رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۷۰ درصد زباله‌های تولیدی ما تَر است و دارای ارزش حرارتی نیست ولی نباید کل آن وارد مرحله دفن شود.

نباید زباله‌های تَر وارد مرحله دفن شود/حدود 70 درصد زباله‌های تولیدی تَر است

سلامت نیوز:رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۷۰ درصد زباله‌های تولیدی ما تَر است و دارای ارزش حرارتی نیست ولی نباید کل آن وارد مرحله دفن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،پیام جوهرچی  در ارتباط با ترکیب کارگروه ملی پسماند اظهار کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان رئیس این کارگروه محسوب می‌شود و ۱۲ ارگان دیگر همچون شهرداری تهران، وزارت نیرو، نفت و بهداشت نیز در آن حضور دارند که دوازدهمین عضو آن معاونان سایر دستگاه‌ها هستند و تصمیمات آن لازم‌الاجرا است.

وی در خصوص این‌که اخیراً موضوع ساماندهی پسماندهای استان‌های شمالی در دستور کار کارگروه است، ادامه داد: تصمیمی گرفته شده مبنی بر این‌که وزارت کشور و شهرداری‌ها برنامه‌ای جامع در این خصوص ارائه دهند.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به‌دنبال آن هستیم تا به سمت و سویی پیش رویم تا مصوبه‌ای در هیئت دولت گرفته و بتوانیم مدیریت پسماند در استان‌های شمالی را ساماندهی کنیم زیرا این مناطق به‌واسطه موقعیت جغرافیایی نیازمند به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید برای دفع و مدیریت زباله هستند.

جوهرچی اولین مرحله در فرآیند مدیریت اجرایی پسماند در استان‌های شمالی را تفکیک عنوان کرد و گفت: می‌بایست اقدامات لازم در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک از مبداء زباله‌ها انجام شود تا بتوانیم با به حداقل رساندن میزان تولید زباله، پسماندهای تَر و خشک را در مبداء تفکیک کنیم.

وی امحاء را موضوع بعدی مدیریت پسماند در این مناطق دانست و افزود: برای امحاء در استان‌های شمالی چند راهکار وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تبدیل پسماندهای شهری به کود کمپوست برای مصارف کشاورزی، دفن و زباله‌سوزی اشاره کرد.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که زباله‌سوزی دارای مخاطرات خاص خود است، گفت: در این خصوص ما باید بسیار دقت داشته باشیم چون در حال حاضر چهار زباله‌سوز ناقص در ساری، آمل، رشت و نوشهر داریم که برخی از آنها به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده ولی به نتیجه نرسیده است.

جوهرچی در خصوص لزوم توجه به چرخه مدیریت پسماند اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد زباله‌های دریافتی ما پسماندهای تَر هستند که ارزش حرارتی نداشته و نمی‌توان برای زباله‌سوزها منتقل کرد و همین میزان وارد مرحله دفن می‌شود، در حالی‌که پیشنهاد ما این است که با مکان‌یابی درست، چند کارخانه کمپوست ایجاد شود و در زمان ورود حجم زیادی از زباله بخشی از آن به کارخانجات کمپوست یا زباله‌سوز و در نهایت چیزی که باقی می‌ماند را به محل‌های دفن منتقل کنیم.

رئیس گروه پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عدم تکمیل برخی از پروژه‌های مربوط به مدیریت پسماند در استان‌های شمالی نیز گفت: در سفر مقام معظم رهبری چندین و چند اعتبار برای کارخانه‌های کمپوست دیده شده و یا اعتباراتی از سال ۸۴ برای زباله‌سوزها در نظر گرفته شده است ولی متأسفانه بسیاری از آنها با وجود پیشرفت تا ۸۵ درصدی  شاهد به ثمر رسیدن و بهره‌برداری از آنها نیستیم.

وی عدم تکمیل پروژه‌ها در این حوزه را تحت تأثیر عوامل مختلف فرهنگی، جامعه شناختی دانست و در اشاره‌‌ای به پروژه‌های نیمه‌کاره زباله سوزها به عامل اقتصادی اشاره کرد و گفت: با توجه به ارزان بودن سوخت در کشور استحصال برق برای پیمانکاران چندان سودی نداشته و باعث می‌شود این نوع از پروژه‌ها به حال خود رها شوند ولی ما به‌دنبال آن هستیم تا با پیگیری‌های لازم این مدیریت پسماند در استان‌های شمالی را به نتیجه رسانده و ساماندهی کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha