21 سال از چاپ مقاله ی جنجالی اندرو ویک فیلد پزشک معروف بریتانیایی در مجله لنست پیرامون ارتباط واکسن های سه گانه ﺳﺮﺧﻚ. ،. ﺳﺮﺧﺠﻪ اورﻳﻮن با اوتیسم در کودکان می گذرد و با وجود اینکه نه سال از اخراج او از کادر درمانی و پزشکی بریتانیا می گذرد اما هنوز نتایج روانی پژوهش نسنجدیده او میوه های سمی را در ذهن و روان افراد جامعه باقی گذاشته است .

تردید در واکسیناسیون بزرگترین تهدید بهداشت جهانی

سلامت نیوز-*شکیب الحق:21 سال از چاپ مقاله ی جنجالی  اندرو ویک فیلد پزشک معروف بریتانیایی در مجله لنست پیرامون ارتباط واکسن های سه گانه ﺳﺮﺧﻚ. ،. ﺳﺮﺧﺠﻪ. ،. اورﻳﻮن با اوتیسم در کودکان  می گذرد و با وجود اینکه نه سال از اخراج او از کادر درمانی و پزشکی بریتانیا می گذرد اما هنوز نتایج روانی پژوهش نسنجدیده او میوه های سمی را در ذهن و روان افراد جامعه باقی گذاشته است .

به گزارش سلامت نیوز امسال صدها مورد از طغیان سرخک در 24 ایالت امریکا گزارش شده است که به جرات می توان بدترین طغیان تاریخ امریکا از سال 1994 میلادی می باشد .

با وجود اینکه دونالد ترامپ سیاست های ضد واکسنی نسبی را در دستور کار دولت خود قرار می دهد اما امسال کار به جایی رسیده است که او نیز از کودکان و خانواده ها می خواهد بر اساس طغیان های گزارش شده واکسن های سه گانه را دریافت کنند .

نقاط داغ طغیان های سرخک را می توان در برزیل و اوکراین و فیلیپین یافت . این درحالیست که سایر بیماری های قابل پیشگیری نظیر فلج اطفال نیز در مناطقی از پاکستان و افغانستان گزارش شده است و همین امر باعث شده است که سازمان جهانی بهداشت تردید در واکسیناسیون را به عنوان یکی از ده تهدید و خطر بهداشت جهانی در سال پیش رو قرار دهد .


مخالفان جریان واکسیناسیون سمبل تئوری های توطئه در دوران ما هستند. هنگامی که مجامع علمی مانع از برگزاری تشکیل بحث و گفتگو پیرامون واکسیناسیون می شوند ، برگزار کنندگان کمپین مقابله با واکسیناسیون خود را در قالب قهرمانان جنجگوی حقیقت گویی که هدف شان نجات کودکان از منافع شرکت های داروسازی بیان می کنند.

همواره فاصله کوتاهی میان بیان اغاز پرسش و طغیان عقاید وجود دارد . پس از انکه اندرو ویک فیلد از دنیای پزشکی اخراج شد او کمپین و راهپیمایی بزرگی تحت عنوان پروژه بزرگ را تداریک دید و جامعه علمی را به دیکتاتوری محکوم کرد و توانست شغلی جدید بر مبنای ترس و کشته شدن شمار زیادی از کودکان را به راه بیاندازد . او همچنین مستندی را تحت عنوان فیلمی که انها نمی خواهند شما ببنید را تدوین کرد که بر شک و تردید عموم مردم نسبت به واکسیناسیون افزود.


مقاومت در مقابل واکسیناسیون امروزه فراتر از جناح های سیاسی رفته و ریشه های ان را می توان جوامع متنوع انسانی یافت. طغیان های سال های اخیر در امریکا بیشتر در ارتباط با مناطق یهودی نشین ارتودکس در بروکلین ، امریکایی های سومالی ایالت مینسوتا و مهاجران روسی در واشینگتون بوده است .

با نگاهی به ایالت های درگیر طغیان می توان دریافت که جوامع تشکیل دهنده انها کمتر به دولت مرکزی و سیاست های ان اعتماد دارند و بیشتر بر تفکرات گروه های محلی خود وابسته و اعتماد دارند. تردید در واکسیناسیون همچنین در میان گروه های مردمی که به پزشکی های جایگزین و سنتی اعتقاد دارند فراوانی بیشتری دارد .

در قاره اروپا نیز سیاست های ضد واکسیناسیون معمولا توسط جریان های پوپولیستی و راست افراطی هدایت می شود که واکسیناسیون را بی فاید می خوانند و در بسیاری از موارد در نطق های خود ان را خطرناک می نامند. برخی دیگر نیز با مقایسه کودکان به موش های ازمایشگاهی از والدین می خواهند که فریب تبلیغات رسانه ای را نخورند و در جستجوی مقاومت ایمنی جامعه نباشند.

در برخی از ایالت های امریکا واکسیناسیون اجباری است اما استثنا ها برای اقلیت های مذهبی و افرادی که عقاید شخصی نسبت به واکسیناسیون دارند در حال افزایش است به گونه ای که واکسیناسیون در بین کودکانی که به مهد کودک می روند 50 درصد نسبت به سالهای قبل سقوط کرده است .

برخلاف بسیاری از تئوری های توطئه متاسفانه باید گفت که این کاهش قابل توجه می تواند کشنده باشد. سرخک یک بیماری است اما عفونت و طغیان واقعی ان همواره با اطلاعات علمی نادرست و نسنجیده به همراه عدم وجود اعتماد کافی میان وزارت بهداشت و درمان کشورها با عموم مردم و درنگ و سهل انگاری در انجام واکسیناسیون همراه بوده است .

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز این روزها پر از تبلیغات ضد واکسیناسیون و علوم کاذب شده است . با این حال شرکت های بزرگ تکنولوژی نیز هنوز نتوانسته اند راهی برای مقابله با کمپین های غیر علمی و کارشناسی شده ای که در مقابل واکسیناسیون ایجاد شده است و با کتاب ها و مستند ها اندیشه کودکان و والدین را مسموم می کنند را پیدا نکرده اند .


بهترین راهکاری که وزارت بهداشت و مقامات بهداشتی کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت می توانند انجام دهند متقاعد کردن و اثبات علمی سودمند بودن و ایمن بودن واکسن هاست تا شک و تردید هایی که توسط کمپین های ضد واکسیناسیون ایجاد می شود در جامعه فروکش کند. بسیاری از والدینی که از واکسیناسیون فرزندان خود امتناع می کنند نگرانی شان بیشتر از متقاعد شدن از ایمن بودن ان است .

این روزها جنبش های ضد واکسن در اخبار و شبکه های مجازی دیده می شود . چنانچه مهارکننده ای موثر برای ویروس های جریان فکری ضد واکسن پیدا شود می تواند کمکی بزرگ به بهداشت جهان و بحران پزشکی در مقابله با طغیان های عفونی باشد . 

*دکترای میکروبیولوژی بالینی از دانشگاه ناتینگهام انگلستان 
*عضو انجمن مرکز پیشگیری از بیماری های عفونی


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha