تجمع اعتراض‌آمیز ۵۰ نفری پزشکان برای افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های درمانی سال ۹۸ در محل سازمان نظام پزشکی، مخالفت‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی اقتصاددان‌های حوزه سلامت را به همراه داشته است.

علت اصرار برای افزایش مجدد تعرفه‌های پزشکی چیست؟

سلامت نیوز: تجمع اعتراض‌آمیز ۵۰ نفری پزشکان برای افزایش ۴۰ درصدی تعرفه‌های درمانی سال ۹۸ در محل سازمان نظام پزشکی، مخالفت‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی اقتصاددان‌های حوزه سلامت را به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم؛ 28 اسفند 97، تعرفه‌های خدمات درمانی سال 98 به تصویب هیئت دولت رسید و از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد؛ طبق تعرفه‌های جدید، نرخ خدمات تشخیصی درمانی بخش دولتی 10 و بخش خصوصی 13 درصد افزایش داشته است.

همزمان با اعلام تعرفه‌ها موجی از انتقادات و اعتراضات، روانه دولت و وزارت بهداشت شد؛ در همین راستا، روسای نظام پزشکی بیش از 13 شهرستان در قالب مصاحبه یا نامه نسبت به این موضوع اعتراض کردند و قرار شد پزشکان 29 فروردین 98، تجمعی در اعتراض به وضع ناعادلانه تعرفه‌ها و عدم تناسب رشد اعلام شده با نرخ تورم در سازمان نظام پزشکی داشته باشند.

در این تجمع بیش از 50 پزشک حضور داشتند که با انتقاد نسبت به عملکرد سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه‌ها، صحبت‌های خود را شروع کردند؛ در ابتدا، نوک پیکان انتقادات به دلیل تعلل رئیس جدید سازمان نظام پزشکی در اعلام به موقع نرخ تعرفه‌های سال 98 به سمت این سازمان بود، علاوه بر این انتقادات گسترده‌ای هم نسبت به وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه شد، با این استدلال که تعیین تعرفه‌‌ها از سوی آن‌ها غیرقانونی است.

تعرفه پزشکان با دلار محاسبه و پرداخت شود

در ادامه هر یک از حاضرین که نماینده‌های گروه‌های مختلف پزشکی هم بودند صحبت‌هایی را مطرح کردند؛ عده‌ای معتقد بودند پزشکان سال‌ها درس خواندن و زحمت کشیده‌اند و از نخبگان جامعه هستند به همین دلیل باید به لحاظ اقتصادی تامین باشند، در غیر این صورت مهاجرت پزشکان به کانادا و کشورهای اروپایی افزایش پیدا می‌کند.

عده‌ای دیگر خواستار افزایش 38 درصدی تعرفه‌های سال 98 بودند و ویزیت 40 هزار تومانی را توهین به جامعه پزشکی می‌دانستند؛ برخی از پزشکان هشدار دادند که اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود در قالب هزینه فنی و خدمات از مردم پول می‌گیرند، بدون آنکه کسی متوجه شود.

تعداد دیگری هم معتقد بودند در تمام دنیا تعرفه پزشکان با دلار محاسبه می‌شود و حداقل ویزیت یک متخصص در خارج 40 دلار است به همین دلیل در ایران هم باید تعرفه‌ها به دلار محاسبه و پرداخت شوند!

پزشکان توقع تعرفه دلاری نداشته باشند

اعتراض پزشکان به نرخ تعرفه‌های خدمات درمانی سال 98 با واکنش‌ها و مخالفت‌های نمایندگان مجلس و برخی اقتصاددان‌های حوزه سلامت مواجه شد؛ در همین راستا، حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قرار نیست دولت صرفاً تأمین کننده منافع پزشکان باشد، گفت: «پزشکان توقع تعرفه‌های دلاری را نداشته باشند و با دلار زندگی نکنند، باید توجه داشته باشند که در کشور ما فعلاً چنین زیرساخت‌های افزایش تعرفه‌ها فراهم نیست».

وی در ادامه عنوان کرد: «میزان تعرفه‌های خدمات درمانی باید کنترل شود و افزایش تعرفه‌های سال 98 امکان‌پذیر نیست».

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه اعتراض پزشکان به تعرفه‌های درمانی قابل قبول نیست، گفت: « افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها برای مردم زیاد است و بسیاری از بیماران توان پرداخت آن را ندارند؛ پزشکان درآمد کافی دارند و نباید به این موضوع اعتراض کنند».

افزایش تعرفه‌های درمانی سال 98 پذیرفته نیست

حسن کامران، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم با بیان اینکه در شرایط فعلی که دولت و مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، افزایش تعرفه‌های درمانی به صلاح نیست، تاکید کرد: «افزایش 10 درصدی تعرفه‌های درمانی سال 98 منطقی است و بیش از این مقدار پذیرفته نیست؛ گذشته از آن پزشکان درآمد بالایی دارند و نباید معترض باشند.»

تا دو سال آینده افزایش تعرفه‌ها توجیه اقتصادی ندارد

علاوه بر نمایندگان مجلس، اقتصاددان‌های حوزه سلامت هم انتقاداتی به جامعه پزشکی کشور به دلیل اعتراض آن‌ها به تعرفه‌های درمانی داشتند؛ محسن ایزدخواه، پژوهشگر حوزه اقتصاد سلامت در این باره اظهار کرد: «طبق محاسبات کارشناسی، حداقل تا دو سال آینده با توجه به افزایش شدید تعرفه‌های درمانی در اجرای طرح تحول سلامت، هیچ‌گونه افزایشی در این بخش توجیه اقتصادی ندارد.»

وی متذکر شد: «اگر خواسته باشیم پزشکان را با سایر طبقات حقوق‌بگیر کشور مقایسه کنیم، می‌توان گفت پزشکان درآمد خیلی بیشتری نسبت به سایر طبقات، مثل مهندسان، اساتید دانشگاه، قضات و غیره دارند.»

در سال 93 تعرفه پزشکان 120 درصد افزایش داشته

سید امیر سیاح، استاد اقتصاد دانشگاه شاهد هم با بیان اینکه در چند سال گذشته به واسطه طرح تحول سلامت تعرفه‌های پزشکان رشد قابل توجهی داشته است، عنوان کرد: «در سال 93 تعرفه پزشکان 120 درصد افزایش داشته است و افزایش تعرفه پزشکان تا چند سال آینده به هیچ عنوان پذیرفته نیست».

اصرار برخی جریانات در جامعه پزشکی و وزارت بهداشت برای افزایش مجدد تعرفه‌های پزشکی در حالیست که سیاست‌های بخش بهداشت و درمان برنامه پنجم توسعه همچون سیستم پزشک خانواده، سیستم ارجاع، استانداردسازی، تدوین راهنماهایی بالینی و ... طی این سال‌ها چندان دنبال نشده است و با رویه فعلی، هزینه‌های سرسام‌آور سلامت در کنار ورشکستگی مالی دولت، ورشکستگی نظام بهداشت و درمان را می‌تواند زمینه‌سازی کند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha