چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 273050

بیماری های قلبی عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر درجهان و مخصوصا در ایالات متحده هستند. در یک مطالعه جدید محققان به بررسی تاثیر مصرف منظم آب گوجه فرنگی بدون نمک بر بیماری های قلبی عروقی پرداختند.

تاثیر آب گوجه فرنگی بر بیماری های قلبی عروقی چیست؟

سلامت نیوز:  بیماری های قلبی عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر درجهان و مخصوصا در ایالات متحده هستند. در یک مطالعه جدید محققان به بررسی تاثیر مصرف منظم آب گوجه فرنگی بدون نمک بر بیماری های قلبی عروقی پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، آب گوجه فرنگی حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئید، ویتامین A، کلسیم و اسید گاما آمینو باتیریک است که می تواند در حفظ سلامت جسمی و روانی، از جمله جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، نقش داشته باشد.

یکی از دلایل اصلی بیماریهای قلبی عروقی، آترواسکلروز است که با تشکیل پلاک در داخل رگ های خونی بوجود می آید. با گذشت زمان، پلاک سخت تر می شود و رگ های خونی را باریک تر می کند.

آترواسکلروز هنگامی شروع می شود که اندوتلیوم، یا سطح داخلی عروق خونی، آسیب ببینند. این آسیب می تواند به دلایل مختلفی مثل فشار خون بالا، دیابت و میزان کلسترول خون رخ دهد. اگر فرد بتواند این سه عامل را کنترل کند، می توانند خطر ابتلا به آترواسکلروز و دیگر بیماری های قلبی عروقی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مطالعات اخیر نشان می دهند که مصرف آب گوجه فرنگی بدون نمک بیش از ۸ هفته باعث کاهش سطح تری گلیسیرید خون- تری گلیسرید نوعی چربی است- در زنان میانسال می شود. سطوح بالای این چربی ها سبب بروز بیماری آترواسکلروز می شود.

شواهد موجود در مورد تأثیرات محصولات گوجه فرنگی بر روی عوامل خطر بیماری قلبی عروقی از دیدگاه محققان نشان دهنده ی تاثیرات مثبت آب گوجه فرنگی بدون نمک بر چربی خون، فشار خون و عملکرد اندوتلیال است.

مزایای مفید مصرف آب گوجه فرنگی بر بیماری های قلبی عروقی قابل انکار نیست. با این حال، مطالعه جدید به اندازه کافی قدرتمند نیست که باعث تغییر در عادات نوشیدن شود؛ بهتر است قبل از اینکه بتوانیم نتایج قابل اعتماد بگیریم، کمی بیشتر تامل کنیم.

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha