سیم‌های غیراستاندارد و تقلبی که در سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، از جنس آلومینیوم است و فقط روکش مس دارند. این کالای تقلبی خطر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها را افزایش می‌دهند و استفاده از آنها خسارات مالی و جانی برای شهروندان در پی خواهد داشت.

مراقب سیم‌های تقلبی در سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها باشید

سلامت نیوز:  سیم‌های غیراستاندارد و تقلبی که در سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، از جنس آلومینیوم است و فقط روکش مس دارند. این کالای تقلبی خطر آتش‌سوزی در ساختمان‌ها را افزایش می‌دهند و استفاده از آنها خسارات مالی و جانی برای شهروندان در پی خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ایمنی و استانداردسازی ساخت و سازها مساله مهمی است که غفلت از آن باعث بروز خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی خواهد شد و در این میان، بکارگیری مصالح باکیفیت و ساخت و تحویل سازه های مقاوم و ایمن حائز اهمیت است.

بر این اساس، گشت مشترک تعزیرات روز دوشنبه با حضور سیدکاظم علوی قاضی شعبه ١٨ تعزیرات حکومت، مریم امینی کارشناس اداره استاندارد، مسعود هاشمی کارشناس حقوقی اداره استاندارد، مریم شفیعی و علی صالحی زاده نمایندگان انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران برای بازدید از واحدهای صنفی عرضه سیم و کابل در محدوده خیابان لاله زار تهران برگزار شد.

در بازدید از چند واحد صنفی، دو مغازه برندهای نامعتبر داشت که میزان آن حدود ۱۰ هزار متر رشته سیم بود اما در ویترین و داخل مغازه ها، بیشتر کابل ها و سیم های دارای برندهای معتبر قرار داشت و به گفته امینی، کارشناس اداره استاندارد، سیم های فاقد کیفیت و غیراستاندارد مشتریان خاص خود را دارد که به سفارش مشتری، فروشندگان سیم ها را تهیه می کنند همچنین بیشتر این نوع سیم ها روزهای تعطیل عرضه می شود.

علی صالحی زاده نمایندگان انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران درباره سیم های غیراستاندارد توضیح داد: این سیم ها غالباً در سیم کشی داخلی ساختمان استفاده می شوند و به جای استفاده از مس، جنس آنها آلومینیوم است و فقط روکش نازک مس دارند که با کوچکترین جرقه ای امکان آتش سوزی وجود دارد.

مریم امینی، کارشناس اداره استاندارد گفت: سیم ها و کابل های غیراستاندارد با برندهای متفرقه در بازار به وفور یافت می شود که این کالاها فاقد پروانه استاندارد هستند و برخی از آنها علامت استاندارد جعلی دارند.

وی افزود: میساکابل، رسام کابل، آیدین کابل خراسان، ماهان کابل خراسان، البرز پیشرو، تک صنعت خراسان، هادی الکتریک البرز، آرین البرز برندهای نامعتبر و تقلبی در بازار هستند که فاقد استانداردهای لازم است.

امینی اضافه کرد: هرچند کارشناسان سازمان نظام مهندسی فعالانه این موضوع را بررسی می کنند اما به طور کلی سیم های غیراستاندارد جزو کالاهایی است که خریداران ملک نمی توانند آنها را ببینند و حتی در صورت دیده شدن هم تخصص لازم برای تشخیص استاندارد بودن یا نبودن ندارند؛ بنابراین اغلب برخی انبوه سازان برای کاهش هزینه ها از این سیم ها استفاده می کنند.

وی گفت: فروشنده ها نشانی کارخانه های تولید سیم های تقلبی و عرضه کنندگان عمده را اعلام نمی کنند اما قصد داریم از سطح عرضه و با پیداکردن سرنخ ها به کارخانه ها برسیم.
مریم شفیعی نماینده انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران نیز اظهار داشت: جدول راهنمای خرید سیم توسط این انجمن تهیه شده است و به زودی به همه واحدهای صنفی اعلام می شود.
وی افزود: جدول راهنمای خرید شامل مقاومت الکتریکی، وزن عایق، وزن روکش، وزن مس و وزن کلاف ۱۰۰ متری است و همه واحدهای عرضه کننده این کالا حتماً باید در معرض دید مشتریان قرار دهند تا خریداران با توجه به استانداردهای لازم کالا را خریداری کنند.

در پایان این گشت، برای دو واحد عرضه کننده سیم های غیراستاندارد صورت جلسه ای تنظیم و قرار شد که صاحبان آن واحدها برای رسیدگی پرونده به تعزیرات مراجعه کنند همچنین همه اقلام کشف شده غیراستاندارد در این گشت توقیف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha