معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل در بیمارستان‌ها "مدیریت تخت" است، گفت: راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم.

اسناد همه بیمارستان‌ها باید تا پایان سال الکترونیکی شود

سلامت نیوز: معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل در بیمارستان‌ها "مدیریت تخت" است، گفت: راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت امروز در دوره ملی توانمندسازی رؤسای بیمارستان‌های دانشگاه‌ها ودانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، اظهار داشت:درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از بیمارستان‌هاست اما بعضی دانشگاه‌های کوچک تشکیلات زیادی دارند و ما در حال اصلاح این موضوع هستیم. به شکلی که دانشگاه‌هایی داریم که بدهی 17 و 18ماهه به کادر درمانی دارند اما مطالبه بیمه آنها 8 ماه است واین موضوع به دلیل قطور بودن حوزه ستادی آنهاست.

وی با تاکید بر نقش مهم مدیران بیمارستانی در سیستم درمانی، افزود:‌نباید مدیر بیمارستان به راحتی عوض شود چراکه با ثبات‌ترین آدم در دانشگاه‌ها باید رئیس بیمارستان و مدیر مالی آن باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هزار و 2 بیمارستان  در کشور داریم و اکنون 47 درصد بیمارستان‌های ما زیر 100 تخت  دارند  و این در حالی است که در بیمارستان‌های زیر 100 تخت ما در بخش دولتی ماندگاری بیمار بیش از سه روز و در بخش خصوصی زیر دو روز است.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه راهی جز حرکت به سمت بیمارستان‌های مستقل نداریم، گفت: باید بیمارستان‌های بزرگ دو تا سه بیمارستان کوچک را پوشش دهد.

وی از تدوین سند سطربندی تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: باید در کنار این موضوع به سطربندی نیروی انسانی نیز توجه کنیم چراکه اکنون مشکل ما نیروی انسانی متخصص است.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از بیمارستان‌ها که از سهمیه 30 درصدی مناطق محروم استفاده نمی‌کنند، افزود: به زودی سطربندی خدمات را اعلام می‌کنیم.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه کسانی که سهمیه عدالت آموزشی برای شهرستان‌ها دارند، نباید به هیچ وجه جابجا شوند متذکر شد: پزشکان متخصصی که تعهد عدالت آموزشی به مدت 12 سال دارند باید در آن منطقه حضور داشته باشند و شما نباید به هیچ وجه در این خصوص کوتاه بیایید.

وی با اشاره به الکترونیکی شدن خدمات پزشکی گفت:‌راهی جز الکترونیکی شدن خدمات نداریم و یکی از اولویت‌های ما ارسال اسناد الکترونیکی به بیمه‌ها به شکلی که تا پایان سال جاری باید همه بیمارستان‌ها اسنادشان الکترونیکی  شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به سنجه‌های مختلف در ارزیابی بیمارستان‌ها، مرگ و میر مادر باردار ونوزادان را از سنجه‌های اصلی در ارزیابی بیمارستان‌ها برشمرد.

جان‌بابایی با تاکید بر اینکه اکنون مشکل ما در بیمارستان‌ها مدیریت تخت است، گفت:‌باید رئیس بیمارستان هر روز یا هفته‌ای یکبار تمام بخش‌های بیمارستان‌ها و تخت‌های آن را کنترل کند.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم از سیستم درمانی در بیمارستان‌ها افزود: در بسیاری از استان‌ها یکی از علل مرگ و میر نوزادان، جدا کردن آن از مادر و انتقال به بیمارستان شهرهای دیگر است و میزان مرگ و میر مادر باردار از سنجه‌های اصلی ارزیابی ما است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت توجه به درمان بیماران خارجی مراجعه کننده به بیمارستان‌ها گفت: با تمام بانک‌ها تفاهم نامه داریم و بانک‌هایی که درون بیمارستان‌ها شعبه دارند باید نقش صرافی داشته  و مراحل تبدیل پول را انجام دهند.

جان‌بابایی با اشاره به ضرورت توجه لحظه‌ای مدیران بیمارستان‌ها به حوادث احتمالی در بیمارستان‌های تحت پوشش خود، خاطرنشان کرد: اگر حادثه‌ای در بیمارستانی اتفاق می‌افتد باید سریعا گزارش شود و اگر رئیس یا پرستار بیمارستان این موضوع را گزارش نکند درجه بیمارستان پایین می‌آید.

وی با تاکید بر نقش مهم خدمات درمانگاهی در بیمارستان‌ها، یادآور شد: عامل تولید منابع بیمارستان‌ها،‌ درمانگاه‌های آن هستند و این در حالی است که در بعضی مواقع به این درمانگاه‌ها توجه لازم نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha