چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴

شاید اگر ترانه‌سرای ترانه معروف «بر گیسویت ای جان، کمتر زن شانه» این گزارش را می‌خواند، در مصرع دوم ترانه به جای «دل من» می‌سرود: «چون در چین و شکنش دارد تومان‌ها کاشانه»! حکایت، حکایت «مو فروشی» است. کاری که برای برخی به یک تجارت تبدیل شده است.

بازار فروش موی سر در ایران

سلامت نیوز: شاید اگر ترانه‌سرای ترانه معروف «بر گیسویت ای جان، کمتر زن شانه» این گزارش را می‌خواند، در مصرع دوم ترانه به جای «دل من» می‌سرود: «چون در چین و شکنش دارد تومان‌ها کاشانه»! حکایت، حکایت «مو فروشی» است. کاری که برای برخی به یک تجارت تبدیل شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار ،دیروز خبری در رسانه‌ها منتشر شد که بسیاری از آن شگفت‌زده شدند. در این خبر آمده است که چند تار موی لودویگ فان بتهوون، نوازنده و آهنگساز بزرگ آلمانی در حراج‌خانه ساتبیز فروخته خواهد شد و قیمت پیشنهادی پایه برای آن بین ۱۵ تا ۱۹ هزار دلار است! این برنامه نامتعارف سه‌شنبه یازدهم ژوئن برگزار می‌شود و علاقهمندان می‌توانند از طریق تارنمای ساتبیز نیز در حراج شرکت کنند.

مو‌های بتهوون در بخش میراث و گنجینه‌های موسیقی حراج خانه ساتبیز عرضه می‌شود. این تار‌های موی خاکستری رنگ با روبانی ابریشمی بسته شده است و در یک قاب چوبی قرن نوزدهم قرار دارد.

این هنرمند آلمانی در سال ۱۸۲۶ تار‌های موی خود را به درخواست یکی از دوستانش به نام آنتون هالم با قیچی کوتاه کرد و به او هدیه داد. مو‌های بتهوون سال‌ها به عنوان یادگاری در خانواده هالم ماند و به تدریج یک اثر ارزشمند هنری تبدیل شد. حراج‌خانه ساتبیز در سال ۱۹۹۴ نیز چند تار موی بتهوون را برای فروش عرضه کرده بود.

آن مو‌ها پس از مرگ بتهوون در سال ۱۸۲۷ چیده شده بود و بررسی ژنتیکی آن‌ها ثابت کرد این هنرمند مشهور موسیقی کلاسیک جهان از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برده و شرایط جسمانی مناسبی نداشته است.


شاید این که چند تار موی یک فرد مشهور قیمتی بالغ بر 250 میلیون تومان داشته باشد عجیب به نظر برسد. اما یادمان باشد که در حراج‌های مشهور، کلکسیون‌داران ممکن است هر چیز عجیبی مرتبط به یک چهره معروف را با قیمت‌های گزاف بخرند.

اما ممکن است این نکته برای شما عجیب‌تر باشد که موی افراد غیرمشهور هم چندان ارزان نیست. در ایران سال‌هاست تجارتی به اسم تجارت موی طبیعی وجود دارد که در آن موهای بلند به قیمت‌های میلیونی خرید و فروش می‌شوند.


شاید داستان «هدیه سال نو» از ویلیام سیدنی پورتر معروف به «اُ هنری» را بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته به یاد بیاورند. داستانی که در آن، «دِلا» همسر جوان «جیم»، که زندگی فقیرانه‌ای را در کنار هم می‌گذراندند، برای خرید یک زنجیر ساعت برای همسرش، «خرمن موهای طلایی» خود را می‌فروشد و البته وقتی همسرش با بسته شانه‌های رویایی دلا به خانه برمی‌گردد، متوجه می‌شود که جیم هم ساعتش را که تنها دارایی قیمتی‌اش بود، برای خرید این شانه‌ها فروخته است.

شاید آن زمان، بسیاری فکر کردند که در نبود موهای مصنوعی برای ساخت کلاه‌گیس، فروش مو امری طبیعی بوده است، اما واقعیت اینجاست که هنوز هم علی‌رغم وجود موهای مصنوعی، کلاه‌گیس‌ها و اکستنشن‌های با موی طبیعی، طرفداران خاص خود را دارند.


اگر به سایت‌های درج آگهی مراجعه کنید، آگهی‌های متعددی درباره خرید و فروش موی طبیعی می‌بینید. البته که قیمت‌گذاری موها تا حد زیادی سلیقه‌ای است، اما باز هم قیمت‌ها احتمالا موجب شگفتی‌تان می‌شوند.


در یکی از این آگهی‌ها با درج تصویر موها و این توضیح که «قد مو ۵۵ سانت. جنس مو لخت. تمیز و شسته شده. سالم. وزن مو ۳۰۰ گرم. دیروز کات کردم. ۲ سال پیش رنگ و مش کرده بودم و هفته پیش رنگ شده بدون دکلره»، قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان برای فروش مطالبه شده است. آگهی‌های موهای کات شده فراوانند.

فردی دو طره موی بافته شده را با این شرح که «فروش دو عدد موی طبیعی دختر چهارده ساله.. به شرط سالم بودن بدون رنگ. قیمت پایین گذاشتم.اگر سر چسب بشه حدودا هر کدام ۳۰۰شاخه میشه. شایدم بیشتر»، یک میلیون و 100 هزار تومان قیمتگذاری کرده است. یا دیگری با این شرح که «موی 100% طبیعی، قد: 57‌ سانتی‌متر، رنگ قهوه‌ای تیره، موهای دختر جوان تازه از سر کات شده بدون سفیدی کاملا سالم و رنگ نشده یک دست و بدون مو خوره بسیار مناسب برا اکستنشن»، 800 هزار تومان در ازای آن‌ها مطالبه کرده است.

برخی آگهی‌ها هم هستند که معلوم است رشته موهایی از گذشته هستند یا به شکل اکستنشن‌های شاخه شاخه و کلاه‌گیس ساخته شده از موی طبیعی قیمتگذاری و فروخته می‌شوند.


البته همه موها بریده شده یا به اصطلاح این آگهی‌ها کات شده نیستند. برخی ترجیح داده‌اند که تا زمان یافتن مشتری، موها را روی سرشان نگه دارند. مثلا در یک آگهی با این توضیح که «پرپشت و بدون موخوره، یه بار رنگ شده لطفا کسی که واقعا میخواد زنگ بزنه. کات نکردم کسی خواست خودم کوتاهش می‌کنم براش میارم» در کنار عکسی از موهای بافته شده، قیمت 5 میلیون تومان درج شده است.

صاحب آگهی دیگری که نوشته است «۸۰ سانت موی طبیعی کاملا سالم جنس عالی هنوز از سر کات نشده، لطفا مشتری واقعی تماس بگیرد» هم موهایش را به قیمت 5 میلیون تومان می‌فروشد.

دختر دیگری هم در آگهی‌اش نوشته «موهای خودمه تا به حال رنگ نشدن، کاملا لخت و پرپشت هستن و بدون سفیدی، اندازه از هفتاد سانت بیشتره ولی خوب ۷۰ سانت در نظر می‌گیریم، از گردن به پایین این اندازه‌است‌ البته هنوز کوتاه نکردم. خواهشا اگه خریدار نیستید تماس نگیرید. قیمت ۸ میلیون تومان گذاشتم البته تخفیف هم میدم.

به دلایل مالی میفروشم، وگرنه خیلی دوسشون دارم. کسی برای کلاهگیس بخواد ماشین میکنم ولی خب قیمتش بالاتر میره». دیگری هم آگهی کرده که «موی طبیعی مشکی بدون رنگ مصنوعی ۴۵ تا ۵۰ سانت، ریباندینگ شده لخت و صاف» و قیمت را 5 میلیون تومان تعیین کرده است.

یا فردی در آگهی با این شرح که «۷۰ سانت موی طبیعی خانم ۲۰ ساله، بدون سفیدی، کاملا صاف و لخت، بدون رنگ و حنا، بسیار نرم و لطیف، رنگ خرمایی، مو کات نشده در حضور خریدار کات میشه» هم قیمت موهایش را 6 میلیون تومان تعیین کرده است.

البته قیمت‌های پایین‌تر هم دیده می‌شود؛ مثلا کسانی که در آگهی‌هایشان «موی طبیعی ۵۰ سانت بدون رنگ و حنا و موخوره» یا «۴۵سانت موی طبیعی به رنگ قهوه‌ای کاملا صاف و لخت» را 1 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاشته‌اند یا دیگری که البته اندازه موهایش را ننوشته، اما آن را تنها 300 هزار تومان قیمت گذاشته است.


جالب این که فروش مو مختص خانم‌ها نیست و در میان آگهی‌ها، تک و توک آگهی‌های فروش موی مردانه هم دیده می‌شود.خرید این موهای طبیعی، چنان که در میان آگهی‌ها هم مطرح شده است، برای تهیه اکستنشن‌های موی طبیعی و کلاه‌گیس کاربرد دارند.

قیمت‌ها هم بر اساس طول، حجم، سلامت، سابقه رنگ و دکلره شدن و رنگ طبیعی آن‌ها تعیین می‌شود. به گفته یک آرایشگر زنانه، موهای طبیعی برای مدل دادن کیفیت بهتری دارند و البته ظاهرشان هم قاعدتا طبیعی‌تر است. او می‌گوید: «البته مو با مو فرق می‌کند و کیفیت مو هم در کیفیت اکستنشن تولیدی مهم است.

برای تولید اکستنشن، سر هر دسته مو را چسب می‌زنند و سپس بر اساس میزان کم‌پشتی موهای مشتری و مقداری که لازم است موها بلندتر یا پرپشت‌تر به نظر برسند، در میان موهای سر جای‌گذاری می‌شوند. طبیعتا تلاش می‌شود که اکستنشن‌ها از نظر رنگ و جنس مو با موی سر مشتری هم شکل باشند».

وی اضافه کرد: «آرایشگاه‌ها بعد از کوتاهی موی مشتریانشان یا با خرید از فروشندگان مو، در صورت عدم وجود موخوره، آسیب ندیدن به دلیل رنگ و دکلره مکرر و بر اساس طول، حجم و رنگ، آن را شسته، ضدعفونی و کراتینه کرده و به صورت اکستنشن استفاده می‌کنند».

وی با اشاره به این که اکستنشن موی طبیعی از مصنوعی گرانتر است، خاطرنشان می‌کند: «موی طبیعی رنگ‌پذیر است و بعد از اکستنشن با موی طبیعی می‌توانید از رنگ مو استفاده کنید و موهای اضافه شده را مش و هایلایت کنید. همچنین موی طبیعی مراقبت کمتری نسبت به اکستنش مصنوعی نیاز دارد و دیرتر حالت اولیه خودش را از دست می‌دهد».

البته شیوه نصب اکستنشن هم در قیمت و کیفیت نصب مهم است. روش‌های متعددی برای این کار وجود دارد که اکستنشن با کراتین، کلیپسی، لاینی (خطی)، لیزری (که در واقع همان اکستنشن کراتینی است، اما دستگاه ذوب چسب کراتینی آن پیشرفته‌تر است و البته ربطی به لیزر هم ندارد!)، حلقه‌ای و دوختی از این جمله‌اند.

در آرایشگاه‌های گوناگون بسته برند و محل آرایشگاه، مواد مصرف شده و روش‌های اکستنشن، از 500 هزار تومان تا قیمت‌های میلیونی مثل 3.5 تا 6 میلیون تومان هم برای این کار دیده می‌شود. اکستنشن‌ها را بسته به کیفیت و نوع نصب تا چندین ماه می‌توان روی سر نگه داشت، هر چند برخی متخصصان پوست و مو معتقدند که استفاده از این روش می‌تواند به موهای ضعیف فرد آسیب بزند.


شاید در این میان با توجه به بحث حجاب و پوشیدگی موی زن، برای برخی این سوال پیش بیاد که خرید و فروش موی سر از نظر شرعی چه حکمی دارد. در استفتاهای جداگانه از حضرات آیات سیدعلی خامنه‌ای، مکارم شیرازی، سیستانی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی آمده است که خرید و فروش موی سر اشکالی ندارد.

آیت‌الله فاضل نیز در پاسخ به استفتائی در این باره نوشته است: «اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد».


به هر ترتیب به نظر می‌رسد مو هم می‌تواند در زمره سرمایه‌های فرد قرار گیرد و اگر موی بلندی دارید و نیاز به پول هم دارید، می‌توانید روی فروش آن حساب کنید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha