همین که خبر آمد در «تل سیاه» بندرعباس چند سگ را کشته‌اند، دوستداران حیوانات، خشمگین‌تر از همیشه، تا محل نگهداری سگ‌ها رفتند، لاشه‌ها را پشت وانت گذاشتند و به شهر برگشتند و سگ‌های بی‌جان را در یک کلینیک دامپزشکی رها کردند.

سگ‌کشی در «تل سیاه»

سلامت نیوز: همین که خبر آمد در «تل سیاه» بندرعباس چند سگ را کشته‌اند، دوستداران حیوانات، خشمگین‌تر از همیشه، تا محل نگهداری سگ‌ها رفتند، لاشه‌ها را پشت وانت گذاشتند و به شهر برگشتند و سگ‌های بی‌جان را در یک کلینیک دامپزشکی رها کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،عصر چهارشنبه پیش دعوا همین جا شروع شد؛ جلوی کلینیکی که به گفته معترضان، پیمانکار شهرداری در آن کار می‌کرد. دوستداران حیوانات سگ‌های نیمه‌جان بازمانده را آن روز نجات دادند و حالا می‌گویند شهرداری ٣٠ سگ توله و بالغ را با تزریق سم و سیم مفتول کشته است.

شهرداری بندرعباس هم جواب داده که فقط هشت سگ بیمار را با روشی استاندارد یوتانایز کرده و پیمانکار را هم خلع ید. دوستداران حیوانات بندرعباس از مدت‌ها پیش به شیوه نگهداری سگ‌ها در سایت تل سیاه معترض‌اند: «بدون آب و غذا و بدون سایه‌بان. فقط حیوانات را در یک حصار نگه داشته‌اند و رهایشان کرده‌اند تا همنوع‌خواری کنند.»

گروه‌های حامی در ماه‌ها و سال‌های گذشته به شهرداری‌های کرمان، اهواز، قم و مشهد معترض بوده‌اند. در تهران هم بعد از اعتراض حامیان، شهرداری در آرادکوه، مرکزی برای کنترل سگ‌های بی‌صاحب به راه انداخته. مرکزی که کلینیک درمانی، قرنطینه و نقاهتگاه دارد، اما هنوز به امکانات  واکسیناسیون مجهز نیست.


در تل سیاه چه خبر است؟
عکس‌ها و فیلم‌های سگ‌کشی در تل سیاه، شبیه تکرار این ماجرا در سال‌های گذشته در شهرهای مختلف است. این بار اما دردناک‌تر، حامیانی که در بی‌توجهی شهرداری بندرعباس، هر روز برای حیوانات آب و غذا می‌بردند، این بار سگ‌ها را مرده و خونین دیدند و دست و پایشان را گرفتند و تا شهر آوردند، تا آن‌طور که آنها مدعی‌اند، این خشونت را به عامل کشتار سگ‌ها نشان دهند.


دوستداران حیوانات هرمزگان دو‌سال پیش متوجه تل سیاه شدند؛ وقتی اعتراضات به حضور سگ‌های بی‌پناه در شهر بالا و شهرداری تصمیم گرفت برای حل مسأله، سگ‌ها را جمع‌آوری کند و جایی نگه دارد.

سمیه سلیمی، رئیس «انجمن حامیان حیوانات ‌پناه» درباره آن‌چه در تل سیاه دیده، می‌گوید: «دو‌سال پیش فهمیدیم شهرداری بندرعباس سگ‌های ولگرد سطح شهر را به بهانه ساماندهی و عقیم‌سازی به یکی از بیابان‌های دور از شهر به نام منطقه تل سیاه برده؛ سنگلاخی بدون آب و غذا. سگ‌ها را بدون فراهم کردن امکانات اولیه -بدون آب و غذا- فقط با کشیدن دیواری به دورشان، زندانی کرده بودند.

آنها از گرسنگی به همنوع‌خواری افتاده بودند و این وضع هشت‌ماه ادامه داشت، تا وقتی اعضای انجمن حامیان حیوانات متوجه شدند و به حال آنها رسیدگی کردند. آنها برای بهبود شرایط زندگی آن حیوانات بی‌پناه، با هزینه شخصی‌شان سایبان ساختند، مخزن و ظرف برایشان آوردند و به‌طور روزانه آب یخ و غذا بهشان دادند و از آن زمان تا امروز کارشان همین بوده است؛ درمان سگ‌ها، درست کردن حوضچه، خرید روزانه ٣٠٠هزار تومان غذا برای آنها، وان‌هایی به قیمت ٦٠٠‌هزار تومان و تانکرهای بزرگ آب.

همه این کارها را حامیان کردند، اما مسئولان این کارها را به نام خودشان زدند. بی‌آن‌که بدانند، تامین هزینه این اقلام و غذارسانی هر روزه با توجه به بعد مسافت و مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه حامیان این شهر بود،  فقط با یک دلیل قابل توجیه است و آن عشق به حیوانات است و بس. درحالی‌که مسئولان مرکز تل سیاه به سگ‌ها رسیدگی نمی‌کردند، در عوض به بدترین شکل آنها را نگهداری می‌کردند. این واقعیت تل سیاه است و همه ما اعضای حامیان، به این روند معترضیم.»


به گفته او ظهر چهارشنبه گذشته به آنها خبر رسید که «پیمانکار شهرداری که برای عقیم‌سازی سگ‌ها بودجه دریافت کرده و قرارداد بسته، پنهانی به تل سیاه رفته و با تزریق سم و لیدوکائین به قلب سگ‌ها یا با بستن سیم مفتولی به دور گردن و دست و پای آنها، تعداد زیادی از حیوانات –توله‌ها و سگ‌های بالغ- را کشته و با رسیدن حامیان از محل متواری شده است.»

حامیان، عکس‌ها و فیلم‌هایی از آن روز منتشر کرده‌اند؛ از سگ‌های مرده و آنهایی که نجات داده‌اند: «ما پیش از این به پیمانکار قبلی شهرداری معترض بودیم و کنار رفت، اما پیمانکار جدید هم همان روند را در پی گرفته است.»


راحله، عضو دیگر این انجمن می‌گوید: «شهرداری می‌گوید سگ‌هایی که کشته، بیمار بوده‌اند، اما اگر بیمار بودند چرا قلاده داشتند؟ چرا تن‌شان با مفتول زخمی شده بود؟ ما می‌دانیم که آن حیوانات تحت درمان بودند.

یک‌سری‌شان عقیم شده بودند و یک‌سری‌شان نه. برای همین بود که به نشانه اعتراض به موسوی، پیمانکاری که در کلینیک داماهی کار می‌کرد، همه سگ‌ها را آن‌جا بردیم.»

بعد از اعتراض گروهی از شهروندان به این ماجرا، دنیا واقفی، مسئول کلینیک دامپزشکی داماهی در اطلاعیه‌ای نسبت به اتفاقات تل سیاه ابراز تاسف و البته بی‌اطلاعی کرد: «درصورتی که این اتفاقات باعث مخدوش‌شدن حقوق حیوانات شده باشد، انزجار و بیزاری خود را اعلام می‌کنم.»

در این اطلاعیه او توضیح داده که از ابتدای تاسیس کلینیک بارها برای عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد اعلام آمادگی و نسبت به یوتانایز کردن آنها مخالفت کرده است.

مسئول کلینیک هرگونه دخالت در وقایع تل سیاه را رد کرده و در واکنش به اقدام اعضای انجمن نوشته: «اشخاصی با انگیزه‌هایی بعضا نامشخص، فریب خورده و از روی نا آگاهی و نادانی و احیانا سایر غرایض، اقدام به هتک حرمت، ضرب و شتم و رهاسازی حیوانات مرده و متعفن در کلینیک من کرده‌اند و از این عمل شنیع خود فیلم و مستند تهیه کرده‌اند.» درنهایت او تقاضای طرح موضوع در شورای تامین استان و تهیه دادخواست از مراجع قضائی کرده است.


«اسماعیل موحدی‌نیا»، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس همان روز در واکنش به این اتفاقات به «ایرنا» توضیح داده که این سگ‌ها بیمار بوده‌ و طبق نظر دامپزشک و شیوه‌نامه وزارت کشور معدوم شده‌اند.

او خبر داده که پیمانکار قبلی، ١٠روز پیش خلع ید شده و دلیل این اقدام را برخی نارضایتی‌ها از نحوه جمع‌آوری سگ‌ها دانسته است: «حدود هشت قلاده سگ براساس نظر دامپزشک معدوم شده‌اند.» بعد از اعتراض به سگ‌کشی در تل سیاه، شهرداری بندرعباس دستور داده تا بررسی‌های کامل‌تر معدوم‌سازی متوقف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha