یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 272744

سرطان خون یا لوسمی معمولاً از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی در خون می‌شود.

نشانه‌های سرطان خون را نادیده نگیرید

سلامت نیوز: سرطان خون یا لوسمی معمولاً از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی در خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، این بیماری خود را با نشانه‌هایی مثل مشکلات خونریزی و کبودشدگی، احساس خستگی شدید، تب و خطر افزایش عفونت نشان می‌دهد و دلیل همه این اتفاق‌های عجیب، نبود سلول‌های خونی طبیعی است. متخصصان هنوز علت دقیق لوسمی را نمی‌دانند، اما معتقدند این بیماری بیشتر قربانیانش را از میان ساکنان کشورهای توسعه‌یافته انتخاب کرده و عوامل ژنتیکی در کنار عوامل محیطی، زمینه را برای ابتلا به آن فراهم می‌کنند.لوسمی گرچه در چند نوع و درجه بروز پیدا می‌کند، اما در هر حال درمان آن آسان نیست و تشخیص به‌موقع بیماری، می‌تواند احتمال نجات پیدا کردن از آن را بالا ببرد.

خستگی و ضعف
خستگی شدیدی که انجام کارهای عادی و روزانه را برای فرد دشوار می‌کند، یکی از نشانه‌های شایع ابتلا به لوسمی است. کمبود گلبول‌های قرمز خون، دلیل اصلی این خستگی مفرط است و بسیاری از این بیماران در حالی که دلایل خستگی‌شان را نمی‌دانند، از طرف دیگران به کم‌تحملی یا تنبلی متهم می‌شوند.

تنگی‌نفس
تنگی شدید نفس تنها نشانه ابتلا به آسم یا در مواد حاد سرطان ریه نیست. مشکلات خونی که افراد مبتلا به سرطان خون را درگیر می‌کند، نفس کشیدن را هم برای آن‌ها به یک چالش بزرگ تبدیل می‌کند. این افراد حتی در زمان قدم زدن در اتاق هم، نفس کم‌ می‌آورند و معمولا نمی‌توانند نفس عمیق بکشند.

کبودی بی‌دلیل و بیش از اندازه
بدن افراد مبتلا به لوسمی، بدون اینکه دچار ضرب‌دیدگی شود، کبود می‌شود. دلیل اصلی این کبودی‌های وسیع و بی‌دلیل، افت پلاکت‌های خون یا لخته شدن خون است. این کبودی‌ها ممکن است در دست، پا، بازو یا هر نقطه بدن ایجاد شود.

خونریزی غیرعادی
کمبود پلاکت‌های خونی یا مشکلات مربوط به انعقاد خون ممکن است زمینه را برای خونریزی در بینی یا خونریزی غیرعادی در لثه‌ها، روده‌ها، ریه‌ها و سایر اندام‌ها فراهم کند. این مشکل بیشتر در میان مبتلایان به لوسمی حاد اتفاق می‌افتد.

لثه‌های متورم
افزایش حجم لثه، معمولا تعداد کمی از بیماران مبتلا به لوسمی حاد را درگیر می‌کند. گرچه بسیاری از بیماران مبتلا به لوسمی این نشانه را مشاهده نمی‌کنند، اما متخصصان معتقدند، مشاهده این علامت در یک فرد، به احتمال زیاد از دچار بودن او به سرطان خون خبر می‌دهد.


احساس سیری همیشگی
همیشه سیر هستید و فکر کردن به غذا حالتان را به‌هم می‌زند؟ گذشته از بررسی وضعیت سلامت معده‌تان، حتما فاکتورهای خونی را در یک آزمایش بررسی کنید. بزرگ شدن طحال در بیماران مبتلا به لوسمی می‌تواند چنین حالتی را ایجاد کند.البته بزرگ شدن طحال علاوه بر احساس سیری مفرط و تهوع، درد در ناحیه چپ شکم را هم ایجاد می‌کند.


تب‌ولرز
پایین آمدن سطح ایمنی بدن یا درگیر شدن بدن فرد با عفونت‌ها، عوارضی مثل تب‌ولرز را هم ایجاد می‌کند. تضعیف سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به لوسمی، به بروز چنین نشانه‌هایی هم می‌انجامد.
گذشته از این، بیماران دچار به لوسمی ممکن است از تعریق شبانه و خیس شدن بدن و لباس‌هایشان در زمان خواب هم شکایت کنند. این تعرق هم به‌دلیل عفونت یا ضعف سیستم ایمنی در  این بیماران اتفاق می‌افتد.


درد استخوان
استخوان‌درد، یکی از نشانه‌های نسبتا غیرمعمول، اما واضحی است که از ابتلای فرد به هر دو نوع لوسمی (مزمن و حاد) حکایت می‌کند. شدت گرفتن مشکلات مربوط به مغز استخوان در این افراد، می‌تواند درد استخوان را هم ایجاد کرده و هر روز آن را شدید‌تر کند.


تورم غدد لنفاوی
اگر در ناحیه گردن، زیر بغل و کشاله ران، تورم مشاهده می‌کنید، حتما دلیل آن را با یک متخصص بررسی کنید. درست است که عفونت‌های مختلف می‌توانند چنین مشکلی ایجاد کنند، اما افرادی که به لوسمی دچار هستند، برای مدت زیادی چنین تورمی مشاهده می‌کنند.


بثورات پوستی
تقریبا یک نفر از هر 20بیمار مبتلا به لوسمی، ممکن است با بثورات پوستی درگیر باشد، اما اگرچه بثورات پوستی در آدم‌های سالم در اشکال و اندازه‌های مختلف ایجاد می‌شوند، اما بثورات مربوط به لوسمی یک وجه مشترک دارند؛ آن‌ها مدام رشد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha