طرح تحول در بهترین حالت تنها سی درصد از کل کسری بودجه ی فعلی تامین اجتماعی را تشکیل می دهد که اگرچه عدد بزرگی است اما در مواجهه با بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی و کسری بابت پرداخت به بیمه ها عددی نیست. جهت مناظره با عوام فریبی های حاضر در هر جمع دانشگاهی و مدعیان حاضرم.

بدهی طرح تحول در مقابل بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی هیچ است

سلامت نیوز-*مهدی اسفندیار: چند روز پیش همایشی برای بررسی طرح تحول سلامت برگزار شد و تیتری که از این همایش در امد کاملا بی ربط و غیرکارشناسی و عوام فریبانه بود. 
به گزارش سلامت نیوز حداقل در مورد سازمان تامین اجتماعی و تا سال ۹۷ اسناد رسمی  می گوید که در این سال ها هزینه ی طرح تحول سلامت بر دوش این سازمان ۱۶۴۰۰ میلیارد طی سال های ۹۳ تا ۹۷ بود که از این مبلغ حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان در قالب تفاهم نامه ی دارویی بیماران خاص از سوی بیمه ی سلامت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد و ۱۳۱۰۰ میلیارد خالص هزینه های طرح تحول در بخش درمان غیرمستقیم این سازمان بود.

از این مبلغ ۲۲/۵ درصد متعلق به افزایش پرداختی به پزشکان و بقیه در دارو و هتلینگ و لوازم مصرفی بود که هیچ ارتباطی به پزشکان نداشته است.
در طی این سال ها رقم پرداختی اندکی بیشتر از سقف ۹/۲۷ بوده و تقریبا سر به سر بوده. 


اما در کل هزینه های سازمان تامین اجتماعی افزایش یافت چون در گذشته رقم اختصاص یافته به بخش درمان کمتر از ۹/۲۷ بود. 


مشکلی که برای تامین اجتماعی پیش امده مربوط به بدحساب و بدعهد بزرگی به نام دولت است که از چشم ها پنهان مانده است.

دولت در طی فاصله سال های ۸۹ الی ۹۷  رقمی بیش از ۱۱ میلیون نفر بیمه شده ی اصلی و تبعی را به سازمان تامین اجتماعی از گروه های قالیبافان و کارگران ساختمانی و باغبانان و .... تحمیل کرد و انان را با سهم ۷ الی ۱۱ درصد از حق بیمه به جای ۳۰ درصد قانونی صاحب مزایای بیمه شامل مستمری و درمان کرد و متعهد شد که مابقی را خود پرداخت کند. 

این رقم طی این سالها به عدد ۱۴۰ هزار میلیارد رسید و دولت حداکثر ده هزار میلیارد را پرداخت و مابقی را جزو دیون و بدهی خود لحاظ کرد. سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت هزینه های درمانی این میهمانان نا خوانده؛ ۲ استراتژی را در پیش گرفت، نخست از جیب بیمه شده های اصلی که بیمه را ۲۷ درصد پرداخت می کردند تامین کرد و سپس از بانک ها وام با بهره ۳۰ درصد گرفت و در این مسیر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از بانک ها وام گرفت و به شدت مقروض شد و سپس با عدم پرداخت پول بخش درمان که این رقم به حدود ۱۴ هزار میلیارد رسیده است آن را جبران کرد.

برای درک فلاکت این سازمان و انچه دولت با ان انجام داد؛ وضعیت مالی سال ۹۶ بسیار گویا است. چه آنکه در این سال ۹۶۵۰۰ هزار میلیارد درامد پیش بینی شده تا مخارج سازمان پوشش داده شود. در صورتیکه ۶۲۵۰۰ میلیارد وصولی از بیمه شده ها بوده و حدود ۳۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعهدات دولت که مبلغ قابل ذکری از ان وصول نشد؛ شاید همین دلیل است که دولتمردان بدشان نمی آید؛ بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی خودشان را زیر لوای طرح تحول سلامت و قاضی زاده ی هاشمی که دستش از قدرت کوتاه است پنهان کنند.


ضمن انتقاداتی که به نظام فی فور سرویس طرح تحول و گام سوم این طرح در افزایش تعرفه ها و سیستم پرداخت ناعادلانه سهم طرح تحول از محل هدفمندی یارانه ها و مالیات ارزش افزوده به بیمه ها و لزوم استقرار سریع دفترچه الکترونیک سلامت و تدوین و تدوین و عدم اجرای گایدلاین ها وارد است؛ باید گفت؛ طرح تحول در بهترین حالت تنها سی درصد از کل کسری بودجه ی فعلی تامین اجتماعی را تشکیل می دهد که اگرچه عدد بزرگی است اما در مواجهه با بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی و کسری بابت پرداخت به بیمه ها عددی نیست. جهت مناظره با عوام فریبی های حاضر در هر جمع دانشگاهی و مدعیان حاضرم.

اینجانب بابت مطالبی که در طی سال های اخیر نوشته ام و موجب انتقال مفاهیمی چون ورشکستگی بیمه تامین اجتماعی متاثر از طرح تحول به مخاطبان بوده از جناب اقای دکتر قاضی زاده که امروز دستشان از قدرت کوتاه است؛ عمیقا عذرخواهی می کنم و سایر انتقاداتم در موارد ذکر شده ی فوق و عملکرد معاونت درمان وقت و مدیریت تکنولوژی سلامت و عدالت در پرداخت به گروه ها بر سرجای خود باقیست.



*پژوهشگر حوزه ی سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسعود ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 0
    کسانی که حق بیمه می دهند باید از تمامی مواهب ان بهره مند شوند زیرا عملا مانند یک شرکت است فقطجوابگوی بیمه شده گان خودش است همه نیازمند هستند ولی درامد تامیین اجتماعی کفاف افراد خارج از شرکت را نمی دهد ولی دولت ها چون تحمل داشتن سرمایه دار بزرگ که سهامدارانش هم زیاد است ندارند و چون سهامداران نمی توان کنترل کنند هر لحظه پس عملا پاسخگویی نیست و راحت از جیب تامین اجتماعی هزینه می کنند الان دولت بدهکار است ولی در بیمه زیر مجموعه خودش وام می دهد هر سال خیلی راحت ولی تامین اجتماعی طلبکار است نمی تواند به سهامداران خود وام بدهد بیمه تکمیلی ان هم ضعیف تر از خدمات کشوری است تا اعتراض هم می شود می گوید من دولت می دهم اگر می دادی که الان سخنی باقی نمی مانند در مجموع استفاده های خوبی در حد ابرومند می شد تامین اجتماعی به اعضایش بدهد که با این برداشت ها از صندوق ان عملا این موقعیت ها ازبین رفته است و این شرعا و نه قانونا حلال نیست