سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 273962

سوء مصرف داروهای مخدر موسوم به اُپیوئیدها (Opioids) مساله ای است که مراکز سلامت بزرگ آمریکا مانند وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب نسبت به آن هشدار داده اند.

عوارض جانبی استفاده از داروهای مخدر

سلامت نیوز:سوء مصرف داروهای مخدر موسوم به اُپیوئیدها (Opioids) مساله ای است که مراکز سلامت بزرگ آمریکا مانند وزارت بهداشت و خدمات انسانی، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، و مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب نسبت به آن هشدار داده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از   عصر ایران، تنها در سال 2016، 11 میلیون 824 هزار شهروند آمریکایی بزرگ‌تر از 12 سال سوء مصرف داروهای مخدر را تایید کرده و 2 میلیون 144 هزار نفر از آنها اختلال استفاده از داروهای مخدر را گزارش کردند. بنابر دستورالعمل مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، داروهای مخدر باید برای دردهای مزمن تجویز شوند و با تاکید بر ارتباط خوب بین پزشکان به منظور درک ماهیت درد به پزشکان توصیه کرده است که پیش از تجویز دارو شرایط پزشکی هر فردی را مد نظر قرار دهند.

به گزارش "مدیکال دیلی"در شرایطی که تجویز داروهای مخدر برای کوتاه‌ترین بازه زمانی توصیه شده است، اما مشخص شده است که برخی بیماران نسخه خود را تجدید کرده و حتی در برخی موارد یک سال پس از تجویز اولیه نیز همچنان در حال مصرف داروهای مخدر هستند. حدود 96 درصد بیمارانی که برای تسکین درد مزمن داروی مخدر مصرف می کنند، حداقل یک عارضه جانبی را تجربه می کنند.

در ادامه با برخی عوارض جانبی شابع استفاده بیش از حد از داروهای مخدر بیشتر آشنا می شویم.


یبوست

پیش از مغز، دستگاه گوارش نخستین بخش بدن است که تحت تاثیر داروهای مخدر قرار می گیرد. یبوست یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای مخدر است و برای درمان آن می توان دنبال کردن یک رژیم غذای سرشار از فیبر و مصرف مایعات فراوان، به ویژه آب را مد نظر قرار داد. ملین های پزشکی نیز می توانند به درمان یبوست کمک کنند.


حالت تهوع

زمانی که یبوست درمان نمی شود، به طور قطع می تواند به حالت تهوع منجر شود زیرا مغز توانایی عملکرد درست خود را از دست می دهد و استفراغ را تحریک می کند. داروهای ضد حالت تهوع می توانند تمایل به استفراغ را کاهش دهند.


خواب آلودگی

تاثیر داروهای مخدر بر مغز موجب خواب آلودگی فرد می شود، به ویژه زمانی که با داروهایی که برای مشکلات روانی، تشنج، اسپاسم های ماهیچه ای و اختلالات خواب تجویز شده اند، ترکیب شود. داروهای مخدر آپنه خواب را نیز تشدید می کنند.


دشواری در تنفس

زمانی که بیمار از آستانه تحمل خود خارج شده و برای ارائه عملکرد درست و احساس بهتر به مصرف داروهای مخدر وابسته می شود، این شرایط اعتیاد را در پی دارد. دوز مرگبار معمولا زمانی رخ می دهد که داروهای مخدر به داروهای دیگر اضافه شده و با آنها تداخل ایجاد می کنند و این شرایط می تواند در نهایت به دشواری در تنفس منجر شود.


نقائص هنگام تولد

مطالعات نشان داده اند که مصرف داروهای مخدر توسط زنان باردار می تواند به زایمان نوزاد مرده و نقائص هنگام تولد مانند نقص لوله عصبی و مسائل قلبی منجر شود. زایمان زودرس و رشد ضعیف جنین از دیگر عوارض جانبی برای نوزدان زنانی هستند که از داروهای مخدر استفاده می کنند.


آثار منفی بر سلامت روانی

بیماران افسرده احتمال بیشتری دارد مصرف بیش از حد یا اُوردوز با داروهای مخدر را تجربه کنند زیرا دوزهای بالاتری از دارو را مصرف می کنند. در برخی موارد خودکشی، تشخیص این که مصرف بیش از حد دارو عمدی یا غیرعمدی بوده است برای مقامات مسئول دشوار است.
بدتر شدن وضعیت سلامت افراد مسن

مصرف داروهای مخدر توسط افرادی که بیش از 75 سال سن دارند و به بیماری هایی مانند نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی مبتلا هستند و یا آنهایی که در معرض خطر بیماری زخم پپتیک قرار دارند ممکن است به وخیم‌تر شدن شرایطشان منجر شود. برای کاهش عوارض جانبی در افراد مبتلا به استئوآرتریت موضعی می توان از  داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی موضعی یا خوراکی استفاده کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha