سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود پدیده همراه بیمار در بیمارستان‌ها را که در روند ارائه خدمات مراقبتی اختلال ایجاد می‌کند، حاصل بی‌توجهی وزارت بهداشت به جذب نیروی پرستاری مطابق با استانداردهای تعریف شده دانست.

همراه بیمار حاصل بی‌توجهی وزارت بهداشت به جذب پرستار است

سلامت نیوز: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود پدیده همراه بیمار در بیمارستان‌ها را که در روند ارائه خدمات مراقبتی اختلال ایجاد می‌کند، حاصل بی‌توجهی وزارت بهداشت به جذب نیروی پرستاری مطابق با استانداردهای تعریف شده دانست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، حیدر علی عابدی در مورد اظهارنظر دبیرکل خانه پرستار مبنی بر اینکه حدود 20 هزار پرستار بیکار داریم، ضمن اینکه نسبت پرستار به جمعیت در کشور استاندارد نیست و درحد کشورهای عقب‌افتاده است، گفت: قرار بر این شده است که از وزیر بهداشت و درمان و معاونانش دعوت کنیم تا برای بررسی مواردی از جمله جذب پرستاران که از اهمیت بسزایی برخوردار است، در نشست این کمیسیون حضور پیدا کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: وزیر بهداشت و درمان پیش از این قول داده بود تا در سال 98 شرایط جذب تعداد ده هزار پرستار را فراهم کند، بنابراین ما نیز منتظر هستیم تا برنامه‌هایی که وی برای تحقق این امر اعلام کرده بود، عملیاتی شود.

عابدی گفت: در سال‌های اخیر در وزارت بهداشت و درمان به شدت نسبت به جذب پرستار بی‌توجهی شده است، و این در حالی است که وقتی تعداد پرستاران کاهش پیدا کند با مشکلات زیادی در حوزه سلامت مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در پی کاهش تعداد پرستاران در حوزه سلامت ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: بی‌تردید بیشترین آسیب ناشی از کاهش نیروی پرستاری متوجه بیماران می‌شود و در پی کاهش سطح و کیفیت مراقبت از آنها آمار مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند و به دلیل از دست دادن موقعیت‌های درمانی مشکلات جدی برای بیماران ایجاد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اگر استاندارد تعداد پرستار به بیماران رعایت نشود، این امکان وجود دارد که چنانچه تمام بیماران یک بخش به طور همزمان به ساکشن، اکسیژن یا مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا کنند، مشکل جبران‌ناپذیری برای آنها ایجاد شود.

عابدی تصریح کرد: آنچه مسلم است حصول نتیجه مطلوب در پی اقدامات درمانی پزشکان در گروی این است که بیماران بعد از انجام عمل جراحی از مراقبت صحیح بهره‌مند شوند که تحقق این مهم نیز به پرستاری صحیح از آنها بستگی دارد.

وی اظهار کرد: تامین امنیت شغلی پرستاران از دیگر مشکلاتی است که این قشر با آن مواجه هستند، ضمن اینکه تحمیل فشار ناشی از کار سنگین باعث فرسودگی پرستاران می‌شود و این معضل نیز منجر به کاهش کیفیت خدمات آنها شده و درصد بروز خطا در روند فعالیتشان را افزایش می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در شرایط کنونی اغلب پرستارانی که سابقه بیش از 20 سال خدمت در مراکز درمانی را دارند کاملا فرسوده هستند و قادر به انجام فعالیت نیستند و باید از خدمات بازنشستگی بهره‌مند شوند، از سوی دیگر این مشکل باعث شده خانواده بیماران به دلیل کاهش کیفیت ارائه خدمات پرستاری ناچار شوند، به عنوان همراه بیمار برای مراقبت از بیمارشان در این مراکز بمانند که نه تنها نمی‌توانند به صورت علمی به ارائه خدمات بپردازند، بلکه این روش عاملی برای انتقال بیماری‌های عفونی از بیمارستان به سایر افراد خانواده بوده و مشکلات دیگری را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

عابدی ادامه داد: ما در کشور در حالی با این مشکل مواجه هستیم که در سایر کشورها همراه بیمار معنایی ندارد و تنها این پرستار و کمک پرستار هستند که در مراکز درمانی به ارائه خدمات مراقبتی به بیماران می‌پردازند.

وی در پایان اضافه کرد: حضور همراه بیمار در بیمارستان‌ها پدیده زیان‌آوری است که در سیستم بهداشت و درمان کشور شکل گرفته است و لازم است وزیر بهداشت و درمان در جهت رفع این معضل به سرعت جذب پرستاران را در دستورکار خود قرار دهد تا در پی آن بتوانیم به مشکلات حوزه پرستاری نیز پایان دهیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha