دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 273913

زیبایی گل‌ها، چشم و عطر خوش آن‌ها، مشام را نوازش می‌دهد اما در طبیعت گل‌هایی هم هستند که نه تنها خوش‌مزه و قابل خوردن‌اند بلکه خواص کم‌نظیری نیز دارند.

گل‌های خوراکی و خواص آن‌ها

سلامت نیوز:زیبایی گل‌ها، چشم و عطر خوش آن‌ها، مشام را نوازش می‌دهد اما در طبیعت گل‌هایی هم هستند که نه تنها خوش‌مزه و قابل خوردن‌اند بلکه خواص کم‌نظیری نیز دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در بسیاری از فرهنگ‌ها از گل‌ها در پخت و پز و تهیه سالاد و دسر نیز استفاده می‌شود.

دست‌چینی از این گل‌های خوراکی را در این مطلب به نقل از "دویچه‌وله" می‌خوانید:

لادن

گل لادن نه تنها زیبایی خاصی دارد بلکه برگ‌های این گیاه و غنچه‌هایش نیز خوراکی و مملو از ویتامین ث است. بیشتر بخش‌های این گیاه به ویژه برگ‌هایش طعم شاهی می‌دهد، از این رو به آن شاهی هندی هم می‌گویند. گل‌ها مهمیزدار، شیپورمانند به رنگ قرمز، زرد و نارنجی از اوایل تابستان تا اوایل پاییز پدیدار می‌شوند.

آقطی

گیاه آقطی در آلمان "هولوندر" (Holunder) و در انگلیسی (Sambucus) به آن گفته می‌شود. از این گیاه می‌توان "ژله"، چای، شربت و بستنی تولید کرد. همچنین گیاه آقطی از گیاهان دارویی مهم ایران است و از گل، برگ و پوست داخلی ساقه این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. درمان بیماری صرع، نقرس، سنگ کلیه، بواسیر، شکستگی استخوان، شادابی پوست، از بین بردن لک‌های پوستی و بهبود وضعیت مزاج سالخوردگان از مهمترین فواید درمانی و خواص گیاه آقطی است.

گل رز

عطر گل رز هر مشامی را نوازش می‌دهد، گلاب حاصل از آن در بسیاری از شیرینی‌جات کاربرد دارد. گل‌برگ‌های لطیف آن را نیز می‌توان "کاراملیزه" و "شکرزده" هم صرف کرد. خواص دارویی گل رز بسیار زیاد است و این گل سرشار از ویتامین E است و فواید دارویی فراوانی در زمینه مراقبت از پوست دارد. همچنین از عصاره گل رز برای تسکین برخی ناراحتی‌های پوستی و ضد عفونی کردن برخی عفونت های چشمی استفاده می‌شود و همچنین آرامبخش و ضد افسردگی است و تنش‌های عصبی، زخم های گوارشی و امراض قلبی را کاهش می‌دهد.

بنفشه

بر اساس طب سنتی ایران تمامی قسمت‌های بنفشه از جمله برگ، گل، دانه، ریشه، و سرشاخه‌های گل‌دار مصرف دارویی دارند. از گل‌برگ‌های "کارملیزه" شده آن می‌توان برای تزئین کیک استفاده کرد و یا به سالاد و سوپ عطر خاص خود را می‌بخشد.

مینای چمنی

تقریبا در همه جا یافت می‌شود. از این گیاه می‌توان در سالاد استفاده کرد و یا حتی گلبرگ‌های آن را با نان و پنیر هم صرف کرد. مینای چمنی از گیاهان دارویی با کاربردهای درمانی متعدد است.

گل قاصدک

برگ و گل‌برگ‌های گل قاصدک خوردنی هستند و می‌توان از آن در سالاد و سوپ استفاده کرد. آشپزهای حرفه‌ای از این گل "ژله" هم تولید می‌کنند. گل قاصدک از مواد سالم مانند کاروتن، فیبر، مواد معدنی، بتا کاروتن، ویتامین C و بسیاری از مواد دیگر تشکیل شده است. قاصدک دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. از ریشه برگ و گل گیاه قاصدک در داروهای گیاهی استفاده می شود. قاصدک همچنین به شکل چای مصرف می شود.

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یا (Calendula) نه تنها دارای خواص دارویی، بلکه دارای خواص آرایشی نیز هست و در رنگ مو و شامپو از آن استفاده می‌شود. در آلمان به آن "زعفران فقرا" گفته می‌شد، زیرا در گذشته از این گل خوراکی برای رنگ بخشیدن به غذاها استفاده می‌شده است.

خُلَّر یا سَنـگِـنَک

از گلبرگ‌های آبی، قرمز، بنفش و سفید آن می‌توان در سالادهای تابستانی استفاده کرد. این گیاه از خانواده باقلاسانان است و به سالاد هم چنین مزه‌ای مطبوع می‌بخشد.

ختمی

گل ختمی (Hibiskus ) سرشار از ویتامین ث است و برای کاهش فشار خون موثر است. چای گل ختمی را می‌توان به‌صورت گرم و یا سرد نوشید. جالب اینکه کاربرد دارویی چای گل ختمی در میان قبایل آفریقایی نیز شناخته شده است.

گل کدو

نه تنها کدو، بلکه گل آن نیز خوراکی است. دستورالعمل بیش از ۱۰۰ نوع غذا با گل کدو از کشورهای گوناگون جهان  موجود است و خواص قابل توجهی دارد. شکوفه کدو سرشار از ویتامین های آ، ب،‌ ث، کلسیم، آهن و حاوی مقادیر زیادی پروتئین و کربوهیدرات و دیگر مواد مفید است. به دلیل میزان پایین چربی نیز برای کاهش وزن بسیار مفید است.

گل میخک

گلی که از دو هزار سال پیش به عنوان ادویه شناخته و استفاده می‌شده است. گل میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و ۲۴ نوع خاصیت ذرمانی همچون رفع سردرد، رفع تنگی نفس، اشتهاآور، تب‌بر و کرم‌کش برای آن اعلام شده است.

بابونه

چای بابونه علاوه بر دارا بودن خواص درمانی فراوان، از دیرباز به خاطر عطر و بوی خوش آن مورد توجه بسیاری بوده است و دارای خواص بسیاری نیز هست. یکی از مهم‌ترین خواص این چای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این چای عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی را از بین می‌برد. همچنین برای رفع گرفتگی‌های عضلانی و نیز گرفتگی‌های قاعدگی در زنان مفید است.

کوکب

برای ضد عفونی کردن زخم‌ها از جوشانده گل کوکب استفاده می شود. برای دفع ترک‌های لب و پاشنهٔ پا به مدت یک ماه ۱۰۰ گرم از گل‌های کوکب را در بادام تلخ گذاشته و بعد از صاف کردن هر روز روی محل ترک‌ها و زخم‌های پا و لب مالیده شود. گل‌برگ‌های کوکب در سالاد در کنار ماهی و حتی در نوعی دسر انگلیسی نیز استفاده می‌شوند.

اسطوخودوس

گیاهی از راسته نعناسانان است که در آلمان به آن "لاوندل" (Lavendel) و در انگلیسی به آن (lavender) گفته می‌شود. این گیاه نه تنها استفاده دارویی دارد، بلکه با بردن کندوها به کنار کشتزارهای اسطوخودوس، عسل آن نیز تولید می‌شود. از این گیاه در غذاها و دسرهای کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بسیار استفاده می‌شود.

گل داوودی

از گل داوودی می‌توان در پخت نان و سوپ استفاده کرد. به گفته متخصصان و گیاه شناسان طب سنتی چینی، این گیاه فوایدی دارد که از آن جمله می‌توان به رفع خستگی چشم، تاری دید و خشکی چشم، تصفیه خون، رفع مشکلات پوستی چون درمان آکنه و جوش و بهبود عفونت های باکتریایی و ویروسی اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha