یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 272047

برخی از خوراکی‌ها در رژیم غذایی افراد به بروز و تشدید آکنه منجر می‌شود، در این گزارش به معرفی خوردنی‌های محرک آکنه می‌پردازیم.

چه غذاهایی باعث جوش صورت می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، آکنه یکی از مشکلات پوستی متداولی است که ۱۰ درصد جمعیت جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عوامل زیادی در بروز آکنه تاثیر دارند و می‌توان به تولید بیش از حد کراتین و التهاب و مسدود شدن منافذ پوست اشاره کرد.

ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز آکنه موضوعی بحث برانگیز است که اخیراً مطالعاتی روی این مقوله در حال انجام است؛ آیا هر بار که پیتزا یا همبرگر مصرف می کنید، می بینید که یک جوش جدید ظاهر می شود؟ یا مصرف غذای سرخ شده خود را زیر نظر گرفته اید، زیرا می دانید صبح روز بعد منجر به ظاهر شدن جوش های جدید می شود؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، احتمالاً می خواهید برای جلوگیری از آکنه از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کنید.

غذاهایی که باعث آکنه می شوند

شیر

هر چه شیر بیشتری بنوشید، احتمال بروز آکنه در شما بیشتر می شود به خصوص اگر شیر بدون چربی باشد. دانشمندان هنوز در تلاشند تا دلیل آن را دریابند، اما ممکن است این هورمون‌هایی باشد که گاوها در دوران بارداری تولید می‌کنند و در شیر آنها جمع می‌شوند. افرادی که سطوح بالاتری از این هورمون ها در خون خود دارند، بیشتر متوجه ظاهر شدن آکنه می شوند.

شکر و کربوهیدرات

اگر رژیم غذایی شما مملو از غذاها و نوشیدنی هایی مانند نوشابه، نان سفید، برنج سفید و کیک باشد، احتمال بروز آکنه وجود دارد.

قند و کربوهیدرات موجود در این غذاها خیلی سریع وارد خون شما می شود. این بدان معناست که آنها دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند، معیاری برای چگونگی تأثیر غذاها بر قند خون.

وقتی بدن شما انسولین بیشتری تولید می کند تا قند خون را پایین بیاورد، بر هورمون های دیگری که می توانند تولید چربی در پوست شما را افزایش دهند، تأثیر می گذارد و جوش ها ظاهر می شوند.

بیشتر بدانید: علت اصلی جوش زدن در قسمت چپ صورت چیست؟

شکلات

چند مطالعه کوچک نشان می دهد افرادی که شکلات بیشتری می خورند بیشتر در معرض جوش زدن هستند. اما معلوم نیست چرا و عنصر اصلی، کاکائو، به نظر نمی رسد دلیل آن باشد.

در یک مطالعه، افرادی که شکلات با 10 برابر کاکائو بیشتر مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که شکلات معمولی مصرف می‌کردند، بیشتر دچار جوش نمی‌شدند. اگر سعی دارید آکنه خود را کنترل کنید، شکلات تلخ، با شکر و شیر کمتر، ممکن است انتخاب بهتری باشد.

غذاهای پر فیبر

افرادی که فیبر زیادی می خورند ممکن است شاهد بهبود آکنه خود باشند. پزشکان دلیل دقیق آن را نمی دانند. آنها می دانند که رژیم های غذایی با فیبر بالا می تواند به کنترل قند خون کمک کند که برای دور نگه داشتن آکنه بهتر است.

بلغور جو دوسر، لوبیا، سیب و هویج راه های آسانی برای افزودن کمی فیبر به رژیم غذایی شما هستند.

بیشتر بدانید: جوش صورت شما به دلیل خوردن این 5 ماده غذایی است!


فست‌فودها

جوش به شدت با رژیم غذایی دارای کالری و کربوهیدرات وابسته است، فست‌فودهایی مانند برگرها، ناگت، هات‌داگ، سیب‌زمینی سرخ کرده، نوشابه و میلک شیک‌ها یکی از رژیم‌های غذایی غربی و پر خطر از لحاظ آکنه هستند.

مطالعه‌ای روی پنج هزار نوجوان چینی نشان می‌دهد که غذاهای دارای چربی زیاد ۴۳ درصد امکان بروز جوش را افزایش می‌دهد و به طور مؤثر خوردن فست‌فود ۱۷ درصد، احتمال ابتلا به این عارضه را تسریع می‌کند، مطالعه جداگانه دیگری روی ۲ هزار و ۳۰۰ مرد ترکیه‌ای نشان داده مصرف همبرگر و سوسیس ۲۴ درصد خطر بروز آکنه را افزایش داده است.

هنوز به طور واضح مشخص نیست که چرا خوردن فست‌فودها منجر به افزایش ابتلا به آکنه می‌شود، اما برخی محققان معتقدند که به دلیل تأثیر بر بیان ژن و تغییر سطح هورمون این عارضه رخ می‌دهد با این حال مطالعات فعلی فقط ارتباط بین الگوهای رژیم غذایی و آکنه را نشان می‌دهد، اما برای بروز این عارضه دلیلی مطرح نشده است.

آکنه



لبنیات

بسیاری از مطالعات ارتباط بین مصرف محصولات لبنی و شدت بروز آکنه در نوجوانان را مورد بررسی قرار دادند علاوه بر آن مطالعه دیگری ارتباط میان مصرف منظم لبنیات و بروز آکنه در بزرگسالان را مورد بررسی قرار می‌دهد که نشان می‌دهد افرادی که مصرف منظم این محصول را دارند چهار برابر بیشتر به آکنه دچار می‌شوند.

این مطالعات تا کنون ارتباط بین مصرف لبنیات و آکنه را نشان می‌دهد و دلیل علت و معلولی آن را مشخص می‌کند در واقع هنوز مشخص نیست که مصرف مواد لبنی چگونه منجر به آکنه می‌شود، اما چندین نظریه در این زمینه وجود دارد.

شیر به عنوان ماده‌ای برای افزایش انسولین شناخته می‌شود که می‌تواند بر شدت بروز آکنه تاثیر گذار باشد علاوه بر آن شیر گاو حاوی آمینو اسیدهایی است که باعث تولید بیشتر IGF۱ (محصولات کبدی) می‌شود، این موضوع به افزایش ابتلا به آکنه می‌انجامد البته هنوز مشخص نیست که چرا لبنیات بر تشدید جوش و آکنه تاثیر دارد، اما ارتباط بین این دو عامل مشخص شده است.



غذاهای غنی از چربی امگا ۶

رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای حاوی اسیدهای چرب امگا ۶ مانند دیگر رژیم‌های غذایی با افزایش التهاب و آکنه ارتباط مستقیم دارد این موضوع به دلیل رژیم‌های غذایی غربی اغلب حاوی مقادیر زیادی از ذرت و سویا هستند که این غذاها منبع غنی از امگا ۶ محسوب می‌شوند علاوه بر آن ماهی و گردو حاوی چربی امگا ۳ است که عدم تعادل میان اسیدهای چرب امگا ۳ و اگا ۶ بدن را دچار التهاب کرده و همین عامل از شدت آکنه می‌افزاید البته اسیدهای چرب امگا ۳ به تنهایی التهاب را کاهش داده در نتیجه میزان بروز آکنه کم می‌شود.



غذاهای حساسیت‌زا

گاهی آکنه به عنوان یک بیماری التهابی محسوب می‌شود و در این شرایط داروهای ضد التهاب کورتیکو و استروئیدها و درمان‌های این چنینی برای جلوگیری از بروز آکنه موثر واقع می‌شود چرا که موجب کاهش مولکول‌های التهابی بدن می‌شود یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش التهاب پوست از طریق شناخت حساسیت‌های غذایی و جلوگیری از مصرف آنهاست.

حساسیت غذایی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه ماده غذایی را به عنوان یک تهدید می‌شناسد و علیه آن حمله می‌کند این موضوع باعث می‌شود تا سطح مولکول‌های پروتئینی بدن افزایش یابد بنابراین آکنه در بدن تشدید می‌شود.

غذاهای متعددی وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده است تا بهترین راه تشخیص نسبت به محرک بودن این غذا مشورت با متخصص تغذیه و پس از شناسایی ماده غذایی حذف آن از رژیم است.

تست‌های حساسیت غذایی مانند تست MRT التهاب مربوط به هر غذا را نشان می‌دهد علاوه بر آن یافته‌هایی ارتباط بین التهاب و آکنه وجود دارد، اما دراین مطالعات چگونگی تأثیر این التهاب بر بروز آکنه مشخص نشده است.

در مورد غذای روغنی چطور؟

خوردن غذاهای چرب باعث آکنه یا بدتر شدن آن نمی شود. اگر زمان زیادی را صرف پختن آن می کنید، ممکن است متوجه مشکلات بیشتری برای پوست خود شوید. این به این دلیل است که روغن سرخ‌کن یا منبع دیگری می‌تواند به فولیکول‌های مو بچسبد و آن را مسدود کند.

برای کنترل آکنه چه بخوریم؟

ماهی سالمون

این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. آنها التهاب را در بدن شما کاهش می دهند و ممکن است به دور نگه داشتن آکنه کمک کند. آنها همچنین به کاهش مقدار پروتئینی که بدن شما می سازد، به نام IGF-1، که با آکنه مرتبط است، کمک می کند.

آجیل

افراد مبتلا به آکنه اغلب دارای سطوح پایینی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E و سلنیوم هستند که بادام، بادام زمینی و آجیل برزیلی مقدار زیادی از آن ها را دارند. این مواد مغذی از سلول ها در برابر آسیب و عفونت محافظت می کنند. هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که آنتی اکسیدان ها آکنه را از بین ببرند، اما از راه های دیگر برای بدن شما مفید هستند. بنابراین اضافه کردن آنها به رژیم غذایی ضرری ندارد. فقط زیاده روی نکنید: حدود 24 بادام یا سه یا چهار آجیل برزیلی تمام چیزی است که نیاز دارید.

صدف

آنها مقدار زیادی روی دارند، یک ماده مغذی که برای پوست شما مهم است. در میان چیزهای دیگر، ممکن است به کشتن باکتری هایی که باعث انواع خاصی از آکنه می شوند کمک کند. همچنین به نظر می رسد که به بدن کمک می کند تا مواد شیمیایی که می توانند باعث التهاب شوند را متوقف کند؛ ماده ای که با آکنه مرتبط است. با این حال، روی بیش از حد می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. بزرگسالان نباید بیش از 40 میلی گرم در روز روی دریافت کنند.

جلبک دریایی

جلبک دریایی منبع عالی ید است که غده تیروئید شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. اما مصرف بیش از حد ید می تواند خطرناک باشد. اکثر بزرگسالان به 150 میکروگرم در روز نیاز ید دارند، اگرچه زنان باردار و شیرده به مقدار بیشتری نیاز دارند.

اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، به اندازه مورد نیاز خود ید دریافت خواهید کرد. علاوه بر جلبک دریایی، می توانید ید را از غذاهایی مانند ماهی، محصولات لبنی و نمک یددار نیز دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آرش US ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۲
    0 0
    داداش دقیقا این وسط چی میمونه که آدم مصرف کنه ؟