یک جراح و متخصص ناباروری مردان، نسبت به آسیب های مصرف مواد دخانی در باروری مردان هشدار داد و گفت: احتمال ناباروری در مردان با مدت زمان مصرف سیگار، بیشتر می شود.

تهدید باروری مردان سیگاری/ همسر و کودک هم در خطر هستند

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص ناباروری مردان، نسبت به آسیب های مصرف مواد دخانی در باروری مردان هشدار داد و گفت: احتمال ناباروری در مردان با مدت زمان مصرف سیگار، بیشتر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سعید آراسته، به عوارض مصرف مواد دخانی در باروری مردان اشاره کرد و افزود: آنچه راجع به مضرات مصرف سیگار باید بدانیم، این است که تنها عامل بروز بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان‌ها نیست، بلکه مصرف مواد دخانی می‌تواند باروری مردان را نیز تهدید کند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، ادامه داد: مطالعات نشان داده است مصرف مواد دخانی به شدت با پتانسیل‌های باروری مردان در ارتباط است و همه پارامترهای باروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آراسته با اشاره به اهمیت اسپرم در باروری مردان، گفت: دود مشتق از مصرف دخانیات، به اسپرم‌ها آسیب می‌زند و باعث می‌شود که باروری مرد تهدید شود.

وی افزود: این قبیل موارد در ارتباط با عوارض مصرف مواد دخانی در باروری مردان، مطرح است. ضمن اینکه مدت زمان سیگاری بود مردان نیز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت.

آراسته گفت: نوع و دود سیگار به واسطه نیکوتین موجود در آنها نیز می‌تواند باروری مردان را تحت الشعاع قرار دهد.

این جراح و متخصص ناباروری مردان، ادامه داد: مدت زمان مصرف مواد دخانی بسیار مهم است، به طوری که فردی که ۳۰ روز سیگار کشیده در معرض آسیب‌های اسپرم سازی قرار دارد. زیرا، نیکوتین، تأثیر مستقیم و نامناسب روی کیفیت اسپرم دارد.

آراسته با عنوان این مطلب که سلول‌های اسپرم ساز از دود مواد دخانی آسیب می‌بینند، افزود: احتمال ناباروری در مردانی که کمتر از ۵ سال سیگار کشیده‌اند، ۲.۴۱ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. همین وضعیت در مردانی که بیش از ۵ سال سیگار کشیده‌اند، به ۴.۲۷ برابر در مقایسه با مردان غیر سیگاری می‌رسد.

وی با اشاره به عوارض مخرب دود سیگار بر سلامت اطرافیان مرد سیگاری، گفت: فرزند پدر سیگاری با مشکلات روحی و روانی به خصوص بروز اوتیسم مواجه است و احتمال سرطان‌های دوره کودکی در این بچه‌ها بیشتر است.

آراسته همچنین به تهدید سلامت همسر مرد سیگاری اشاره کرد و افزود: زنانی که در معرض دود سیگار همسر خود قرار دارند، کیفیت تخمک آنها به حد قابل توجهی آسیب می بیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha