شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 272652

امروز در مسیر خود به منزل و محل كار در تاكسی، مترو، اتوبوس و آسانسور یا شب در كافه و رستورانی كه برای استراحت می‌روید، نگاهی سریع به اطرافیان بیندازید؛ درصد قابل ملاحظه‌ای از دوستان، همكاران، شهروندان و خانواده خود را درحال جست‌وجو در صفحات اجتماعی و سایت‌ها در گوشی‌های تلفن همراهشان خواهید دید.

نگاهی به پشت سر خود بیندازید!

سلامت نیوز: امروز در مسیر خود به منزل و محل كار در تاكسی، مترو، اتوبوس و آسانسور یا شب در كافه و رستورانی كه برای استراحت می‌روید، نگاهی سریع به اطرافیان بیندازید؛ درصد قابل ملاحظه‌ای از دوستان، همكاران، شهروندان و خانواده خود را درحال جست‌وجو در صفحات اجتماعی و سایت‌ها در گوشی‌های تلفن همراهشان خواهید دید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،جذابیت بصری و تنوع مطالب در شبكه‌های اجتماعی گاهی نه‌تنها باعث می‌شود شما حتی برای دقایق كوتاهی حاضر به بلند كردن سرخود نباشید، بلكه برای پلك زدن هم ممكن است به شما زمان ندهد. حال بعد از این‌كه نگاهی به پشت سر و گردن اطرافیانتان انداختید و زاویه خم‌شدگی گردن به جلو را دیدید، خود را در وضعیت فعلی‌تان كه مشغول مطالعه این مطلب هستید، دریابید.


امروزه افزایش چشمگیر مراجعانی را شاهد هستیم كه از درد گردن، گزگز دست‌ها و شانه و درد پشت سر شكایت دارند. اگر ده پانزده سال قبل ما فقط برای خواندن كتاب و انجام كارهای اداری و درست كردن غذا ناچار به خم كردن سر به پایین برای دقایقی بودیم؛ امروزه گاهی برای ساعت‌ها در این وضعیت قرار می‌گیریم، زیرا كنكاش در دریای بیكران مطالب شبكه‌های اجتماعی زمانی بیش از كارهای روزمره را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است كه به‌طور متقابل، زمان كمتری را برای استفاده از طبیعت و نگاه به دور دست‌ها، ورزش و حتی استراحت بدون این‌كه تلفن همراه در دست داشته باشیم، صرف می‌كنیم و عضلات پشت گردن ما همواره در وضعیت كشیده قرار دارند و برای نگه داشتن وزن جمجمه سنگین انسان در وضعیت خم به جلو انرژی زیادی مصرف می‌كنند و به قیمت آسیب به عناصر دیگر مثل مفصل‌ها، دیسك‌ها و عصب‌ها ما می‌توانیم تعداد صفحات بیشتری را در شبكه‌های اجتماعی ورق بزنیم.

تحقیقات ثابت كرده‌اند كه در وضعیت مستقیم سر و گردن نسبت به تنه، عضلات گردن وزن حدود ۵/۵ كیلوگرمی جمجمه را تحمل می‌كنند و با خم شدن بیشتر و بیشتر سر تا ۶۰ درجه، این وزن معادل تحمل بار ۳۰ كیلوگرمی خواهد شد.

گرچه در جوانی و در سال‌هایی كه استخوان‌ها و دیسك‌ها و عضلات قوی و سالم هستند متوجه این فشار نمی‌شویم، اما با بالا رفتن سن، عوارض فشارهای مداوم و مكرر روزمره روی ستون فقرات گردنی خود را به صورت درد‌ها و خواب‌رفتگی‌ها نشان می‌دهند. برای پیشگیری از این اتفاق كه درمان آسانی ندارد، به وضعیت سر و گردن خود در طول روز بیشتر دقت كرده و ورزش را فراموش نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha