معاون عمرانی وزیر کشور آخرین اقدامات کمیته بازسازی مناطق سیل‌زده را تشریح کرد.

چه مشکلاتی بر سر راه بازسازی مناطق سیل‌زده وجود دارد

سلامت نیوز: معاون عمرانی وزیر کشور آخرین اقدامات کمیته بازسازی مناطق سیل‌زده را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزایش قیمت مصالح و کندی پرداخت تسهیلات بانکی را دو مشکل اصلی در بازسازی مناطق سیل‌زده عنوان کرد.

مهدی جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با پانا در تشریح آخرین گزارش اقدامات انجام شده در مناطق سیل‌زده اظهار کرد: ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده در سیل اخیر حکایت از وارد شدن خسارت به 169 هزار و 377 واحد مسکونی در 21 استان دارد که از این تعداد 11 هزار و 864 واحد نیازمند احداث در شهرها و 56 هزار و 449 واحد نیز نیازمند احداث در روستاها هستند. همچنین واحدهای تعمیری روستایی 101 هزار و 62 واحد و خسارت معیشتی 109 هزار و 833 واحد است.

معاون امور عمرانی وزارت کشور با بیان اینکه با تعیین استان‌های معین برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده با اولویت در استان‌های لرستان، گلستان، خوزستان و مازندران، عملیات اجرایی واحدهای احداثی و تعمیری آغاز شده است، گفت: 89 هزار و 22 پرونده جهت برای تسهیلات احداث و تعمیری واحدهای مسکونی آسیب‌دیده تشکیل شده است که تعداد 37 هزار و 867 نفر به بانک معرفی شده‌اند و از این تعداد 22 هزار و 502 نفر برای واحدهای تعمیری و 5 هزار و 377 نفر برای واحدهای احداثی است. علاوه بر این تاکنون 5 هزار و 292 پرونده برای دریافت تسهیلات با بانک عقد قرارداد کرده‌اند.

به گفته وی، آواربرداری از 3 هزار و 806 واحد شروع و برای 3 هزار و 977 واحد نیز پی کنی و 615 فونداسیون انجام شده است.

جمالی‌نژاد ادامه داد: به آسیب‌دیدگان و متقاضیان معادل 26 هزار و 808 نفر کمک بلاعوض به مبلغ 955 میلیاردریال پرداخت شده است.

وی با اشاره به بخشنامه دبیر هیات دولت درباره کاستن از فرایندهای اداری غیرضروری و تسهیل در فرایندهای اداری و اجرایی عملیات بازسازی و نوسازی گفت: در این راستا بخشنامه صدور پروانه رایگان ساختمان در شهرها و روستاها از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای متقاضیان تهیه و ابلاغ شده است. همچنین با سازمان نظام مهندسی و سازمان تامین اجتماعی درباره تسهیل فرایند و ارائه تخفیف خدمات فنی و مهندسی و بیمه کارگران ساختمانی مکاتبه شده است.

معاون امور عمرانی وزارت کشور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای تحقق مصوبات هیات دولت در مناطق سیل‌زده گفت: انجام برآورد اولیه خسارات وارده به حوزه مدیریت شهری و روستایی از جمله تاسیسات و زیرساخت‌های عمومی شهری و روستایی، ابنیه و تاسیسات خدماتی و حفاظتی شهرها و روستاها به رقم ریالی 15 هزار میلیارد ریال و اعلام به کمیته برآورد و تخصیص برای انجام تشریفات لازم اخذ مصوبه هیات وزیران انجام شده است.

وی ادامه داد: برنامه اجرایی وزارت نیرو برای تاسیسات آبی آسیب‌دیده حوزه خدمات و فاضلاب تاسیسات برق به تفکیک طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه، برنامه اجرایی وزارت راه و شهرسازی به منظور بهسازی و نوسازی راه‌های مواصلاتی آسیب‌دیده اعم از شریانی و غیرشریانی شامل پل‌ها، آب‌نماها و آب‌روها، برنامه اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تفکیک طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه، برنامه اجرایی آموزش و پرورش برای مراکز آموزشی و مدارس آسیب‌دیده به تفکیک طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه اخذ شده است.

جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: نشست‌های کارشناسی جهت تعیین دقیق حرائم، بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های عبوری از شهرها و روستاهای آسیب دیده، هماهنگی‌های اولیه با دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارت نیرو و بنیاد مسکن ذیربط صورت گرفت و وظایف دستگاه‌ها مشخص و ابلاغ شده است.

به گفته وی، تاکنون 20 هزار تن فولاد برای احداث واحدهای مسکونی خریداری شده است و طی مذکرات انجام شده سازمان برنامه و بودجه موظف به تامین 5000 میلیارد ریال برای خرید فولاد شده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تأکید کرد: همچنین بنیاد مستضعفان و جانبازان متعهد است تا برای سیمان مورد نیاز بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده اقدام کند که برررسی‌ها و برآوردهای اولیه نیاز به تامین 582 هزار تن سیمان را نشان می‌دهد که این نهاد برای تامین آن اعلام آمادگی کرده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور درباره اقدامات برای بهبود وضع بهداشتی مناطق سیل‌زده گفت: کلیه امکانات به منظور انجام هماهنگی امور بهداشتی و بهسازی محیط به ویژه مدیریت پسماند در مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان بسیج شده است و رسیدگی به نشت فاضلاب در شهر اهواز و اعلام موضوع به وزارت نیرو، استانداری خوزستان و شهرداری اهواز برای انجام اقدامات و رفع مشکلات انجام شده است.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون حداقل 7 جلسه از جلسات کارگروه بازسازی و نوسازی در کلیه استان‌های کشور بالاخص استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان برگزار شده است، بیان کرد: جلسات کارگروه‌های بازسازی و نوسازی در استان‌های کرمانشاه، کرمان، همدان، گلستان، مازندران، خوزستان، مرکزی و سیستان و بلوچستان با تمامی اعضا برگزار شده است. علاوه بر این با هدف استفاده از حداکثر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی تاکنون با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، بسیج سازندگی، خیرین مسکن‌ساز، بنیاد مسکن، وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت جلسات تخصصی برگزار شده است.

این مقام مسئول در وزارت کشور با اشاره به مهم‌ترین موانع و مشکلات پیش رو در مناطق سیل‌زده گفت: افزایش و تغییر قیمت مصالح ساختمانی و لوازم مورد نیاز در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و کندی پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی را می‌توان از جمله این مشکلات برشمرد.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد در پرداخت تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها با توجه به پرونده‌های تشکیل شده از سوی استان‌ها و انجام تشریفات لازم برای عقد قرارداد با مجری سیستم کنترل پروژه در رصد به موقع امور بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل تسریع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha