حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند! این شعار را بارها و بارها در زندگی‌مان شنیده و درست بودن آن را به چشم دیده‌ایم. درواقع مهمترین چیزی که هنگام مواجهه با یک خطر ناگهانی، مهم است، نحوه و سرعت واکنش به آن خواهد بود، به دلیل این‌که در شرایط خطر انسان ناخودآگاه دستپاچه شده و فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری درست ندارد، بهترین راه این است که از قبل برای چنین شرایطی آمادگی داشته باشیم.

شیوه‌های نجات در دقیقه صفر

سلامت نیوز: حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند! این شعار را بارها و بارها در زندگی‌مان شنیده و درست بودن آن را به چشم دیده‌ایم. درواقع مهمترین چیزی که هنگام مواجهه با یک خطر ناگهانی، مهم است، نحوه و سرعت واکنش به آن خواهد بود، به دلیل این‌که در شرایط خطر انسان ناخودآگاه دستپاچه شده و فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری درست ندارد، بهترین راه این است که از قبل برای چنین شرایطی آمادگی داشته باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،بدن ما برای زنده ماندن به اکسیژن نیازمند است. در این صفحه خواهید دانست زمانی که مصدوم دچار ایست قلبی  و ضربان قلب متوقف می‌شود، باید چه اقداماتی انجام داد، همچنین به شما آموزش می‌دهیم اگر نوزاد شما نمی‌تواند نفس بکشد، چگونه سریعا کمکش کنید تا راه هوایی باز شود و بتواند نفس بکشد. در ادامه نیز روش‌های امدادرسانی به فردی که دچار غرق‌شدگی است را بررسی می‌کنیم.

 استفاده از AED

وقتی مصدوم دچار ایست قلبی می‌شود، ضربان قلب متوقف شده و هیچ جریان خونی وجود ندارد. ایست قلبی پس از حمله قلبی و اختلال در آهنگ طبیعی قلب رخ می‌دهد که سبب بروز وضعیتی به نام فیبریلاسیون بطنی می‌شود.

دستگاه دفیبریلاتور  می‌تواند برای شروع به کار دوباره قلب و برگشت طبیعی ضربان قلب در مواردی که عامل ایستAED  خودکار خارجی یا  قلبی، اختلال در آهنگ قلب است، مورد استفاده قرار گیرد.

این دستگاه در بسیاری از کشورها در محل‌های عمومی از قبیل فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، مراکز خرید و اداره‌ها وجود دارد و می‌تواند بدون آموزش قبلی، با اطمینان و موثر مورد استفاده  قرار گیرد. سی‌پی‌آر را  آغاز وAED  را درخواست کنید و تا زمانی که AED آماده شود سی‌پی‌آر را ادامه دهید، سپس طبق دستورهای دستگاه عمل کنید.


١ – آماده‌کردن AED
AED را روشن و پدهای آن را خارج کنید.


٢ –  بازکردن لباس مصدوم
هرگونه لباسی که قفسه سینه را می‌پوشاند، باز کنید یا بِبُرید.
با پارچه خشک عرق روی پوست را پاک کنید.


٣ – قرار دادن پدها روی قفسه سینه
پدها را بچسبانید. یکی از پدها را در سمت راست بالای قفسه سینه مصدوم و دیگری را در سمت چپ پایین قفسه سینه قرار دهید، به شکلی که محور طولی آن به صورت عمودی قرار گیرد.


مطمئن باشید هیچ کس با فرد تماس ندارد، تا مانع از ارزیابی درست دستگاه شود.


٤- دنبال‌کردن دستورها
به دستورهای صوتی یا تصویری دستگاه عمل کنید. دستگاه به شما خواهد گفت چه زمانی شوک بدهید و چه زمانی سی‌پی‌آر را انجام دهید. اگر نیاز به شوک دارد، مطمئن شوید که در آن هنگام کسی با مصدوم تماس ندارد.


تا زمان رسیدن نیروی اورژانس و تحویل مصدوم دستورها را دنبال کنید.
AED  کودکان
برای کودکان سنین یک تا هشت سال ازAED   کودکان یا از نوع استاندارد آن با پدهای ویژه کودکان استفاده کنید. اگر  هیچ کدام در دسترس نیست از یک AED و پد استاندارد استفاده کنید. AED  را برای کودکان زیر یک سال استفاده نکنید.

تنفس مصنوعی

١ – باز نگه داشتن راه هوایی
با قرار دادن یک دست روی پیشانی و بالا آوردن چانه با انگشتان دست دیگرتان (مانور سرعقب چانه بالا) از قرار گرفتن سرمصدوم به عقب مطمئن باشید.


مراقب باشید قسمت نرم گردن در زیر چانه را فشار ندهید. این کار می‌تواند باعث بسته شدن راه هوایی شود.
٢ – آغاز تنفس مصنوعی
با انگشتان دستی که روی پیشانی مصدوم قرار گرفته است، بینی او را بگیرید.
نفس بگیرید و با لب‌های خود، دهان مصدوم را کامل بپوشانید.
تا اندازه‌ای به داخل دهان او بدمید که قفسه‌ سینه‌اش بالا بیاید.
٣ – تکرار تنفس
اگر قفسه سینه در هنگام دمیدن شما بالا بیاید و زمانی که دهان خود را برمی‌دارید، به پایین برگردد، در این صورت شما یک تنفس مصنوعی داده‌اید. هر تنفس باید یک ثانیه طول بکشد.
دومین تنفس مصنوعی را بدهید.


از یک محافظ صورت استفاده کنید
هنگام تنفس مصنوعی، استفاده از محافظ صورت پلاستیکی خطر انتقال عفونت را کاهش می‌دهد. محافظ را روی  صورت مصدوم قرار دهید به شکلی که فیلتر آن روی دهان وی باشد. بینی او را بگیرید و با فیلتر به او تنفس مصنوعی بدهید.


تکرار فشار قفسه سینه و تنفس مصنوعی
دوباره ٣٠ بار فشار و ٢ تنفس بدهید.
تا زمانی که تیم اورژانس برسد، مصدوم علایم بهبودی (سرفه، بازکردن چشم‌ها، حرکت ارادی یا تنفس) را نشان دهد یا شما بیش از اندازه خسته شوید، به‌طور متناوب ٣٠ فشار و ٢ تنفس مصنوعی را ادامه دهید.
مراحل احیا را پیوسته  و با کمترین وقفه زمانی انجام دهید.اگر نمی‌توانید یا تمایلی به انجام تنفس مصنوعی ندارید، فقط فشار بر قفسه سینه را با سرعت ١٢٠- ١٠٠ بار در دقیقه انجام دهید.


قرار دادن در وضع بهبود
اگر مصدوم علایم بهبودی را نشان داد، او را در وضع بهبود قرار دهید و تنفس او را بررسی کنید. علایم حیاتی مصدوم را تا رسیدن اورژانس پیوسته ارزیابی و ثبت کنید.

غرق‌شدگی

غرق‌شدگی می‌تواند به دلیل کاهش دمای بدن و ایست قلبی ناگهانی به دنبال افتادن در آب سرد، گرفتگی گلو یا ورود آب به داخل ریه‌ها ایجاد شود. مصرف الکل یا داروهای مخدر زمینه غرق‌شدگی را مستعد می‌سازند. در بعضی موارد، غرق‌شدگی در حجم کمتری از آب مانند وان حمام نیز
 اتفاق می‌افتد.

اهداف شما
برقراری تنفس
گرم نگه‌داشتن مصدوم
انتقال فوری به بیمارستان
علایم و نشانه‌ها
قطع تنفس
کبودی درصورت و ناخن‌ها
کاهش سطح هوشیاری


١ – خارج‌کردن مصدوم از آب


برای این‌که به داخل آب کشیده نشوید، در کنار آب دراز بکشید.

برای بیرون‌کشیدن مصدوم از طناب، حلقه لاستیکی، چوب یا شاخه درخت استفاده کنید.
راه‌رفتن در آب از شنا‌کردن بهتر است، به عمق بیشتر از خط سینه خود نروید.


٢- درازکشیدن مصدوم
مصدوم را روی کت یا زیرانداز بخوابانید.


بلافاصله دهان وی را از گل‌  و لای پاک کنید.
لباس‌های خیس مصدوم را عوض کرده و با یک پتو او را بپوشانید.
درصورت هوشیاربودن مصدوم، به او نوشیدنی گرم بدهید.
اگر مصدوم بیهوش است و تنفس دارد، او را در وضع بهبود قرار دهید.


اگر مصدوم بیهوش است و تنفس ندارد، هرچه سریع‌تر احیا را آغاز کنید.


٣- تماس با  اورژانس
حتی اگر به نظر می‌رسد حال مصدوم خوب است، با اورژانس تماس بگیرید. اگر تنها هستید، ٢دقیقه احیا را انجام دهید، سپس تماس بگیرید.

شیرجه‌زدن در داخل آب‌های کم‌عمق، باعث آسیب گردنی و فلج اندام‌ها می‌شود. درچنین مواردی جابه‌جایی با کمترین حرکت انجام شود.
برای خارج‌کردن آب از داخل ریه و معده مصدوم تلاش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha