نتایج دو مطالعه جدید که در اروپا انجام شده است، ارتباط مثبتی را میان مصرف غذاهای فوق فراوری شده و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس نشان می‌دهند.

اثبات ارتباط غذاهای فوق فراوری شده با بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس

سلامت نیوز: نتایج دو مطالعه جدید که در اروپا انجام شده است، ارتباط مثبتی را میان مصرف غذاهای فوق فراوری شده و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس نشان می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،غذاهای فوق فراوری شده به خوراکی‌های پخته و بسته‌بندی شده، اسنک‌ها، نوشیدنی‌های گازدار، غلات شیرین، خوراکی‌های آماده حاوی مواد غذایی افزودنی، سوپ سبزیجات خشک شده و محصولات گوشت و ماهی فراوری شده اطلاق می‌شود که اغلب حاوی سطوح بالایی قند، چربی و نمک افزوده هستند اما ویتامین و فیبر ندارند.

مطالعات قبلی، ارتباطی را میان مصرف غذاهای فوق فراوری شده با خطر بالاتر ابتلاء به چاقی، فشار خون بالا، چربی بالا و برخی سرطان‌ها نشان داده‌اند اما هنوز مدارک محکم برای اثبات این ارتباط کم است.

به همین منظور محققان فرانسوی و برزیلی در یک مطالعه به بررسی ارتباط بالقوه میان مصرف غذاهای فوق فراوری شده و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی پرداختند.

آنها برای این منظور، ۱۰۵ هزار و ۱۵۹ بزرگسال فرانسوی را که متوسط سنی ۴۳ سال داشتند برای بیش از ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش ۱۰ درصدی سهم غذاهای فوق فراوری شده در رژیم غذایی به طور قابل توجهی با افزایش ابتلاء به بیماری قلبی و عروقی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی ارتباط داشت به طوری که خطر ابتلاء به این بیماری‌ها را به ترتیب ۱۲، ۱۳ و ۱۱ درصد افزایش می‌دهد.

مطالعه دوم که بر روی ۲۰ هزار بزرگسال اسپانیایی انجام شد، نشان داد که غذاهای فوق فراوری شده با طول عمر کمتر، ارتباط دارند: افرادی که بیشترین مصرف این نوع غذاها را داشتند، نسبت به افرادی که کمترین مصرف را داشتند، در طول دو دهه پیگیری با احتمال ۶۲ درصد بیشتر دچار مرگ زودرس شده بودند.

در این مورد هم عواملی مانند وزن و شیوه سبک زندگی نمی‌توانستند به‌طور کامل این رابطه را توضیح دهند.

کارشناسان می‌گویند شواهد فزاینده‌ای در دست است که افزودنی‌های غذایی و ترکیبات مانند «آکریلامید» و «آکرولئین» که در فرایندهای صنعتی ایجاد می‌شوند، ممکن است تا حدی علت خطرات غذاهای فوق فراوری شده را برای سلامت توضیح دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha