افزایش استحکام و مقاومت پوست، یک سیب‌زمینی شیرین پخته شده و یا کباب شده را به شام خود اضافه نمایید. این سبزی سرشار از نشاسته دارای مواد غذایی فراوانی همانند کاروتنوئیدها و گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که بخش‌های محافظتی پوست در برابر عوامل و آسیب‌های محیطی را تقویت می‌نمایند. این عوامل موجب می‌شوند تا از پوست در برابر آب و هوای سرد و خشک زمستان و نتیجتاً آسیب‌دیدگی پوست محافظت گردد.

آب قلم
آبگوشتی که از استخوان‌ها تهیه می‌شود یا همان عصاره و آب قلم حاوی مقادیر بسیار زیادی از کلاژن است. علاوه بر این استفاده از آن می‌تواند سبب تقویت شادابی (طراوت) و انعطاف‌پذیری پوست گردد. مکمل کلاژن همچنین به مقدار بسیار زیادی موجب حفظ رطوبت پوست شده و علاوه بر آن موجب تقویت آنزیم‌های حفاظت کننده پوست می‌گردد.

کلم
این سبزی سبز برگ حاوی مقادیر زیادی از لوتئین و کاروتنوئیدها می‌باشند که موجب ایجاد رطوبت بالا در پوست و اجتناب از تخریب کلاژن می‌گردند. شما می‌توانید با مصرف همزمان کلم و ماهی (سالمون) از دزهای دو برابری آنتی‌اکسیدان‌های مرطوب‌کننده پوستی و اسیدهای چرب بهره‌مند گردید.

علاوه بر کمبود آب بدن (رطوبت داخلی) که در حفظ سلامت پوست تأثیرگذار است، مواد شیمیایی مضر موجود در عطر و لوازم آرایشی نیز می‌توانند موجب خشکی پوست گردند. همچنین ممکن است صابون مورد استفاده‌ی شما بیش از حد رطوبت و چربی‌های پوستی را کاهش داده و یا حتی آبی که با آن استحمام می‌نمایید حاوی مقادیر بالایی از سرب، منیزیم و روی باشد. تمامی این عوامل می‌توانند در کاهش رطوبت پوست دخیل باشند. بنابراین سعی کنید تا با بهره‌گیری از یک شیوه زندگی سالم و استفاده از مواد غذایی مناسب، به حفظ رطوبت و سلامت پوست خود کمک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha