پارک ملی گلستان، پناهگاه کم‌نظیر حیات وحش ایران که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان‌شمالی واقع شده، سال‌هاست که تحت مدیریت یکپارچه توسط استان گلستان حفاظت می‌شود.

آیا پارک ملی گلستان تجزیه خواهد شد‌؟

سلامت نیوز:پارک ملی گلستان، پناهگاه کم‌نظیر حیات وحش ایران که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان‌شمالی واقع شده، سال‌هاست که تحت مدیریت یکپارچه توسط استان گلستان حفاظت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،یکپارچگی مدیریت، موضوعی است که در دیگر پارک‌های ملی کشور نیز به اجرا درآمده است، اما اواخر اردیبهشت‌ماه محمد‌علی شجاعی، استاندار خراسان‌شمالی طی نامه‌ای خطاب به عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخواست داده تا مدیریت بخشی از این ذخیره‌گاه زیست‌کره که در خراسان شمالی قرار دارد، به استان واگذار شود؛ درخواستی که به عقیده کارشناسان منطقی نیست و پیامدهای منفی برای پارک ملی و محیط‌زیست به‌دنبال خواهد داشت.


 حدود 2سال قبل «شورای راهبری پارک ملی گلستان» با حضور نمایندگان استانداری، محیط‌زیست و تشکل‌های مردمی استان‌هایی که پارک در موقعیت جغرافیایی آنها قرار گرفته، تشکیل شد که ریاست آن بر عهده استاندار گلستان است و البته معاون محیط طبیعی سازمان هم بر آن نظارت دارد تا مدیریت بر پارک از کیفیت بهتری برخوردار شود.

بااین وجود، اما استاندار فعلی خراسان‌شمالی با ذکر دلایلی خواستار واگذاری بخش خراسانی پارک شده تا مدیریت بهتری اعمال شود. علی‌اصغر مطهری، مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌شمالی  می‌گوید: «از نظر استاندار، کمبودها و معضلاتی همچون اطفای حریق و مدیریت بحران‌های طبیعی در مورد پارک ملی گلستان وجود دارد که با تفکیک آن این ذخیره‌گاه بهتر مدیریت خواهد شد.» ‌

مطهری این را هم می‌افزاید که بعضی پیشنهادهای استانداری، پیش از این توسط همان شورای راهبری عملی شده است. مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی هرچند تمایلی به اظهارنظر صریح درخصوص این درخواست ندارد و می‌گوید: «‌اجازه دهید اظهارنظر نکنم. مسئولان سازمان تصمیم‌گیری خواهند کرد» اما از موضوع «‌مدیریت یکپارچه» به‌عنوان مدیریتی مناسب و اثرگذار در جهت حفاظت از پارک ملی گلستان نام می‌برد.

حسین آخانی، ‌استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران نیز معتقد است: این دعوای استانی در مورد پارک‌های ملی قابل‌قبول نیست. او در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: «معتقدم مدیریت پارک‌های ملی باید مانند تمام دنیا از دست استان‌ها خارج شده و فرا‌استانی اداره شود. اما به جز این، خراسان‌شمالی چه اقدامی می‌خواهد برای پارک ملی گلستان انجام دهد که مدیریت فعلی نمی‌تواند؟ این کار نه عقلانی است و نه منطقی.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خراسان‌شمالی علاقه دارد از امکانات تفریحی در پارک استفاده کند، این را هم گفت که اگر مسئولان استان خراسان‌شمالی دغدغه محیط‌زیستی دارند، منطقه حفاظت‌شده «قرخود» را که در شرق پارک ملی گلستان است، به پارک ملی تبدیل کرده و از آن حفاظت کنند.

رضا اقتدار، ‌مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط‌زیست نیز درخصوص موضع سازمان در این خصوص به اسکان‌نیوز گفته: «اصل بر مدیریت یکپارچه است. آقای ظهرابی، معاون محیط طبیعی نیز نظرشان بر مدیریت واحد پارک‌های ملی است.» با وجود تمام این نظرات باید منتظر نظر نهایی رئیس سازمان محیط‌زیست باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha