تحریم‌های دارویی علیه ایران فقط یکی از تحریم‌هایی است که آمریکا بر کشور ما اعمال کرده است. افزایش قیمت و کمبود برخی داروها در یک‌سال اخیر نیز به دنبال همین فشارهای یکجانبه به ایران پیش آمده است.

کمبود پانسمان‌های بیماران «ای‌بی»/وزارت بهداشت چه می‌گوید؟

سلامت نیوز:تحریم‌های دارویی علیه ایران فقط یکی از تحریم‌هایی است که آمریکا بر کشور ما اعمال کرده است. افزایش قیمت و کمبود برخی داروها در یک‌سال اخیر نیز به دنبال همین فشارهای یکجانبه به ایران پیش آمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا در روزهای گذشته خبر کمبود پانسمان‌های بیماران «ای‌بی» در رسانه‌ها منتشر شده است. ظاهرا پانسمان‌هایی که وزارت بهداشت آن‌ها را تهیه و به‌طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌داد، با کمبود مواجه شده و شرکت‌های اروپایی حاضر به ادامه همکاری با ایران نیستند.

اگر چه دولت آمریکا پیش از این بارها تحریم‌های دارویی را تکذیب کرده؛ اما کمبودهای دارویی در کشور نشان می‌دهد محدویت‌های ناشی از تحریم‌ها علت اصلی این کمبودها در بازار دارویی است. فشارهای اقتصادی، تحریم‌های بانکی و تجاری و هسته‌ای فقط بخش کوچکی از فشارهای آمریکا علیه مردم ایران است که روز‌به‌روز نیز در حال گسترش هستند.

شرکت‌های دارویی زیادی در سراسر دنیا هستند که به‌دلیل این تحریم‌ها حاضر به همکاری با ایران نیستند و همین عدم همکاری سبب کمبود برخی از داروها در کشورمان شده است به‌طوری‌که در گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی درباره اثر تحریم بر سلامت عمومی مردم ایران که در زمستان گذشته منتشر شده، آمده است:

«نمی‌شود تهیه دارو را از تحریم‌های اقتصادی جدا کرد چراکه هر بحران اقتصادی نیز به‌صورت مستقیم روی سلامت و دسترسی مردم عادی به خدمات بهداشتی و درمانی تأثیر منفی می‌گذارد».

تحریم‌های دارویی زودتر از آنکه برای بیماران مشکلاتی را ایجاد کند، باعث ایجاد جو روانی شده و مردم را نگران می‌کند. در چنین شرایطی است که سر و کله سودجویان پیدا می‌شود و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند،

مانند همان موضوع باتری‌های قلب که فردی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شده بود باتری قلب در بیمارستان‌ها وجود ندارد و باتری‌هایی که ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان بودند به ۲۵۰ میلیون رسیده‌اند؛ موضوعی که خیلی زود از سوی یوسفی، رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تکذیب و اعلام شد که از سال گذشته تاکنون قیمت باتری قلب افزایش نیافته است و بیماران به شائبه‌های بی‌اساس منتشرشده در فضای مجازی توجه نکنند.


 اما این‌بار موضوع نه سودجویی است و نه شائبه. کمبود پانسمان‌های بیماران «ای‌بی» موضوعی است که از زبان خود بیماران نیز عنوان شده است. ظاهراً تحریم‌های دارویی باعث کمبود پانسمان این بیماران و تبدیل به تهدیدی جدی برای کودکان پروانه‌ای در ایران شده است.

«ای‌بی» یا بیماری پروانه‌ای یک بیماری پوستی است که معمولاً به صورت مادرزادی فرد به آن دچار است؛ برخی از مهم‌ترین علائم اولیه بیماری «ای‌بی»؛ مشکلات تنفسی، ریزش مو، تاول در نواحی نزدیک گلو و دهان و ایجاد مشکلات بلع، تاول‌های پوستی با تغییر دما، مشکلات دندان و تغییر شکل ناخن‌هاست. 

از حدود دو سال گذشته وزارت بهداشت و درمان به صورت سالانه این پانسما‌ن‌ها را که مربوط به یک شرکت سوئدی است، تهیه کرده و به صورت ماهانه به طور رایگان در اختیار بیماران پروانه‌ای قرار می‌داد؛ اما ظاهراً با اعمال بیشتر تحریم‌های دارویی، این شرکت سوئدی از فروش پانسمان به ایران خودداری کرده و تاکنون جایگزین مناسبی نیز برای آن پیدا نشده است؛ موضوعی که سبب وخامت حال تعداد زیادی از این بیماران شده است.

این پانسمان‌ها چه می‌کنند؟
خانم معصومه عطاءاللهی خود مبتلا به بیماری ‌«ای‌‌بی» است. درباره نحوه توزیع این پانسمان‌ها می‌گوید: «در تاریخ 29 اسفند پانسمان به بچه‌ها داده شد و بعد از آن دیگر در فروردین داده نشد و بعد اردیبهشت داده شد و الان هم مشخص نیست سهمیه این ماه را دریافت کنیم یا نه، چون زمان توزیع از طریق پیامک خانه «ای‌بی» به بچه‌ها اطلاع داده می‌شود.»

وی درباره تعداد و نحوه توزیع این پانسمان‌ها ادامه می‌دهد: «تعداد پانسمان‌ها بستگی به حجم زخم‌ها دارد ولی به‌طور کلی ماهی یک‌بار دریافت می‌کنیم و اگر بیماران «ای‌بی» استفاده نکنند، مشکلات بسیار زیادی خواهند داشت؛ مخصوصاً برای بچه‌های کوچک‌تر که در دو سال اخیر به این پانسمان‌ها عادت کرده‌اند، بسیار سخت است.

ما و بچه‌های قدیمی‌تر که قبلاً این پانسمان‌ها را نداشتیم، عادت داریم و کنار می‌آییم و با باند و گاز استریل زخم‌هایمان را می‌بندند؛ اما بچه‌های کوچک‌تر اذیت می‌شوند و متاسفانه به‌دلیل زیاد شدن عفونت بدن، سه بچه تا به حال فوت کرده‌اند.»


عطاءاللهی در پاسخ به این سؤال که آیا علت اصلی فوت این بیماران کمبود پانسمان بوده است یا خیر؛ می‌افزاید: «شاید علت دیگری هم داشته باشد. وقتی عفونت بدن زیاد شود، پانسمان هم تأثیر ندارد؛ اما پانسمان باعث می‌شود که عفونت بیشتر نشود و چون گیاهی هستند در تسکین عفونت‌ها مؤثر هستند. همچنین به دلیل اینکه بچه‌ها ضعیف‌ترند، نبود این پانسمان‌ها منجر به فوت آ‌ن‌ها شده است.»


این بیمار مبتلا به ای‌بی درباره نمونه داخلی این محصول می‌گوید: «ایران متاسفانه این نمونه پانسمان را ندارد و اگر هم باشد، قیمت یک برگ در ابعاد « A4 » آن به یک میلیون و نیم می‌رسد. سال گذشته برگه‌ای 250 هزار تومان قیمت داشتند که رفته‌رفته گران شدند. به همین دلیل اگر هم باشد، خرید آن سخت است و اگر کسی بدنش پر از زخم باشد، پانسمان را در چهار روز تمام می‌کند و قدرت خرید دوباره نیست.»


عطاءاللهی ادامه می‌دهد: «ما یک بسته یک‌ماهه دریافت می‌کنیم که دو پانسمان مختلف دارد که کیفیت متفاوت دارند. یکی از آنها خیلی بهتر روی زخم می‌ماند.» وی درباره دیگر داروهای مصرفی بیماران «ای‌بی» می‌افزاید: «بیماران «ای‌بی» به طور مرتب شربت‌های تقویتی مصرف می‌کنند چون زخم‌ها از ویتامین‌های بدن کم می‌کنند. بیشتر وسایلی که من به‌شخصه تهیه می‌کنم گاز وازلین و باند و گاز استریل است که قیمت همه تغییر کرده است و تقریباً دو برابر شده‌اند و مصرف همگی بستگی به اندازه زخم‌ها دارد ولی به‌طور میانگین در یک هفته من سه بار پانسمان زخم‌هایم را عوض می‌کنم.»

وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
آقای مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره انتشار خبر کمبود پانسمان‌های بیماران «ای‌بی» در گفت‌وگو با رسانه‌ها هرگونه کاستی در ارائه خدمات به بیماران پروانه‌ای را تکذیب و اعلام کرده است: سیاست‌های وزارت بهداشت در ارائه خدمات رایگان به بیماران پروانه‌ای تغییر نکرده است.

وی می‌گوید: «نوعی خاص از پانسمان با نام تجاری mepilex از همان سال در اختیار بیماران قرار می‌گرفت تا اوایل سال 97 که به‌دلیل تحریم‌ها شرکت نمایندگی داخلی که این پانسمان را تهیه می‌کرد، دچار مشکل شد و قطع همکاری کرد و ما پانسمان بیوتین و فیزیوتول را به‌عنوان جایگزین این پانسمان تهیه و توزیع کردیم؛ اما ما اطلاع پیدا کردیم که بیماران به برند قبلی پانسمان بیشتر گرایش داشته و نظر مثبت‌تری دارند که با وجود تحریم‌ها تلاش داریم پانسمان قبلی را مجدداً تهیه و به‌طور رایگان در حال حاضر در اختیار بیماران قرار دهیم.»


شایان ذکر است با وجود پیگیری‌های خبرنگار «صبح‌نو»، هاشمی گلپایگانی، رییس خانه «ای‌بی» حاضر به مصاحبه نشده و گفت: «در شرایط فعلی که فضا ملتهب است، ترجیح می‌دهیم که در این‌باره مصاحبه‌ای نکنیم.»

به گزارش سلامت نیوز، امروز نیز، مشاور معاون درمان وزارت بهداشت در اینباره در گفت و گو با ایسنا، گفت: به دنبال پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سال گذشته، از نظر تامین پانسمان میپلکس حداقل تا اواخر سال جاری مشکلی نداریم و این پانسمان‌ها به میزان کافی و با کیفیت خوب در کشور وجود دارند.

دکتر جمشید کرمانچی  در واکنش به خبر کمبود پانسمان میپلکس برای بیماران ای‌بی، گفت: طبق پیش‌بینی که از سال گذشته برای تامین پانسمان میپلکس داشتیم، ‌ پانسمان باکیفیت و خوبی در بین بیماران توزیع شده است و در حال حاضر هم در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر  از نظر تامین پانسمان میپلکس حداقل تا اواخر سال جاری مشکلی نداریم و به میزان کافی و با کیفیت خوب در کشور وجود دارد، افزود: بنابراین درباره پانسمان بیماران ای‌بی در حال حاضر هیچ مشکلی نداریم.

کرمانچی با تاکید بر اینکه به هر حال از آنجایی که منبع پانسمان میپلکس خارجی است، با مشکلاتی در زمینه تامین آن مواجه بودیم، افزود: البته خوشبختانه با کمک همکاران‌مان در سازمان غذا و دارو توانستیم این موضوع را برطرف کنیم و در حال حاضر حداقل تا پایان سال جاری پانسمان در کشور وجود دارد. در عین حال همچنان در حال بررسی و انجام پیش‌بینی‌های لازم برای تامین پانسمان برای سال آینده هستیم.

وی تاکید کرد: در سال گذشته و در مقطعی مشکلی در تامین پانسمان میپلکس منتشر شد که پیامی که در حال حاضر در شبکه‌های مجازی پخش شده است، مربوط به پارسال و مشکلات آن مقطع است. بنابراین در حال حاضر پانسمان میپلکس طبق روند سابق به صورت رایگان برای بیماران ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha